מרוץ ג'ירו ד'איטליה (צילום: AP)
מרוץ ג'ירו ד'איטליה (צילום: AP)

הג'ירו מגיע לחיפה. אז איך אומרים אופניים באיטלקית?

סוד גלוי הוא שרוכבי אופניים הם לא בדיוק כוס התה של חיפה (ולהיפך). כעת נדמה שהתמונה משתנה עם הגעתו לעיר של הג’ירו ד’איטליה - אירוע הספורט הגדול ביותר שהתקיים אי פעם בישראל

עיריית חיפה התעלמה במשך שנים ארוכות מרוכבי האופניים, לכאורה בשל הטופוגרפיה של העיר, וזאת בשונה מערים מתקדמות בעולם שהכשירו שבילי אופניים, תשתיות, הצללות, מקומות חנייה וכל מה שיכול להוריד מכוניות מהכביש ולקדם את הפלא ההנדסי שמאפשר תנועה מהירה ואלגנטית ברחבי העיר – האופניים.

על כן רבה היתה הפליאה כשהתבשרנו לפני כחודשיים שאחד מהשלבים של תחרות האופניים השנייה בחשיבותה בעולם – הג’ירו ד’איטליה – יוזנק בחיפה. התחרות, שהיא שנייה בחשיבותה העולמית אחרי הטור דה פראנס, תצא השנה לראשונה מגבולות איטליה בפרט ואירופה בכלל, ותתקיים החל ב־4 במאי במשך שלושה ימים ברחבי ישראל.

המקטע שייפתח בחיפה יוזנק ביום שבת, 5 במאי, באיצטדיון העירוני, והרוכבים ידוושו דרך העיר התחתית אל הצ’ק פוסט, ומשם בדרך ההסתדרות לעכו. אחר כך הם יפנו מזרחה דרך כביש 85 עד לצומת אחיהוד, ידרימו ליקנעם דרך כביש 70, ימשיכו בכביש 75 לזכרון יעקב ויעלו על כביש 4 עד קיסריה. ההמשך יהיה בכביש 2 עד לגלילות, משם בכביש 5 עד לכפר הירוק, והרוכבים יסיימו את המקטע בשדרות רוטשילד בתל אביב.

המרוץ צפוי להיות אירוע הספורט הגדול ביותר שהתקיים אי פעם בישראל, וקיומו בארץ הוא לכבוד חגיגות 70 שנה למדינה. בג’ירו ישתתפו כ־170 רוכבים מהטובים בעולם ויצפו בו כמיליארד צופים בשידור חי בטלוויזיה. ברחבי העולם מתקבצים לאורך מסלול הרכיבה מאות אלפי אנשים שמעודדים את הרוכבים, אשר מסעם מתועד באמצעות אין ספור מצלמות.

במקביל (וככל הנראה בתזמון מקרי) הודיעה העירייה על כוונתה להוציא אל הפועל של תוכנית אב לשבילי אופניים, הכוללת שביל אופניים לאורך הים בין החוף השקט לבין קיסריה. השבילים יופרדו מנתיבי הנסיעה ומהמדרכות ותוקם מערכת תאורה שתאפשר רכיבת לילה. על תוואי המסלול מתוכננים לקום מתקני חנייה לאופניים, ברזיות ומוקדי התרעננות, וכן יבוצעו עבודות גינון שיכללו נטיעת עצים בוגרים כדי להעניק צל לרוכבים. בהמשך יוקמו עמדות להשכרת אופניים.

התוכנית, שעלותה לפי העירייה היא כ־100 מיליון שקל, נועדה להקמת 185 ק”מ של שבילים והיא תבוצע בשלבים. בתחילה מתוכנן שביל אופניים רצוף מקרית חיים, דרך העיר התחתית, אל חוף הסטודנטים. בהמשך יחובר השביל המרכזי לשכונות החוף – בת גלים, קרית אליעזר, נאות פרס, רמת הנשיא ונוה דוד – לקמפוס הנמל, לפארק מת”מ, לפארק מדעי החיים, לאיצטדיון העירוני, לקניון עזריאלי חיפה ולמרכז קסטרא.

תוכנית אב היא במקרים רבים אות מתה על הנייר, אבל העירייה החלה בתכנון מפורט של התוואי ובביצוע העבודות להקמת שבילי אופניים ברחובות טרומן, דגניה וקק”ל בקרית חיים, ובין מחלף אלנבי לגבול חיפה-טירת כרמל.

“למרות המבנה הטופוגרפי ההררי של העיר החלטנו בשנים האחרונות לשנות גישה ולמצב את חיפה כמרכז ארצי לרכיבת אופניים”, אומר ראש העיר יונה יהב, “ננצל את הטופוגרפיה ואת ערכי הנוף הייחודיים של העיר באזורים המישוריים לאורך חופי הים, שהם הארוכים והיפים בארץ, ובכל מקום שבו ניתן לעשות זאת בבטחה בשאר שכונות העיר”.

 

 

האם יש חדרים זמינים?

כמחווה לאורחינו רוכבי הג’ירו, להלן שיחון קצרצר עברית-איטלקית

בוקר טוב – בונג’ורנו
ערב טוב – בונאסרה
לילה טוב – בונאנוטה
שלום – צ’או
מה שלומך? – קומה סטה?
להתראות – אריוודרצ’י
תודה – גרציה
סליחה – סקוזי
בבקשה – פר פבורה
בחורה יפה – בלה רגצה
גבר נאה – און בלואומו
אופניים – ביצ’יקלטה
האם יש חדרים זמינים? – אבטה קמרה ליברה?
יש על זה אחריות כלל עולמית – צ’ה אונה גרנציה ולידה אין תותו איל מונדו

, תודה על הרשמתך.
עתה אשר את קבלת הדיוור במייל וקבל את הידיעות החמות בעיר למייל שלך
תגיות:
אולי יעניין אותך גם

תגובות

הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר