חשמול מסילות הרכבת (הדמיה: גרינשטיין-הר גיל אדריכלות נוף)
חשמול מסילות הרכבת (הדמיה: גרינשטיין-הר גיל אדריכלות נוף)

אור ירוק להמשך פרויקט החשמול העילי של הרכבת

הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד האוצר אפשרה את המשך ביצוע החשמול העילי של מערך המסילות הארצי של הרכבת, לרבות מקטע המסילות לאורך חוף הים בחיפה. המשמעות: הנצחת החיץ בין העיר לים

פורסם בתאריך: 20.3.19 10:08

הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד האוצר (הוות"ל) נתנה בישיבתה האחרונה אור ירוק להמשך ביצוע החשמול העילי של מערך המסילות הארצי של הרכבת, לרבות מקטע המסילות לאורך חוף הים בחיפה. בהחלטת הוות"ל נכתב: "לאחר הצגה מקפת של מערכת החשמול בארץ ומקבילותיה בחו"ל מאפשרת הוועדה את קידום התכנון המפורט לביצוע של קווים נוספים הכלולים בתוכנית התשתית הלאומית לחשמול מערך המסילות הארצי (תת"ל 18)".

יישומו של החשמול העילי בחיפה יחמיר את חיץ המסילות הקיים בין העיר לים, וזאת מכיוון שתשתיות החשמול כוללות רצף של עמודים לאורך המסילה ומתיחת חוטי חשמל ביניהם.

ההכרעה על המשך קידומו של פרויקט החשמול התקבלה בעקבות החלטה קודמת של הוות"ל מחודש יולי להתנות את המשך הביצוע של חשמול מערך המסילות הארצי של הרכבת בכך שחברת רכבת ישראל תציג לה נתונים בדבר ההשלכות החזותיות של הפרויקט, כולל בחינה של אמצעים לשיפור חזותי של מרכיבי החשמול. מהחלטתה החדשה של הוות"ל עולה כי נחה דעתה ממרכיבי הפרויקט, ולכן היא החליטה להמשיך לקדמו.

בשלב זה מתמקד הפרויקט בהשלמת החשמול במקטע תל אביב-ירושלים, אך זהו רק השלב הראשון ביישומה של תוכנית החשמול. במסגרת התוכנית שיוזמת רכבת ישראל ואשר אושרה לפני כארבע שנים יותאמו להפעלת רכבות בחשמל 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים בארץ, ובהם מסילת החוף הקיימת בחיפה. הפרויקט צפוי להגדיל את מהירות הרכבות, לתגבר את תדירותן ולהפחית את זיהום האוויר ואת הרעש של הרכבות. התוכנית כוללת הקמת עמודי חשמול ו-14 תחנות השנאה רכבתית לאורך המסילות – אחת מהן באתר התחזוקה והתפעול של הרכבת סדנאות אפרים הסמוך למתחם חוצות המפרץ.

בהחלטתה הקודמת של הוות"ל ניכר חשש מפגיעה חזותית של מערך החשמול, וצוין בה כי הוועדה רואה במקטע תל אביב-ירושלים פיילוט "שאין באישורו משום אישור גורף להמשיך בחשמול קווים נוספים, כולל אלה שבתוכנית החשמול". כעת כבר מביטה הוות"ל קדימה לעבר שלב היישום של מקטעי מסילות נוספים המיועדים לחשמול, ובהם המקטע החיפאי.
אורכו של תוואי המסילות בחיפה הוא כ-20 ק"מ, ששבעה מהם – מתחנת הרכבת חוף הכרמל ועד לבית המכס בעיר התחתית – עוברים באזורים בעלי רגישות גבוהה על קו החוף ויוצרים חיץ בין העיר לים.

 

 

באוקטובר 2014 הוחמצה ההזדמנות האחרונה להטמעת הוראות בדבר שיקוע מסילת הרכבת בחיפה בתת"ל 18. ועדת השרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי אישרה אז את התוכנית מבלי להכליל בה הוראות המחייבות את שיקוע המסילה בחיפה. היה זה אישור נוסף ומכריע של התוכנית, לאחר שהיא כבר אושרה באוגוסט 2013 על ידי הוות"ל במסגרת פעימות האישור של תוכניות לתשתית לאומית. הוות"ל לא הורתה בהחלטתה על שיקוע מסילת הרכבת בתחום חיפה, אפילו לא בפארק הכט, והשאירה על כנו את התכנון שלפיו החשמול בתחומה של חיפה הוא עילי. ועדת השרים אישרה את התוכנית באותה מתכונת שהועברה על ידי הוות"ל, כלומר ללא שיקוע בחיפה.

בכך הוחמצה ההזדמנות להסרת חיץ המסילה מחופי העיר. האכזבה התחדדה מכיוון שרבים מתושבי העיר ראו בהליכי אישור תוכנית החשמול הזדמנות היסטורית לעגן בהוראותיה הסרה של חיץ המסילה שעוברת לאורך חופי העיר. עיריית חיפה אף ניהלה מאבק משפטי להטמעת השיקוע בתוכנית החשמול, אך בפברואר 2012 היא ביטלה את עתירתה לבג"ץ בנושא זה, וזאת לאחר שהושג בינה לבין רכבת ישראל ומשרד התחבורה הסדר פשרה שבו עוגנה התחייבותם לפעול לשיקוע מסילת הרכבת בפארק הכט בעלות של חצי מיליארד שקל במקטע שאורכו כקילומטר וחצי. בהסדר נקבעו שני מתווים למימוש השיקוע בפארק הכט, אך הוות"ל לא אימצה בהחלטתה אפילו לא אחד מהם וכתבה אז בהחלטתה כי היא אינה צד להסכם ש"לא הטיל כל חיוב על הוועדה ולא כבל את שיקול דעתה התכנוני".

בעקבות דוח מבקר המדינה יוסף שפירא מהשבוע שעבר, אשר מצביע על עיכוב בקידום התוכנית להכפלת מסילות הרכבת בקו חיפה-תל אביב שאמורה לכלול גם מסילות מחושמלות, נראה כי בחיפה יקדים פרויקט החשמול את פרויקט מנהור המסילות שאמור להסיר את החיץ. בעוד שפרויקט המנהור רחוק מאוד מאישור, ליישומה של תוכנית החשמול כבר קיימת כאמור תוכנית מאושרת, וכעת גם ניתן אור ירוק לתכנון מפורט של מקטעי מסילות נוספים לצורך המשך יישומה.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. מיכל

    בושה וחרפה לכחלון שאישר זאת. על החיפאים לצאת להפגנה למען שיקוע הרכבת ושילוב הנמל עם העיר!!!!!

  2. חיפאי

    מצפה מראש העיר שתשבית את העיר ותוציא את התושבים להפגנות.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קליש חייבת להשבית את חיפה עד לביטול הגזרה המחרידה

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לשמוע את השם "חיפה" זה מעורר ייאוש!!!!!

  5. עד שכבר יש משהו טוב בחיפה הורסים אותו

    חוף הים ופארק הכט הם הנכס הכי יקר בעיר אפורה,מזוהמת,עם הגירת יהודים שלילית,ומחירי דירות ששוות חצי מהמחירי הדירות במרכז הארץ.
    דווקא את הפארק היפה רחב הידיים לצמצם ולהציב עמודי חשמול מכוערים מעל הרכבת? מה הועילו חכמי חלם..

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אפשרי למצוא פתרונות יצירתיים שישתלבו עם הסביבה והפארק בפרט.
    למשל הסתרת העמודים על ידי קיר אקוסטי, קרוי המסילה, שתילת עצים, מעברים עיליים אות תחתיים למסילה ליצירת רציפות לחוף והים ועוד.
    אני בטוח שקליש תמצא את הפתרון הנכון.

  7. זה יהיה מכוער והרסני שקשה לתאר

    הדובר לפני מציע קיר אקוסטי בתור פתרון אסטטי?? מה אסטטי בחומת הענק המכוערת שבקימו בבת גלים?
    4 מסעחות ועמודי חשמול פשוט יביאו לחורבן כל רצועת החוף המסכנה שעוד נותרה אחרי שהנמלים הבסיסים והתעשייה גזלו קילומטרים רבים.
    פשוט מייאש. שוב הוכח שיהב עבד על הציבור בעיניים.
    כל ההסכמים לשקע לכאוקה היו על הקרח רק הצגה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר