שדה התעופה בחיפה (צילום: אביב מלכי)
שדה התעופה בחיפה (צילום: אביב מלכי)

גשם של תיירים

לא היעדרו של נמל תעופה בינלאומי בחיפה הוא הסיבה להיעדרם של תיירים בעיר. הסיבה היא היעדר מדיניות תיירותית, מחסור חמור בחדרי לינה במחיר אטרקטיבי (פחות בתי מלון, יותר אכסניות ודירות נופש) והשקעה אפסית בפרסום, שיווק ומיתוג העיר

פורסם בתאריך: 16.10.21 21:00

סופות רעמים וגשמים ראשונים הגיעו השבוע לעיר, ניקו את האבק מן המכוניות, שטפו את הרחובות והזכירו לנו שהסתיו בעיצומו והחורף קרב והולך. עוד מוקדם לנבא איזה חורף צפוי לנו מבחינת טמפרטורות ומשקעים ולבטח בלתי אפשרי לנבא איזה חורף צפוי לנו מבחינת גלי תחלואה, אך אפשר לקוות לפחות לדבר אחד: שהחורף הקרוב יהיה חורף של תיירות.

לאחר 19 חודשי יובש מוחלט, 19 חודשים של חל"ת ואבטלה, תקווה ראשונה ניצתה בתחילת השבוע בליבם של התיירנים בישראל. לאחר חודשי תחנונים ושידול, נעתרה הממשלה לבקשת מארגני התיירות הנכנסת והסירה את מרבית ההגבלות על כניסת תיירים לישראל. על פי המתווה שהתקבל בממשלה, החל מחודש נובמבר יוכלו להיכנס ארצה תיירים מחוסנים, גם בקבוצות וגם בבודדים.

זוהי בשורה נפלאה לכל העוסקים בתיירות, ובמיוחד למלונאים ולמורי הדרך, אשר במהלך השנה וחצי האחרונות היו מחוסרי תעסוקה ומעוטי הכנסות.

שנת 2019, האחרונה לפני המגפה, הייתה שנת השיא בתיירות הנכנסת לישראל, עם כ-5 מיליון תיירים. שנה אחר כך, 2020, הייתה הגרועה ביותר זה עשורים, כששמי המדינה נסגרו למעשה לחלוטין לתיירים. שנת 2021 לא הייתה שונה מהותית מקודמתה, אף שפה ושם כבר נראו ניצנים ראשונים של תיירות נכנסת וחברות תעופה, שמטוסיהן לא נחתו כאן כבר שנה וחצי, החלו להכניס מחדש את ישראל ללוח הטיסות לחודשים הקרובים.

למרבה ההפתעה, ישראל נותרה יעד תיירותי מבוקש מאוד. למעשה, ברשימת המדינות הפופולריות ביותר לתיירות לשנת 2021 שהתפרסמה החודש באתר התיירות "קונדה נסט טראוולר", דורגה ישראל במקום ה-15. זהו דירוג גבוה במיוחד ומפתיע למדי. מפתיע עוד יותר לגלות שהשנה, אף שהייתה סגורה ומסוגרת, דווקא עלתה ישראל בטבלה בשני מקומות לעומת שנת 2020. את הדירוג לא העניקו סוכני נסיעות, תיירנים או בלוגרים בתחום התיירות אלא דווקא המטיילים עצמם. ולמרות ההסתייגויות הנחוצות ממצאי סקר שרירותי, אפשר בהחלט לחוש גאווה: ישראל עודנה נתפסת כיעד אטרקטיבי לתייר, והביקוש לטיולים בישראל לא נעלם.

תיירות היא, כידוע, עולם מגוון מאוד. בשל רגישות המצב ברחבי העולם, לא סביר שתיירות קבוצתית תתאושש במהרה ולבטח לא תיירות הקרוזים. הענף התיירותי שיתאושש מהר מכולם יהיה, יש לשער, תיירות הבודדים. זוהי בדיוק הנקודה שאותה יש לדעת לנצל. אם ירושלים זוכה לנתח המרכזי מן התיירות המאורגנת, כשאלפי קבוצות תיירים היו מגיעות אליה בכל שנה, הרי שתל אביב נהנתה מן הנתח העיקרי של תיירות הבודדים. בניגוד לקבוצות המאורגנות, שם מרבית המשתתפים הם מבוגרים או חברים בקהילה או ארגון, הרי שהתיירים הבודדים הם צעירים יותר, עצמאים באופיים ומחפשים אטרקציות מגוונות ומקוריות, לאו דווקא את רשימת האטרקציות והיעדים השגרתיים שאליהם הולכות הקבוצות המאורגנות.

 

 

התיירים הצעירים הללו, שכבר שנתיים יושבים בבית ומשתוקקים לעלות שוב על מטוס ולראות עולם, "מתים" להגיע למקומות חדשים שלא ביקרו בהם, "לחרוש" את הרחובות והשכונות, "לשרוף" את כספם על בילויים יומיים וליליים, על ריגושים, נופים עוצרי נשימה, חוויות מסעירות ואוכל מעולה. הם מחפשים בנרות יעדים מעניינים, קוראים בשקיקה המלצות, עוקבים אחרי פוסטים תיירותיים ברשתות החברתיות ובאופן כללי מסמנים לעצמם על המפה שלל יעדים לביקור.

אלה בדיוק האנשים שאותם צריכה חיפה: צעירים, עצמאים, עירוניים, חובבי נוף עירוני, יושבי בתי קפה ומסעדות, שוחרי חופי ים נעימים וחיי לילה ואוהבי טבע ונוף.

בימים האחרונים פועלת ראש העירייה קליש רותם נמרצות מול משרד התחבורה לקדם את התוכנית להפיכת שדה התעופה של חיפה לנמל בינלאומי. אינני יודע עד כמה לתוכנית זו יש סיכויי התגשמות ועד כמה תועיל. אני כן יודע לומר שלא היעדרו של נמל תעופה הוא הסיבה להיעדרם של תיירים בחיפה.

לא המחסור בטיסות נוחתות הוא מה שמנע את כניסתה של חיפה לרשימת היעדים המתוירים בישראל, אלא היעדרה של תשתית תיירותית ראויה למאה ה-21, היעדר מדיניות תיירותית, מחסור חמור בחדרי לינה במחיר אטרקטיבי (פחות בתי מלון, יותר אכסניות ודירות נופש) והשקעה אפסית בפרסום, שיווק ומיתוג העיר. גם המשבר מול משרד התיירות לא הועיל לשיפור המצב.

חורף 2021-22 הוא הזמן. זה הזמן להשקיע מיליונים בתיירות נכנסת ולזרוע בשמיים הפתוחים את זרעי העננים אשר ימטירו עלינו בשנה הבאה גשם של תיירים.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. עמירם

    תיירות מביאה גם בעיות ועדיף לחיפה המצב הנוכחי, לא כדאי להגיע למצב של ערי תיירות בעולם בהן התושבים יוצאים להפגנות נגד התיירים.

  2. חיפאי

    ועד שיהיה (אם בכלל) שדה בינלאומי מדוע לא מפעילים את השדה כבר שנה וחצי ? מדוע החיפאים צריכים לטוס לאילת או קפריסין דרך נתב"ג ?

  3. חזיר בר

    תיירות?מה בדיוק תראה לתיירים
    אדריכלות מדהימה וחדשנית?
    אולמות קונצרטים איכותיים?
    מבנה חדשני של מוזיאונים?תיאטרון איכותי?
    במה תתפאר בעיר המוזנחת הזו
    אולי בתשלומי ארנונה
    בשפע של חזירי בר מפיצי מחלות
    מעוררי בחילה מכייפים ברחובות הכרמל בזמן מגיפה איומה
    קורונה
    ברחובות במרכז הכרמל שבושה לראותו מוזנח ברחובות הדר שנראים כמו סלאמס בעולם השלישי
    מי צריך שדה תעופה
    צריך מטאטא שינקה את כל הפוליטיקאים שהורסים והרסו את העיר עם לבניה של בתי זיקוק מפוצצת ומזהמת את האוויר
    כששואלים אותי איפה אני גר אני עונה שבצפון.מתבייש להגיד שאני גר בחיפה
    וראש עיר שלא מתפקדת
    מעניין היכן חיים הילדים והנכדים של ראשי העיר של חיפה לדורותיהם
    יללה עיתונות תעשו תחקיר!!!

  4. ביבי

    קליש הצחקת אותי מה יעשו התירים בחיפה מהנמל יעלו על אוטובוס ויסעו לירושלים

  5. אלי

    גם מלונות קטנים ופשוטים לאורך חופי הרחצה היו מביאים לחיפה הרבה תיירים. אלו שבאים לאילת מה עןשים?
    הטן גב בחוף.את זה אפשר גם בחיפה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר