אמן: מירב הימן, מתוך התערוכה "מרחבים במשבר". צילום: מירב הימן
אמן: מירב הימן, מתוך התערוכה "מרחבים במשבר". צילום: מירב הימן

"מרחבים במשבר" ו"עם אובד" של מוזיאוני חיפה: התבוננות מקורית על חיים בשעת משבר

אין זה סוד שבשעת משבר, האמת הפנימית שלנו מתגלה על כלל רבדיה. אשכול התערוכות "מרחבים במשבר" והתערוכה "עם אובד" עוסקים באופן אמיץ בסודות העמוקים אשר שגרת היומיום קברה עמוק בתוכנו, ושכעת נחשפים במלואם לאור משבר הקורונה

פורסם בתאריך: 17.9.20 13:59

עד לא מזמן, רבים מאיתנו חיו בשגרה קבועה שכוללת בדרך כלל לו"ז עבודות עמוס, מפגשים חברתיים, סידורים, פגישות, אירועים מיוחדים ועוד. כך עבר לו עוד יום ועוד יום, והחיים נתפסו בעיני רבים כמאושרים, מספקים ומלאים בכל טוב.  ישנם מקרים חריגים בהם העולם עוצר מלכת, ואווירת היומיום המקיפה אותנו משנה את צבעיה.

משבר הקורונה הוא דוגמה מובהקת לתקופה בה נחשפים הפחדים העמוקים ביותר שלנו. תחושת הבדידות, חוסר היציבות המקצועית והריחוק החברתי מוציאים מרבים תחושות קשות שככל הנראה לא היו צצות אלמלא פרוץ המגפה. בדיוק באבן דרך היסטורית שכזו, האמנות נכנסת לתמונה. אמנות מציבה בפנינו מראה, מעוררת בנו תחושת נחמה והזדהות וכמובן מביעה ביצירתיות מקורית את הסדקים העמוקים שנפערו בתוך קבוצות שונות בחברה.

מוזיאוני חיפה, כהרגלם, החליטו לקחת יוזמה מיוחדת במינה וליצור תערוכות אמיצות אשר מנתחות את השינויים הקשים והמאתגרים שהתחוללו בעולם לאור משבר הקורונה.

 

אשכול התערוכות "מרחבים במשבר" שנפתח במוזיאון חיפה לאמנות מבקש לנצל את משבר הקורונה על מנת לבחון מחדש את קיומנו, שמצטייר לפתע כשברירי וחסר יציבות. מקומות וסיטואציות שונים אותם הכרנו, הופכים כעת לזרים ומנוכרים ומוציאים מרבים מאיתנו מחשבות מורכבות הנוגעות לחיים בכלל ולעצמנו בפרט.

סבטלנה ריינגולד, יפעת אשכנזי, לימור אלפרן זרד, ענת מרטקוביץ' ושגית זלוף נמיר, אוצרות אשכול התערוכות, החליטו לנתח בעבודתן את השינוי התפיסתי שהתעורר בקרב מרחבים מוכרים מחיינו, לרבות הבית שפתאום תופס מקום מרכזי יותר בעולמנו, הגוף וחופש התנועה שמתחילים להיות נתונים יותר ויותר למרות של הממסד, הגבולות ההפכפכים שמתקיימים בין האדם לטבע, המרחב הווירטואלי שתופס מקום גדול יותר בחיינו ועוד. כל אלה מוצגים דרך יצירותיהם המורכבות של אמנים רבים, אשר החליטו לשתף את הקהל הרחב בתחושותיהם האישיות בנוגע לתקופת המשבר.

 אמנים: לילך בר עמי ודגנית ארטמן, מתוך התערוכה "מרחבים במשבר". צילום: דגנית ארטמן

אמנים: לילך בר עמי ודגנית ארטמן, מתוך התערוכה "מרחבים במשבר". צילום: דגנית ארטמן

 

בתערוכה "זרות נשית" לדוגמה, הנכללת בתוך אשכול התערוכות "מרחבים במשבר", מוצגות עבודות בהקשר לסוגיית המרחב הנשי הביתי, המהווה "מיקרו־טריטוריה". בשיח האמנותי והתרבותי מתקיים דיון נרחב אודות נשיות ופמיניזם, בעיקר בהתייחס לסוגיות של הגוף הנשי והמבט הפטריארכלי עליו. כעת, על רקע מקרי האלימות הרבים כנגד נשים שדווחו בתקשורת בתקופת משבר הקורונה, נושא חשוב זה מקבל משנה תוקף.

עוד תערוכה שמופיעה באשכול התערוכות נקראת "קווי אור פרושים באי-חלל של הנפש". בימים של סגר ובידוד, העולם הווירטואלי הופך להיות עולמנו "האמיתי" בו אנחנו מנהלים את חיינו ואת קשרינו עם הסביבה. במסגרת התערוכה, מגיבים אמנים באופנים שונים לקריסת המרחבים הממשיים והווירטואלים זה לתוך זה ולאופן שבו חוויית המוּכר גולשת אל תוך מצב של זרוּת.

תערוכה נוספת באשכול "מרחבים במשבר" היא התערוכה "בלי סוף?", האוספת מאות בדיחות וממים שרצו באופן בלתי פוסק ברשתות החברתיות בזמן ימי הקורונה. התערוכה מבקשת לדבר על ההתמכרות שלנו למדיות החברתיות ולמסכים ומספקת עבור הקהל הפוגה קלילה ומצחיקה יותר בנוגע לנושאים הקשים שעולים מתוך רגעי המשבר.

 

בעוד ש"מרחבים במשבר" עוסק במהות הקיומית שלנו כבני אדם, התערוכה "עם אובד" שמוצגת במוזיאון מאנה-כץ שואפת לעורר דיון על מצבה של החברה הישראלית, שכבר התרגלה לשינויים חדים במצבה החברתי-כלכלי, ועדיין נותרת המומה לאור המשבר האחרון. סבטלנה ריינגולד, אוצרת התערוכה בחרה לשים דגש על מצבו של שוק העבודה הישראלי, אשר בימים אלו עובר טלטלה רצינית. אותו הזעזוע בשוק העבודה בא לידי ביטוי במשחק המילים בין "אובד" ל"עובד", המרמז על מציאות בה עתידנו המקצועי לוט בערפל.

התערוכה מצביעה על הדומה בין המתרחש בשוק העבודה הישראלי למצב ברחבי העולם ומתוך השוואה זו, מצליחה גם למתוח ביקורת על מעמדו הרעוע של העובד בעידן הקפיטליסטי. את הביקורת המורכבות הזו שואפת התערוכה להבהיר באמצעות התבוננות היסטורית על השינויים שהתרחשו בשוק העבודה הישראלי בפרט והגלובלי בכלל עם השנים. גם בתערוכה זו ניתן למצוא מקבץ עבודות של מגוון אמנים, אשר משקפים כל אחד בדרכו את מצבו של שוק העבודה הישראלי בעיניי רוחם.

אמן: גרשון קניספל, מתוך האלבום "12 תחריטים ורישומים לשירי אלכסנדר פן" בתערוכה "עם אובד". צילום: סטס קורולוב

אמן: גרשון קניספל, מתוך האלבום "12 תחריטים ורישומים לשירי אלכסנדר פן" בתערוכה "עם אובד". צילום: סטס קורולוב

הנכם מוזמנים לבקר באשכול התערוכות "מרחבים במשבר" ובתערוכה "עם אובד" ולחקור יחד עם קרוביכם את התחושות הכמוסות שנחשפו אצל כל אחד מאיתנו בפרט ובקרב חברה הישראלית בכלל, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה.

*הטבה מיוחדת לתערוכות החדשות: שני מוזיאונים בכרטיס אחד! ברכישת כרטיס לאשכול התערוכות "מרחבים במשבר" במוזיאון חיפה לאמנות, תתאפשר כניסה ללא עלות לתערוכת "עם אובד" במוזיאון מאנה-כץ.

 

אשכול התערוכות "מרחבים במשבר"

כתובת: מוזיאון חיפה לאמנות- רחוב שבתאי לוי 26, חיפה

לפרטים נוספים, התקשרו לטלפון 04-9115997

או בקרו באתר האינטרנט של מוזיאון חיפה לאמנות

 

התערוכה "עם אובד"

כתובת: מוזיאון מאנה-כץ- יפה נוף 89, חיפה

לפרטים נוספים התקשרו לטלפון 04-9119372

או בקרו באתר האינטרנט של מוזיאון מאנה-כץ.

 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר