חוצות יגור (צילום: אביב מלכי)
חוצות יגור (צילום: אביב מלכי)

חוצות יגור: צומצמו שימושי המסחר בתוכנית החדשה

הוועדה המחוזית אישרה להפקדה תוכנית חדשה לחוצות יגור תוך צמצום משמעותי של שימושי המסחר שביקשו יזמי התוכנית להוסיף למתחם, ובהם משרדים, מרפאות וחנויות פנאי. הנימוק: חשש מכך שהפיתוח המסחרי בחוצות יגור יפגע בפעילות המסחרית בערי האזור, ובהן חיפה

פורסם בתאריך: 6.1.20 09:59

לקביעתה של לשכת התכנון המחוזית של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה מחודש אוגוסט 2018, ולפיה במפרץ חיפה "המפעלים הקיימים מהווים חסם סביבתי ופיזי לפיתוח", טרם נראתה ההמשכיות המתבקשת, אך בינתיים מצאה לנכון הוועדה להגביל דווקא מהלכים המשקפים ניסיון ליצור צמיחה כלכלית בתנאים הלא פשוטים של אזור המפרץ.

בישיבתה בשבוע שעבר אישרה להפקדה הוועדה בראשותו של איתמר בן דוד תוכנית חדשה למתחם חוצות יגור בכניסה לקיבוץ יגור תוך צמצום משמעותי של שימושי המסחר שביקשו יזמי התוכנית להוסיף לשימושים המסחריים שכבר מאושרים למתחם. במסגרת ההחלטה נדחתה בקשתם של יזמי התוכנית – האגודה השיתופית חקלאית חוצות יגור והוועדה המקומית לתכנון ובנייה של המועצה האזורית זבולון – להוסיף לשימושי המסחר המאושרים, ללא תוספת שטחי בנייה, גם משרדים, מרפאות, בית מרקחת, שירותים עסקיים וחנויות פנאי, מתנות, עיתונים וספרים. לעומת זאת, במתכונת אישורה להפקדה כוללת התוכנית שימושים אחרים שביקשו היזמים להוסיף במתחם – חנות מפעל למוצרי הקיבוץ ואולם תצוגה של מפעלי הקיבוץ.

בתחום התוכנית החדשה, אשר חלה על שטח של כ-20 דונם, נכללים שני מבנים מסחריים המשמשים בהתאם לתוכנית מאושרת לפעילות משתלות יגור, הסופרמרקט סטופמרקט וחללים מסחריים נוספים. התוכנית החדשה ביקשה להרחיב את סל השימושים האפשריים בשני המבנים, אך הוועדה המחוזית החליטה לדחות את רוב השימושים החדשים שהוצעו ולאשר את התוכנית להפקדה כשהיא כוללת כאמור רק שני שימושים מסחריים חדשים – חנות מפעל למוצרי הקיבוץ ואולם תצוגה של מפעלי הקיבוץ.

הנימוק להחלטה הוא חשש מכך שהפיתוח המסחרי בחוצות יגור יפגע בפעילות המסחרית בערי האזור, ובהן גם חיפה. בהחלטה של הוועדה המחוזית צוין: "מתחם חוצות יגור ממוקם בכניסה לקיבוץ יגור, בסמיכות למחלף יגור ולצירים ראשיים (כבישים 70 ו-75). המתחם מתאפיין במסחר מקומי בעל אופי חקלאי-כפרי ושל פנאי בחיק הטבע. בתוכנית החדשה יותר שימוש לחנות מפעל ולאולם תצוגה, אך התוכנית לא תאפשר משרדים, מרפאות, בית מרקחת, שירותים עסקיים וחנויות פנאי, מתנות, עיתונים וספרים. התוכנית תאפשר גמישות בשימושים בין שני המבנים. בעת ששקלה הוועדה את השימושים המוצעים בתוכנית עמדה לנגד עיניה מדיניות התכנון לחיזוק המרכזים העירוניים ולצמצום זליגתם של שטחי מסחר ותעסוקה למרחבים כפריים-חקלאיים. הוועדה סבורה כי יש מקום לאפשר גמישות בשימושים למתחם תוך שמירה על מאפייניו בסמיכות לשטחים פתוחים, וכן כשטח פיתוח בתוך מרחב כפרי שנדרש למסחר מקומי".

 

 

לעומת ההחלטה המגבילה של הוועדה המחוזית, בדברי ההסבר לתוכנית הוצג רציונל להתאמתו של המתחם "לצרכים המשתנים במרחב" ולהפיכתו למתחם מרכזי, בין השאר לנוכח העובדה שבשנת 2018 אושרה תוכנית להקמת חניון חנה וסע ומסוף תחבורתי במתחם, כנדבך מרכזי בפרויקט הארכת קו המטרונית מזרחה – מחיפה לנשר ולקיבוץ יגור.

בדברי ההסבר לתוכנית הרחבת השימושים במתחם, שכאמור אומצה רק בחלקה, נכתב: "בשנים האחרונות חלו מהלכים תכנוניים רחבי היקף במטרופולין אשר משנים את מעמדו התכנוני של המתחם במרחב – בניית מחלף יגור וחיזוק מערך כבישים ארצי בצמידות לשטחי המתחם, הפעלת רכבת העמק שחולפת בצמידות לשטחי הקיבוץ וקידום ציר המטרונית ליגור. חוצות יגור והמועצה האזורית זבולון מעוניינות לקדם את המתחם ולהתאימו לצרכים המשתנים במרחב, ובכלל זה התאמת תמהיל החנויות במתחם ומתן מענה הולם לציבור הרחב שאמור לעבור במקום לנוכח הפעלת הקו החדש של המטרונית".

יש לציין כי כבר בחוות דעת תכנונית מוקדמת לתוכנית כתבה מתכננת מחוז חיפה ליאת פלד ב-13 בנובמבר כי "הוספת שטחי מסחר ומשרדים תגרע מאזורים עירוניים קרובים". כעבור כשבועיים הביעה הוועדה המקומית – זבולון תמיכה בתוכנית, ובהחלטתה נכתב כי "את תמהיל ומינון השימושים במסגרת השימוש המסחרי יש להשאיר לשוק החופשי".

בפרוטוקול החלטת הוועדה המחוזית מהשבוע שעבר צוין כי במהלך הדיון הציגו ראש המועצה האזורית זבולון עמוס נצר ומהנדס הוועדה המקומית – זבולון רן ברוקנר "את עמדתם, ולפיה הם מבקשים שלא להגביל את השימושים למסחר בתוכנית והם סבורים שלא מדובר במתחם שייצור תחרות עם הערים הסמוכות".

בסיומו של הדיון החליטה כאמור הוועדה המחוזית לגרוע מהתוכנית המוצעת שימושי מסחר חדשים לא מעטים והתירה שני סוגים חדשים בלבד של פעילות מסחרית במתחם.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר