השרים משה כחלון ויואב גלנט (צילום: מוטי מילרוד)
השרים משה כחלון ויואב גלנט (צילום: מוטי מילרוד)

לא לחכות לנצח

פורסם בתאריך: 6.1.18 18:34

הפעם אתחיל בעצה: אם אתם צריכים לקנות דירה, עשו זאת עכשיו. בדרך כלל הוכיח השוק למי שהמתין לירידת מחירים כי ההמתנה עלולה לעלות ביוקר. אם אתם זוכרים את עצותיו של שר האוצר הקודם יאיר לפיד להמתין עם רכישת דירות כי המחירים יירדו, אתם בטח זוכרים גם את אלפי הרוכשים שהתאכזבו, וגרוע מכך — שילמו מכיסם והרבה. כמו בכל דבר בחיים כך גם בנדל"ן — אל תחכו לזמן טוב יותר כי לא בטוח שזמן כזה יגיע. גם אם זו לא תהיה דירת חלומותיכם עם גינה ועם גדר לבנה – תקנו. אם אין ברשותכם תקציב לדירה גדולה ומפוארת תתחילו ממשהו קטן. רק אל תחכו שמשהו יקרה כדי להחליט, כי סביר להניח שתחכו לשווא. המחירים הם יציבים, ושלא יספרו לכם סיפורים.

ולא סתם יציבים, אלא במגמת עלייה. למרות האמור, חשוב לומר שבמובנים אחדים השוק אכן השתנה, וכמה דברים הצליחו לגרום לרכבת המשתוללת שהיתה כאן בשנים האחרונות להוריד הילוך ולהאט. השוק עדיין חי ובועט והמחירים עדיין בעלייה, אבל אנחנו יכולים לראות ניצנים של הצלחה של הגורמים השונים העוסקים בכך בעצירת הקרנבל של עליית המחירים.

שר האוצר משה כחלון הצליח באמצעות תוכנית "מחיר למשתכן" לגרום לזוגות צעירים רבים קודם כל לחכות, ובכך עצר את הרכישות מצד נתח השוק של מי שעומד בקריטריונים של הזכאות של משרד השיכון. מאות זכאים רכשו דירות במסגרת תוכנית זו וחלקם הגדול אף מרוצה, ואין ספק שהם עשו עסקה משתלמת וזולה יותר במאות אלפי שקלים ממחיר השוק הנוכחי.

 

דבר נוסף שגרם להאטה בקצב המכירות ובעקיפין גם בעליית המחירים הוא המחיר הגבוה עצמו שגורם לעסקאות להיות משתלמות פחות למשקיע הפונטציאלי. אם בעבר השקעה בנדל”ן שאינו מסחרי הניבה תשואה ממוצעת של שבעה-שמונה אחוזים בשנה, היום משקיע שמצליח להרוויח ארבעה אחוזים בשנה נחשב כמי שעשה עסק מעולה. ארבעה אחוזים הם עדיין תשואה יפה יחסית לרמת הסיכון הנמוכה בנדל”ן, אבל עדיין אפשר למצוא אפיקים נוספים עם תשואות דומות. נוסף על כך, הקושי לקבל מימון מהבנקים, המיסוי שהשתנה, שינוי שיטת קבלת הפטור ממס שבח ועליית מס הרכישה לשמונה אחוזים גרמו לכך שאנשים יחשבו פעמיים לפני רכישת דירה, במיוחד להשקעה.

סיבה נוספת להאטה בשוק הנדל”ן היא היעלמות אפקט העדר. בשנים עברו ההשקעה בנדל”ן היתה פופולרית מאוד. מי שלא השקיע בנדל”ן נחשב כמעט לפראייר בעיני חבריו, והאמינו לי – בשוק הישראלי זהו גורם בעל השפעה גדולה יותר מכפי שחושבים. כשהתקשורת דיברה נדל”ן כל העת, הרוכשים הגיעו האחד אחרי השני ונלחמו על כל פיסת השקעה בעיר.
גם היום השקעה בנדל”ן היא דבר משתלם, והשוק מוכיח שוב ושוב שהוא במגמת עלייה ושרמת הסיכון בו היא נמוכה ביחס לאפיקים אחרים, אבל אין ספק שקשה יותר למצוא הזדמנויות כמו בעבר ושעליית המחירים היא מתונה הרבה יותר. לכן לשבת על הגדר זה הכי קל ונוח. אבל העובדה שהעלייה היא מתונה לא אומרת שצריך לחכות לנצח.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר