תחנת קרית אתא דרום של הרכבת הקלה (הדמיה: in3D עבור חוצה ישראל)
תחנת קרית אתא דרום של הרכבת הקלה (הדמיה: in3D עבור חוצה ישראל)

"חוצה ישראל": עיריית קרית אתא עצרה את עבודות ההקמה של הרכבת הקלה חיפה-נצרת

בעתירה שהגישה "חוצה ישראל" לבית המשפט המחוזי היא טוענת, כי עיריית קרית אתא והוועדה המקומית לתכנון ובנייה עצרו את עבודות התשתית וחסמו דרכי גישה לשטח בשל מחלוקת כספית. מבית המשפט היא מבקשת לקבוע, כי הן אינן רשאיות למנוע את ביצוע העבודות וכי עשו זאת משיקולים זרים

פורסם בתאריך: 22.11.21 13:14

חברת "חוצה ישראל" הגישה לבית המשפט המחוזי עתירה נגד עיריית קרית אתא ונגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית אתא, שבה היא טוענת, שבשל מחלוקת בין הצדדים החליטו העירייה והוועדה "לעצור את המשך ביצוע העבודות המוקדמות להקמת מתחם תחזוקה ותפעול לרכבת הקלה נצרת-חיפה…  ולחסום את דרכי הגישה לשטח המיועד למתחם תחזוקה ותפעול".

פרויקט הרכבת הקלה חיפה, המכונה "רק"ל נופית", הוא חלק מתוכנית תשתית לאומית, שנועד להקים ולהפעיל רכבת קלה בין הערים חיפה ונצרת ובכך לחבר בין יישובי הצפון למטרופולין חיפה. מי שנבחרה על ידי משרד התחבורה לשמש הזרוע הביצועית של הפרויקט ולהפעילו היא החברה הממשלתית "חוצה ישראל".

באתר החברה נכתב על הפרויקט: "אורכו של קו הרק"ל הוא כ-41 ק"מ והוא יכלול 20 תחנות העלאת והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה. התוואי יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה יעבור דרך קרית אתא, ימשיך לארוך כביש 79 בסמוך ליישובים שפרעם, ריינה, משהד, ביר אל-מכסור, ומשם ייכנס לנוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת. בקו יפעלו בין 30 ל-40 קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של בין ארבע ל-10 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת ביום היא כ-100 אלף נוסעים, ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ-100 קמ"ש. זמן הנסיעה המוערך לאורך התוואי, מקצה לקצה, יעמוד על כ-50 דקות".

העבודות במרכז הדיפו בקרית אתא (צילום: TERRASCAN עבור חוצה ישראל)

העבודות במרכז הדיפו בקרית אתא (צילום: TERRASCAN עבור חוצה ישראל)

בעתירתה מציינת חוצה ישראל: "חלקים נרחבים מפרויקט הרק"ל מצויים בתחום שיפוטן של המשיבות (עיריית קרית אתא והוועדה המקומית – ב"כ), לרבות מתחם התחזוקה והתפעול של הרכבת הקלה". עוד נכתב, כי בתחום שיפוטן של העירייה והוועדה מוקצה שטח לתפעול מסילה, המכונה "דיפו", שבו מותרת על פי הוראות התוכנית הקמת מסילת ברזל, דרכים, קווי תשתית, בתי מלאכה, מבנים ומתקנים הנדסיים ומערכות תשתית המיועדים להפעלה ולתחזוקת הרכבת, מרכז בקרה ותפעול, וכו'.

מן העתירה: "בימים אלה מבצעת החברה, באמצעות קבלן מטעמה, עבודות מוקדמות בתחום הדיפו הכוללות ביצוע עבודות חפירה לרבות העמסה מוקדמת, הקמת קיר כלונסאות להגנה על תשתיות ומבנים סמוכים להעמסה, קיר קרקע משוריינת זמני, ניקוז זמני, העתקת תשתיות וכו'. העבודות המוקדמות בדיפו מצויות בנתיב הקריטי של פרויקט הרק"ל, כאשר השלמתן היא הכרחית לעמידה בלוחות הזמנים של פרויקט הרק"ל כולו".

בעתירה נטען עוד, כי בין הצדדים הוסכם ש"חוצה ישראל" תשלם לעיריית קרית אתא סכום של 11 מיליון שקלים תמורת רכיב הקרקע על חשבון היטלי הפיתוח, כאשר לטענת החברה, "ביצוע העבודות המוקדמות לא הותנה בביצוע תשלום היטלי הפיתוח… הצדדים הסכימו מפורשות, כי העבודות יחלו לאחר שהושלם התיאום ההנדסי לשביעות רצון הצדדים". לטענת "חוצה ישראל", כחלק מהתיאום ההנדסי, לבקשת העירייה, היא הסכימה להסדיר דרך גישה זמנית לדיפו במקום דרכי הגישה שתוכננו במקור, זאת מאחר שנציגי העירייה הביעו חשש, כי השימוש בדרכי הגישה המקוריים יפגע באזור התעשייה של העיר. על כך נחתם סיכום דברים, שבו מסרה העירייה את החזקה בחלק ממקרקעין לצורך סלילת דרך הגישה שישתמשו בה לתקופת ביצוע העבודות המוקדמות בדיפו.

 

עוד נטען בעתירה, כי בחודש שעבר קיבלה "חוצה ישראל" הודעה מבאת כוחן של עיריית קרית אתא והוועדה המקומית, שבו היא מתריעה, כי אם לא ישולם הסכום, הן ייאלצו לפעול לסגירת האתר. לטענת חוצה ישראל, תשובתה הייתה, כי היא פועלת מול משרד התחבורה להעביר את התשלום לעירייה. אלא שמספר ימים לאחר מכן כבר התקבלה אצלה הודעה, כי החברה אינה רשאית לעשות שימוש בדרך הגישה עד תשלום מלוא הסכום. תשובת החברה להתפתחויות האחרונות הייתה כי עניין התשלום מטופל בדרגים הבכירים בחברה ובמשרד התחבורה, וללא כל קשר, העירייה איננה מוסמכת להורות על הפסקת השימוש בדרך הגישה בגין אי העברת התשלום. אלא שלאחרונה, טוענת "חוצה ישראל", איומיהן של העירייה והוועדה המקומית התממשו ודרכי הגישה לדיפו נחסמו. "החברה הסירה את המחסומים שהוצבו שלא כחוק, אולם פקחים מטעם המשיבות שבו וחסמו אותן", טוענת "חוצה ישראל".

לאור זאת, מבקשת "חוצה ישראל" מבית המשפט להורות ולקבוע כי עיריית קרית אתא והוועדה מקומית אינן רשאיות למנוע את ביצוע העבודות המוקדמות במתחם התחזוקה והתפעול בשל טענות להפרה, לכאורה, של התחייבות כספית שנתנה החברה למשיבה; לקבוע, כי המשיבות אינן מוסמכות לחסום את דרך הגישה למתחם; וכי פעולות המשיבות לעצירת ביצוע העבודות אינן כדין ונעשו תוך חריגה מסמכותן המנהלית ובחוסר סבירות תוך שקילת שיקולים זרים".

מעיריית קרית אתא לא התקבלה עד כה תגובה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושב קרית אתא

    "מעיריית קרית אתא לא התקבלה תגובה"
    ולמה שתתקבל?
    שיפור חיי תושבי האיזור כולו, יעזור לראש העיר להיבחר?
    הבאת אוכלוסייה חזקה ומעורבת לקריה עלולה לפגוע בשלטון היחיד של מלך העיר. עוד חלילה עלולים לקחת את הפנטהאוז המגלומני שנבנה ברחוב העזתי המרכזי בקריה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר