יוסי כהן ויוסי לחם (צילומים: ראובן כהן, אסף בן דוד)
יוסי כהן ויוסי לחם (צילומים: ראובן כהן, אסף בן דוד)

קליש רותם בוחנת הקמת חברת יזמות בנייה, היזמים כועסים

בישיבה של מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שהתקיימה ביום שלישי הפתיעה ראש העיר עינת קליש רותם כשאמרה שהיא בוחנת הקמה של חברת יזמות בנייה עירונית. היזם יוסי כהן: "שכל צד יעשה את חלקו". היזם יוסי לחם: "מגוחך שהעירייה מנסה להיות יזמית כאשר כל מינהל ההנדסה קורס"

פורסם בתאריך: 11.3.21 07:49

ראש העיר עינת קליש רותם בוחנת הקמה של חברת יזמות בנייה מטעם עיריית חיפה – כך עולה מדבריה בישיבה של מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שנערכה ביום שלישי ואשר בה הוצגה תוכנית המתאר להתחדשות עירונית בשכונות החוף. את הדברים אמרה קליש רותם בתגובה לדבריה של חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג, שדרשה לראות את דוח השמאות של התוכנית, שכן לטענתה של גולן שטיינברג, התוכנית אינה ישימה מבחינת כדאיות כלכלית עבור היזמים משום שהממוצע הכללי של מכפיל יחידות הדיור בתוכנית הוא 2.5 בלבד.

"ראש העיר בודקת כבר שנה איך מקימים חברת יזמות בנייה, במיוחד לפרויקטים שהם גבוליים. אנחנו לא נהיה בידיים של יזמים", אמרה קליש רותם לגולן שטיינברג, וזו ביקשה לקבל הסברים על כוונה זו אך מ"מ ראש העיר נחשון צוק מנע דיון בנושא ואמר: "לא יהיה פה דיון על זה".

גם חברת המועצה סופי נקש התייחסה לכוונה שחשפה ראש העיר ואמרה: "אני מקווה מאוד שלעירייה לא יעלה איזה רעיון להקים חברת בנייה. זה נשמע לי מופרך. בזה עוד לא הסתבכנו".

 

 

ההכרזה של קליש רותם התקבלה בכעס בקרב יזמים בעיר.

יוסי כהן, מנכ"ל חברת נקסט אורבן להתחדשות עירונית: "הצגת התוכנית מהווה הכרזה והצהרה על חידושן של שכונות החוף, וזו בשורה היסטורית ומשמחת לבעלי הדירות ולכל תושבי חיפה. עם זאת, קשה לי להבין למה כל תהליך בעיר מייצר מלחמות מיותרות, תוך רמיזות כאילו ליזמים יש אינטרס אחר מאשר לכולם. גם ראש העיר יודעת שאת הוודאות הכלכלית יקבעו רק השמאי והבנק המלווה, אז הניסיון להציג את היזמים כמי שרוצים למקסם את הרווח הוא פשוט לא נכון. בסופו של דבר יש לתהליך שלושה שותפים – בעלי הדירות, הרשות המקומית והיזמים. אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה, לא מתעניינים בפוליטיקה ובטח שלא מחפשים להילחם עם העירייה, להיפך – נשמח לשלב ידיים עם כל מי שירצה למען הצלחת הפרויקט, אבל בינתיים העירייה משחירה את היזמים ומסרבת להיפגש עם חברות יזמיות ועם בעלי דירות".

על הקמתה של חברת בנייה יזמית עירונית אמר כהן: "אני לא רוצה ליפול בלשוני כי אני בעד החזון שהעירייה מקדמת, אבל ההיגיון הבריא אומר שתפקידיה של העירייה בתהליך הם להתוות מדיניות, לקבוע את עקרונות התכנון ולהצעיד את העיר קדימה, ועל היזמים וחברות הבנייה לבנות את העיר ואת עתידם החדש של בעלי הדירות. כאשר כל צד יעשה את חלקו, חיפה תהפוך סוף סוף לעיר היפה בישראל".

יוסי לחם, מבעלי קבוצת מבנים שיוזמת ובונה פרויקטים של התחדשות עירונית: "זה נשמע מגוחך שעירייה מנסה להיות יזמית כאשר כל מינהל ההנדסה העירוני קורס ועובדים מתפטרים. במקום לטפל בבעיות האמיתיות של העיר, לשקם את מינהל ההנדסה ולהתחיל להוציא היתרים, מתעסקים בהפצת כותרות מוזרות. בשנה האחרונה הוצאו כ-50 היתרי בנייה בלבד בעיר של כ-300,000 תושבים".

לחם הוסיף כי "ההתייחסות ליזמים כאויב אינה מובנת לי. הדיבור בשלטון הנוכחי הוא 'להיזהר מהיזמים החזירים', כאילו לא מבינים שהמדינה נבנתה באמצעות יזמים – אנשים שחולמים בלילה ובונים ביום. אני לא מכיר עירייה או ממשלה שבנו ולו בניין אחד. אגב, היום כבר סוללים כבישים עם חברות פרטיות. לבוא ולהגיד כל הזמן שהיזמים דואגים רק לפרנסתם זה לא נכון. כן – היזמים רוצים להתפרנס, אבל הם בונים את העיר ואת המדינה".

לדבריו, "הסיכוי שהרעיון הזה ייצא אל הפועל נמוך מאוד. עד היום הוכיחה הנהלת העירייה הנוכחית שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. מוטב שהם יעשו את העבודה שלהם – לתת שירות לתושבים, לבחון היתרים ולאשר אותם. המון חברות הפסיקו לעבוד בחיפה בשנתיים האחרונות".

גולן שטיינברג מסרה בתגובה: "כל תוכנית של התחדשות עירונית מחייבת שיתוף פעולה עם התושבים ועם היזמים. התוכנית המוצעת לשכונות החוף כוללת מתחמים רבים של עיבוי בתים מסוכנים ורקובים. לא רק שאין לכך הצדקה תכנונית, אין לכך גם ישימות כלכלית. גם אם העיריה תיקח על עצמה להוביל את ביצוע התוכניות האלו, הרי שמדובר בהיקפים נרחבים ונצטרך להכניס את היד לכיס העירוני עוד לפני שהשקענו במטלות הציבוריות. כחברת דירקטוריון בחברת שקמונה עודדתי מדיניות של לקיחת חלק בפרויקטים כאלו, אבל גם שקמונה תהיה חייבת להוציא אל הפועל פרויקטים שלא יסכנו אותה בהפסדים. התוכנית לשכונות החוף מפעילה עקרונות מצוינים של בנייה מרקמית בת קיימא, אך אלו צריכים להיפגש עם המציאות הכלכלית ועם מצבם של הבניינים היום".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

32 תגובות
  1. חיפאי

    דווקא רעיון מעולה
    היזמים ישאירו הרבה בניינים ללא טיפול כי לא יהיה שווה להם כלכלית

  2. שמואל

    קלישר אני בעד! יהיה אבא טוב לרוכשים!! כולם ירוויחו! בעיקר הרוכש!!

  3. שמחה

    לאחרונה רכשתי דירה בחיפה מייזם. כמות החריגות ואי התאמות רבה מאוד. כאשר הכול יהיה באחריות העירייה גם הפיקוח יהיה הדוק יותר

  4. אבידן יעקב

    עוד ג'ובים לחברים של שלמה כהן ומקורבים של צוקליש
    עוד טירלול מבית היוצר של צוקליש,
    הרעיון הזה בטח צץ בהפלגה שלא דווחה.
    לקינוח אתם מכירים עוד עיריה בגלובוס שיש לה חברת בניה !?

  5. הכי טוב שיקימו גם חברת ספנות -- כולל יבוא מכולות מהמזרח

    וגם חברת צייד לחיות בר

  6. אילנה א'

    לא הבנתי: " מ"מ ראש העיר… מנע דיון בנושא… לא יהיה דיון…." = חיפה היא עניינם הפרטי של הגב' קליש ומר צוק?

  7. בינוי ציבורי

    צודקת. בתקופת מפלגת העבודה כשהמדינה בנתה את הבתים (סולל בונה, שיכון ובינוי, שיכוני עובדים) היא בנתה בתים באיכות שהחזיקה עשרות שנים עד עכשיו. נכון שהבתים לא היו וואו אבל הם תפקדו מלא זמן ולא קרס שם שום דבר.
    הבניינים החדשים שנבנים על ידי הקפיטליסטים החזירים נשברים תוך יומייים וכל שבוע יש תקלות אז אולי באמת עדיף שגוף ציבורי ייבנה (כי חשוב לו לבנות איכותית ולא בצורה שופוני שתצטלם יפה ולעשות קופה)

  8. ארז

    הרבה רעיונות ומעט מדי יישום.
    הרבה עצות ויועצים ומעט מדי סינון בין מציאות ודמיון.
    הרבה התלכלכות (עכשיו היזמים הם ה'רעים', כל פעם יש אויב בשער..) ומעט מדי שיתופי פעולה.
    התוכנית שהוצגה לא תהיה כלכלית זה ברור לא רק ליזמים גם לתושבים. להערכתי ברור גם למתכננים וגם למהנדס העיר..
    עיבוי מבנים מסוכנים גם שערוריה. חוסר הלימה בין החזון או החזיון למציאות הכלכלית הכשיל תוכניות רבות.
    התאהבות במושג "מרקמי" שמשמעו אלפי דירות ללא נוף ים וחוסר ניצול של משאב היכולת לבמות לגובה, גם יעקר תוכניות ויכניס למגירות.
    ראו מה יצא לפועל בנוה דוד: 25-30 קומות באלמוג ובמגרשים ליד. ביציאת אירופה 22 קומות. בקרית אליעזר ובת גלים אישרו 25-30. זה מה שדרוש כדי להגיע למכפלות סבירות להשקיה בהריבה, מטלות ובנייה איכותית חדשה.
    הוספת מלונות, משרדים וגשרים שיחסמו את נוף הים, כאילו לא מספיק שייחסם בקוי החשמול (לכל בר דעת ברור שלא יהיה שיקוע, כי יש מי תהום וקוי דלקים של קצאא).
    לכן היה רצוי לקחת נושא כזה כנתון וממכשול להפוך לאלמנט עיצובי: כל הקומות התחתונות יהיו כפולות (6 מ') וישמשו לצד לובי גם חנויות, מבני ציבור.
    כל דירה תתחיל למעט עם גינות, תתחיל במפלס +6 מ' ותקהך נוף לים. אף מבנה חדש לא יסתיר את חזית הים לבנין מגורים סמוך. זה היה צריך לעמוד כבסיס לכל התכנון.
    העירעה לא יזם אבל כן יש מקום לשלב מקבצי דיור לסטודנטים (אולי הפיכת מתחם מנספלד לדיור לסטודנטים) ובתמורה לתת לדיירים דירות חדשות.

  9. תושב

    עירייה חייבת להקים גם חברת דלק כי בתחנות דלק יש זיופים וגם חברת סופרים כי בסופרמרקט פרטי מוכרים לפעמים מוצרים פג תוקף ,צריך להקים גם חברת אינסטלציה עירונית כי אינסטלתורים דואגים רק לפרנסה שלהם. בקיצור גברת קליש לוקחת אותנו לעתיד קומוניסטי זוהר.

  10. חלום של ראש העיר

    לא ברור לי איך גוף ציבורי שממילא לא יעיל יכול להחליף יזמות עסקית. יש בעיריית חיפה מנהלת 2030 נהדרת שיש בה ג'ובים מצויינים , במקביל יש בורות בכבישים של העיר. רק היום כמעט התפרקו לי גלגלים בצומת לב המפרץ. וכך בכל העיר. אני בחרתי קליש בבחירות אחרונות, מאז אני מאוכזב יותר ויותר. עירייה צריכים לטפל בבורות ובכל נושאים הקשורים לחיי יום יום של תושבים כולל אישורים לחברות בנייה. לצערי זה לא מעניין אותם, חיים בחלומות, זה יותר סבבה מהטיפול בבורות.

  11. פישלזון

    יזמים יקרים אין לכם כלל ממה לפחד. שום דבר מוצלח לא יצא מתחת ידיה של ראש העיר הנוכחית. היא בחורה מוכשרת להרוס כל דבר. היא מסוכסכת עם השלטון בירושלים. מנהל התכנון בעיריית מת – לא גוסס אלא מת. מפחדים לקבל החלטות בנושא הבנייה. יזמים בורחים מחיפה. בקיצור תוהו ובואו על פני חיפה. הכל הכל הכל תודות לראש העיר , ולכל אגף ההנדסה. צריך היה להחליף את כל דור המדבר הנוכחי שרגיל לומר ליזמים רק : לא, לא, ולא.

  12. אייל חיפה

    העירייה היא כבר יזם, בתאגיד שקמונה.
    שקמונה בקושי פועל, תאגיד עירוני מיותר.
    לכן מוטב שהעיריה תתרכז בלתת קודם שירות טוב בתחומי פעילותה לפני נסיון להיכנס

  13. איש

    קליש ראש עיר כושלת, אבל זה צעד מבורך ויש לדאוג שישאר עירוני ולא יפול למנהלת זו או אחרת.

  14. אבי

    אם מצב הכבישים יכול להעיד על מצב המבנים העתידיים של עירית חיפה ותחזוקתם מסכנים הדיירים.

  15. ערן

    עןד רעיון הזוי של קליש מפאת חוסר ניסיונה בניהול מפנטזת שהג'וב הבא שתמציא יציל אותה מהיפרדות מכיסאה.

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רעיון מעולה.
    רק כך יהיה פיקוח על ההתנהלות של היזמים בעיר חיפה.
    היזמים יהיו קבלני משנה של עירית חיפה.

  17. שפרה רוזנבוים

    בתור ביביסטית אני מברכת את קליש שדואגת גם לאנשים שקופחו ע"י אבא חושי השמאלן ובזכותה ובזכות ליצמן שר השיכון שמונה ע"י ביבי המלך שקליש אמרה שהוא איש ענק – אפשר יהיה להקים בתים לאנשים הפשוטים ולא בנייה פריבילגית מתנשאת כמו שהיה נהוג אצל ההוא ששלח לפה אנשים להגיב. אנשים שעדיין לא הבינו שקליש נצחה וכדאי להם להבין זאת לפני שהיא תפתח את שוק הבנייה בעיר לתחרות ואז יבואו קבלנים ויזמים ממזרח אירופה שיבנו ברבע מחיר.

  18. פייק ראש עיר

    מסתבר שבנוסף לפייק ניוז יש גם פייק ראש עיר. פעם ליברלית פעם סוציאליסטית. פעם מרחמת על חזירי בר פעם לא מרחמת על חזירי בר . פעם בעד בתי הזיקוק פעם נגד בתי הזיקוק. פעם בעד יזמות פרטית פעם נגד יזמות פרטית .פעם בעד בנייה פעם נגד בנייה. היום מספרת שתגן על נכסי הטבע בעירלמחרת חותמת לקבלן הכי גזלן שיעשה בהם כרצונו. פעם בעד שדה תעופה פעם נגד שדה תעופה. פעם בעד מזנוני לחמניות ניידים פעם נגד מזנוני לחמניות ניידים. היום אומרת כן, מחר אומרת לא מחרתיים אומרת למה לא.

  19. הדמיות זה יפה, במציאות לא מבוצע כלום

    מי מונע מהעירייה למשל לטפח את השבילים לואדיות משכונות החוף עם גשרים או לבנות גשר מעל פסי הרכבת? האם צריך להמתין להתחדשות עירונית? קדימה צאו לביצוע. בניית חניונים כנ"ל, קדימה צאו לביצוע.

  20. שפרה רוזנבוים

    ראינו עוד ועוד הצגות של תוכניות הדמיות וחלומות
    מברכת את קליש על כשרונה לקדם את העיר בפוטושופ.
    שם אפשר למחוק שיכונים חזירים ומפעלים מזהמים ולייצר כל פנטזיה ודמיון.
    יזמים ברחו מחיפה כי אין הרבה ביקוש לדירות יקרות. בקריות וטירת כרמל הכל חדש זול ומפתה. איזה פיתוי תתן עירית חיפה להעדיף את שער עליה על פני גלי כרמל או וילה ביקנעם?
    נראה שאין חשיבה על עיר רק על שכונות אחרת היו עושים משהו "ואוו" ולא סתם בלוקים עם שיכונים חדשים במקום ישנוניות כמו שהציגו קצת שבילים. תעשו אגם עם מזרקות.
    יש פספוס גדול בכל החלומות שלא ייבנו כי יזמים ילכו לערים אחרות. שם יבנו גבוה וזול יותר

  21. תוכנית מנותקת מצרכי הדיירים

    התוהנית נעשתה בצורה גרועה ביותר.
    התעלמה מעקרון בינוי פינוי, קודם לחייב יזמים לבנות לדיירים בניינים חדשים בקרקעות ריקות שיש בשפע ורק אז להתחיל בהריסה. מדובר באוכלוסיה מבוגרת עכשיו לטלטל אותה 5-10 שנים בשכר דירה או לגור בתוך אתר בנייה?
    בראשון לציון ברמת אליהו קודם בונים בניין חדש לדיירים ורק אז הורסים. למה הם לא הכניסו דרישה כזאת בתוכנית??
    המתכננת הזו רואה רק בניינים בעיניים ולא את התושבים. יותר מענין אותה לעשות ציורים יפים של גשרים לים מאשר לדאוג שלדירות בתוכנית יהיה נוף פתוח לים ולדיירים תהיה דירה חדשה לעבור אליה לפני ההריסה.

  22. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היזמים טועים ומטעים. הכתבה אינה מצטטת מדברי שמאי התכנית שהסביר היטב באותה מליאה את הכדאיות הכלכלית. מדובר על מכפיל 3.5-4.5! כדאיות כלכלית נבחנה לנומק בכל תחום התכנית.

  23. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    היזמים טועים ומטעים. הכתבה אינה מצטטת מדברי התכנית שהסביר היטב באותה מליאה את הכדאיות הכלכלית. מדובר על מכפיל 3.5-4.5! כדאיות כלכלית נבחנה לנומק בכל תחום התכנית.

  24. אורן

    יוסי כהן הזה מחפש פירסום על גבי פרויקטים של העירייה ורק מדבר באוויר, הייתי אצלו במשרד כי יש לי נכס בשער העלייה, הוא הקים משרד מפואר שיחשבו שהוא יזם גדול אבל בפועל לא בנה כלום והכל רק חלומות באספמיה. לא שידר לי אמינות.

  25. העיריה לא מבינה את מצב חיפה מול התחרות בערעם אחרות

    במכפיל של 3.5 אין פינוי בינוי גם בתל אביב.
    דורשים מהיזמים מטלות ובנייה בסטנדרט גבוה זה עולה כסף. אם יזם משקיע הוא רוצה להרויח על ההשקעה אחרת למה שיגיע לשער עלייה יש 500 פינוי בינוי ליד החוף בכל עיר אחרת בקו החוף של ישראל. יותר ישתלם לו בנתניה או גבעת אולגה אז חיפה תישאר עם שיכונים והדמיות למגירה.

  26. אנדי

    לעיריה יש חברות יזמיות- חכ"ל חיפה, יפה נוף, אפשר להפעיל אותם כיזמים, נידרש רק מעט זמן להתארגן לעיניין (בערך שנתיים) ובעיקר למצא את כח האדם המתאים והמסוגל להרים פרויקטים מסוג זה, מיקור חוץ לא יעזור ללא רפרנטים איכותיים. בהצלחה (באמת)

  27. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מעניין,
    הצורך להתערב בהכל ולא לאפשר יזמות פרטית איפיינה את ברית המועצות.
    הבאת אנשים סוג ג׳ לנהל דברים שצריך בהם מומחים היא טעות נוראה. קחו לדוגמא את סיגל ציוני, אדם ללא שום הבנה בחינוך והיא מחזיקת תיק החינוך. כמו עם יזמי הבניה אצל סיגל ציוני שולט הקו הקומוניסטי. נהרוג כל מה שפרטי גם אם הוא מחוייב לשכבות החלשות. חיפה הולכת ושוקעת לתהום הנשיה. יזמות אין כאן בשום תחום. צעירי חיפה המוכשרים לא בעיר הזאת יותר. הם ברחו מזמן למרכז. הדרך להחזיר אותם היא עבודה ( לא יקרה כי עבודה מפרנסת ואמיתית נוצרת רק על ידי יזמים – כן היי טק הוא יזמות הגבר קליש.)
    חינוך, החינוך הפרטי בחיפה הן הערבי והן היהודי מחזיק את מערכת החינוך בחיפה בהישגים סבירים ( את תקשיבו לסיגל ציוני היא תספר לכם שמערכת החינוך הציבורית מוציאה תוצאות טובות יותר מהפרטית, רק שלשקר הזה לא רק אין כנפיים אין אחיזה במציאות כלל. קל לראות את התוצאות באתר משרד החינוך ולהבין שזה שקר. )
    מגורים- עכשיו מי שיבנה את חיפה היא חברה עירונית. על זה אפשר לספר את הסיפור בשר ממשלת ברית המועצות שביקר באנגליה וראה את המאפיות מלאות בלחמים ( לאלו הצעירים מבינכם , בברית המועצות לא היה מספיק לחם עבור התושבים), הוא מאוד התרשם מהנושא ושאל את מארחו האנגלי מי בממשלת אנגליה אחראי על ייצור הלחם.
    אז זהוא הגברת קליש,
    לא היה אחראי על ייצור הלחם באנגליה לעומת ברית המועצות שניסתה לנהל את ייצור הלחם בצורה מרוכזת. במדינה אחת היה לחם ובשניה לא היה.
    אני ממצביעי עינת קליש, האמנתי וחלמתי שיהיה טוב, אני לא יזם בניה ולא יזם חינוך. אני אזרח חיפה מיום הולדתי שרואה את ראש העיר שהוא בחר מעסיקה אנשים בינוניים ומטה ( סיגל ציוני) ומתייחסת ליזמים כאויבים. חיפה לא תוכל לשחזר את ברית המועצות כיוון שהיא לא מדינה עצמאית ולהבדיל מברית המועצות כאן יש בחירות.
    חבל החלום היה גדול ושיברו גדול הרבה יותר. האמנו שחיפה נכנסת לתקופה אחרת.
    חבל

  28. אברהם

    כל הכבוד לקליש
    פינוי בינוי כללי ולא רק איפה שיש כדאיות כלכלית ליזמים.

  29. ש.ו

    קליש צודקת!! חייבים שכל נושא הבניה יהיה תחת קורת גג אחת !! היום היזמים עושים מה שהם רוצים ולא מתייחסים להיתר הבניה -ולגרמושקה. כאשר קיימות אי התאמות בין הבניה בפועל ולגרמושקה מחלקת הנדסה והפיקוח בעירייה שולחים אותך ליזם " לך תתבע אותו". …. המסקנה? שיהיה גוף מרכזי אחד!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר