תוכנית הבנייה למרחב קרית אתא (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)
תוכנית הבנייה למרחב קרית אתא (הדמיה: רשות מקרקעי ישראל)

הרכבת עתרה לביטול תוכנית הענק למרחב קרית אתא

רכבת ישראל הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי נגד התוכנית שיוזמת רשות מקרקעי ישראל בטענה שהיא תהפוך את הקמת מסילת זבולון, שאמורה לחבר בין מסילת העמק למסילת כרמיאל, לבלתי ישימה

פורסם בתאריך: 15.12.19 15:52

בעתירה שהגישה ביום שישי לבית המשפט המחוזי בחיפה ביקשה רכבת ישראל לבטל את תוכנית הבנייה הענקית שיוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) למרחב קרית אתא ולהחזירה אל הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) כדי להבטיח את ביצועו של פרויקט הקמת מסילת זבולון.

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד רון צין נגד החלטת הוותמ"ל מסוף חודש אוקטובר לאשר את התוכנית. לטענת רכבת ישראל, במתכונתה המאושרת הפכה התוכנית את ביצוע הפרויקט לבלתי ישים. מסילת זבולון, המיועדת ליצור המשך לשדרה המסילתית המזרחית, מתעתדת לחבר את מסילת העמק למסילת כרמיאל ואמורה לנוע מאזור נשר צפונה דרך שטחים שנמצאים בתחום התוכנית למרחב קרית אתא. שתי תוכניות מתאר ארציות מאושרות כבר סימנו בתחומן את תוואי מסילת זבולון, כאשר התוואי המעודכן ביותר הוטמע בתוכנית שאושרה בינואר 2009.

התוכנית המאושרת למרחב קרית אתא משתרעת על שטח של 6,390 דונם בשני מתחמים מנותקים ומרוחקים זה מזה – צפוני ומערבי. המתחם הצפוני כולל 12,352 דירות, פארק מטרופוליני ומתחמי מסחר ותעסוקה, והמתחם המערבי כולל שימושי תעשייה, אחסנה, מסחר ותעסוקה ממזרח לכביש דשנים. רוב שטחי התוכנית נמצאים בתחומה של המועצה האזורית זבולון, בקרקעות שהתוכנית מציעה לשנות את ייעודם החקלאי.

בהוראות התוכנית נקבע כי במתחם הצפוני יותר "שימוש למסילת רכבת תת קרקעית" עבור מסילת זבולון מתחת לכביש 781, אך לטענת הרכבת, לבד מהוראה זו אין בתוכנית כל הוראה אחרת בקשר למסילה, ובהיעדר הוראות מפורטות שיבטיחו את הקמתה, משמעות הדברים היא למעשה ביטול המסילה: "התוכנית מציירת מצב שלפיו לכאורה תוואי המסילה נשמר ולא בוטל, אך למעשה משמעות הדברים היא ביטולה. הוותמ"ל, בהיותה מודעת לכך שביטול התוואי אינו בסמכותה, ולמצער ששינויו מצריך אישור ממשלה, לא ביטלה בהוראות התוכנית את התוואי אך הפכה אותו ביודעין לבלתי ישים. משהגיעה התוכנית אל שולחן התכנון נוצרו שתי חלופות להתמודדות עם קיומו של תוואי המסילה המאושר – לתכנן את תוואי המסילה ברמת פירוט גבוהה יותר מהתכנון המתארי או לפעול לביטול תוואי המסילה המאושר. למרבה הצער, הוותמ"ל החליטה לבחור באפשרות שלישית וקבעה כי יותר שימוש למסילת רכבת בתוואי דרך 781. משמעות החלטה זו היא הלכה למעשה ביטול מסילת זבולון ויצירת נתק במערכת המסילות הארצית".

 

 

על היעדר הישימות להקמת המסילה ללא תכנון מפורט נכתב בעתירה: "הרכבת 'הוכנסה' למסילה תת קרקעית בתוואי של כשבעה ק"מ. רוחב המסילה המקסימלי בתת הקרקע הועמד על 45 מטר בלבד, בעוד שנחוץ רוחב רצועה של 240 מטר לתכנון מסילת ברזל. לא נקבע כל תכנון מפורט או אופציונלי, לרבות לא בהיבטי תחנות רכבת, פתחי חירום, פתחי אוורור, דרכי שירות ותחזוקה. לא נקבעו הוראות שלביות ביצוע, כך שמשמעות הדברים היא שבפועל חפירת המסילה תבוצע לאחר הבינוי בפועל מעל תוואי המסילה התת קרקעי. ההחלטה להעביר את תוואי הרכבת לתת הקרקע התקבלה מבלי שבוצעו בדיקות הנדסיות וכלכליות כלשהן. משמעות החלטת הוותמ"ל, בהיעדר כל היתכנות הנדסית וכלכלית מוכחת נכון להיום להטמין את הרכבת בתת הקרקע, היא אחת – ביטול בפועל של מסילת זבולון".

על תפקידה החיוני של מסילת זבולון נכתב בעתירה כי היא מתוכננת לשרת מרחב עירוני קיים ומתוכנן עם אוכלוסייה של יותר מ-250,000 תושבים, מייצרת שירות בפרוזדור חדש לחיפה שעוקף את מסילת החוף, אמורה לתת גיבוי למסילת החוף בין תחנות עכו למרכזית המפרץ ותאפשר בעתיד רצף מסילתי אף צפונה יותר מכרמיאל לכיוון היישוב שלומי.

הסעד העיקרי המבוקש בעתירה הוא ביטול תוכנית מרחב קרית אתא והחזרתה אל הוותמ"ל על מנת שתקבע בתוכנית הוראות שיבטיחו בפועל את ביצוע מסילת זבולון. לחלופין מבקשת העותרת לקבוע כי תישמר רצועת תכנון ברוחב של 240 מטר עד להשלמת תכנון מפורט של תוואי מסילת זבולון. "הרכבת אינה מבקשת למנוע או לפגוע חלילה בהתרחבות של קרית אתא, אלא אך ורק להביא לכך שבתוכנית יוכנסו שינויים שיאפשרו לשמר את מסילת זבולון", נכתב בעתירה.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין גוף שאמור לתכלל את כל הפרויקטים המתוכננים?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מדינה בדיחה יש פה יד ימין לא יודעת יד שמאל …מה זה ההזיה הזאתי??? איפה האחראי שיקח אחריות על כל הגונגל שיש פה !! תמיד מתכננים דברים ואז דברים נעצרים כי לא חשבו על הכל מהתחלה לא חבל???? סוף מעשה במחשבה תחילה!!!!!!!!!! חכמי חלם היו גאונים לעומת מה שקורה פה במדינת החלם הזאת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר