חיץ המסילות בין העיר לים (צילום: דוברות רכבת ישראל)
חיץ המסילות בין העיר לים (צילום: דוברות רכבת ישראל)

התחייבות לקיים בחינת תועלת כלכלית לתוואי המוכפל

בתשובה לבקשה של עו"ד דביר לנגר, שמנהל בשנים האחרונות מאבק לפינוי חיץ המסילות בחיפה, התחייב משרד התחבורה לקיים בחינה כלכלית של התועלת למשק הגלומה בחלופות התוואי המוכפל בתחומה של העיר. אבל כדי שזה יקרה, תקציב המדינה לשנת 2020 צריך להיות מאושר

פורסם בתאריך: 18.3.20 17:50

האם צפוי מפנה במאבק הציבורי להסרת חיץ המסילות מחופי חיפה? כשמונה שנים לאחר שיצאה לדרך תוכניתה הרחוקה עדיין מאישור של רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף (תת"ל 65), הושגה אתמול (שלישי) התחייבות רשמית של משרד התחבורה לקיים בחינה כלכלית של התועלת למשק הגלומה בחלופות התוואי המוכפל בתחומה של חיפה.

בחינה זו אמורה להציג את היתרונות הכלכליים למשק במנהור המסילות בהיבטי חיסכון בזמני נסיעה וצמיחה אורבנית לחיפה כתוצאה מהסרת החיץ. נוסף על כך, תוצאות הבחינה יגובשו למסמך מקיף שיאפשר ניהול של דיון ציבורי בעניינו, ובאמצעות הנתונים ניתן יהיה לקדם את הדרישה להסרת החיץ בלוחות זמנים סבירים.

ההתחייבות הושגה בזכות מאמציו של נציג עמותת שלוש השקמים לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי עו"ד דביר לנגר, שמנהל בשנים האחרונות מאבק לפינוי המסילות מחופי חיפה ולהעתקתן לתוואים חדשים בתוך הר הכרמל. לנגר מנסה לקדם את חלופת מנהרת השידרה הכוללת כריית שתי מנהרות בהר הכרמל – מנהרה ראשית מהצ'ק פוסט לאזור מושב מגדים, ומנהרה נוספת מקריית הממשלה לאזור איצטדיון הכדורגל העירוני, אשר לשם תועתק תחנת חוף הכרמל.

חלופה זו מבטלת את חיץ המסילות בין קריית הממשלה לאיצטדיון ומחברת ביניהם באמצעות קו מטרונית. החלופה מציעה נתיב ישר ומקוצר דרך ההר שיביא לקיצורי זמני נסיעה משמעותיים של כ-15 דקות עבור תושבי הצפון, שכיום נאלצים להקיף את הכרמל בנסיעתם ברכבת דרומה.

 

 

בחודש שעבר הגיש לנגר למשרד התחבורה בקשה על פי חוק חופש המידע, ובמסגרתה ביקש שיוצגו לו נתונים בקשר לבחינתן הכלכלית של חלופות תוואי הכפלת המסילות, לרבות מנהרת השידרה, במסגרת קידום תת"ל 65, אשר מציעה הכפלה של המסילות מאזור תחנת לב המפרץ עד לשפיים. אתמול נשלחה ללנגר תשובת משרד התחבורה, ולפיה לא נערכה בדיקת כדאיות כלכלית-תחבורתית למשק לתת"ל 65 בכללותה, אך המשרד מתחייב לקיים בחינה כזו לגבי חלופות תוואי הכפלת המסילות בתוך חיפה.

עוד עולה מהתשובה כי קיום הבחינה מתעכב מכיוון שטרם אושר תקציב המדינה לשנת 2020, ובנסיבות אלה פועלת הממשלה לפי תקציב המשכי המגביל את הוצאותיה ל-1/12 מסך ההוצאות בשנה שעברה.

בתשובת המשרד נכתב: "האגף לתכנון כלכלי במשרד לא התבקש על ידי אף גורם רלוונטי במשרד לקדם בדיקת כדאיות כלכלית-תחבורתית למשק לתת"ל 65 בכללותה. לגבי החלופות בתוך חיפה התבקש האגף לקדם בדיקת כדאיות כלכלית-תחבורתית למשק ואף התניע מהלך הזמנת עבודה. עקב העובדה שאין תקציב מדינה מאושר ל-2020 ובהתאם להוראות החשב הכללי, לא ניתן ליצור התקשרות עם היועץ לנושא. ככל שנושא התקציב ייפתר, האגף יוכל לקדם בדיקה כזו".

יצוין כי תת"ל 65 אמנם מחויבת להסרת חיץ המסילות מחופי חיפה, אך קביעותיה נתונות לתנודתיות שעלולה להיות מושפעת גם מכך שתוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית (תמ"א 42) מאפשרת הכפלה עילית של המסילות בתוואי החוף הנוכחי של חיפה. באופן תמוה, עיריית חיפה בראשותה של עינת קליש רותם אינה מנהלת מאבק פומבי להסרת חיץ המסילות מחופי העיר.

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. בזיון ממש

    הפקרת המבק הזה מעלה תהייה בשביל מה צריך את עיריית חיפה מעבר לשירותים בסיסיים, היא לא עושה כלום

  2. אחד

    עשיתם סלט –
    מנהרת השדרה לא אמורה להחליף את המסילות בקו הקיים היום בין לב המפרץ לחוף הכרמל, אלא מגיעה על חשבון שיקוע המסילה הקיימת.

    מנהרת השדרה תיהיה הרסנית לעיר חיפה, משום שהיא תאפשר לתושבי הצפון לדלג על העיר חיפה ולצרוך את כל השירותים בתל אביב.
    מה שעיריית חיפה בראשות קליש מקדמת – ובצדק – זה שיקוע והכפלה של המסילה הקיימת בצד החוף, ואילו הרעיון של מנהרת השדרה הוא הזייה שתגמור על חיפה סופית.

  3. דביר לנגר

    מנהרת שידרה תביא לפיתוח עצום של העיר חיפה והצפון כולו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר