קרית אליעזר (צילום: שי אילן)
קרית אליעזר (צילום: שי אילן)

מלכודת קבלני החתימות

פורסם בתאריך: 7.4.18 20:29

לא פעם אמרנו כבר שמילת הבאז בעולם הנדל”ן היא התחדשות עירונית, וחיפה היא אחת מהערים עם הפוטנציאל הרב ביותר ליישום תוכניות כאלה. לפעמים זה לוקח זמן, אבל כפי שלמדנו לאחרונה מתחילת מימושו של פרויקט הפינוי-בינוי המתחמי הראשון בעיר — ברחוב ברל כצנלסון בנוה שאנן — כדאי לחכות, להתמיד ולא לוותר. תוכניות התחדשות עירונית למיניהן, במתווים של פינוי-בינוי, עיבוי בינוי ותמ”א 38, הן תוכניות חשובות מאוד בענף הבנייה. יש להן חשיבות לאומית ברורה בהקשר של חיזוק מבנים או הריסת מבנים ובניית מבנים חדשים, בטוחים יותר, שעומדים בכל התקנים חדשים.

תוספת של יחידות דיור חדשות ברחבי העיר שנעשית בצורה מושכלת וחכמה, מבלי לפגוע בריאות הירוקות שנותרו בה ותוך שימורן, היא דבר בעל חשיבות עליונה שכולם מרוויחים ממנו – העירייה, התושבים והיזם. התחדשות עירונית היא גם כלי חשוב בשיקום ובפיתוח של אזורים מוחלשים, וביכולתה לסייע למשקי בית להתקדם מבחינה כלכלית ולהשתדרג מבחינת הבעלות על נכס בעל ערך רב יותר. וזהו אחד מהמניעים החזקים ביותר מבחינת התושבים שבתיהם ושכונותיהם מועמדים להיות חלק מפרויקט התחדשות עירונית.

אבל מי שמבצעים את הפרויקטים הם לא חברות ממשלתיות כפי שהיה בשנות ה־50 אלא יזמים פרטיים. לצד יזמים אמיתיים שמעוניינים בביצוע פרויקטים ובמימושם יש גם קבלני חתימות רבים. אלה מבטיחים לבעלי הדירות הבטחות מהסוג שכלל לא קל לממש אותן, ולפעמים גם אין כוונה כזאת. אני מכיר בעלי דירות שפגשו יזמים, חתמו להם על הסכמה לביצוע פרויקט, ונותרו מאוכזבים במשך שנים עם חלום בלתי ממומש על דירה חדשה, מרווחת ובטיחותית יותר.

בשנים עברו התופעה היתה מוכרת בעיקר בשכונות החוף. בקרית אליעזר למשל חתמו מאות בעלי דירות על ביצוע פרויקטים אצל עשרות יזמים שונים, שבפועל רבים מהם היו רק קבלני חתימות, ובכך גרמו לעיכובים במימוש של הפרויקטים. מסיבה זו שרת המשפטים איילת שקד, בשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון, העבירו חוק שמקביל את תקופת ההתחייבות ומגביל את היזמים לפי שלבי ביצוע וזמנים.

הבעיה היא שבתוכנית פינוי—בינוי, בניגוד לפרויקטים של תמ”א 38, העלויות הנלוות לשלב שבין התכנון ועד הגשת הפרויקט לוועדה שאמורה לאשר אותו הן גבוהות מאוד. משך הזמן שעובר תלוי בגורמים רבים — החל בדיירים וכלה בעירייה. לכן לפעמים יזם אמיתי שמעוניין לעמוד בהתחייבויותיו לא יכול לעמוד בלוח הזמנים, במקרים רבים לא באשמתו.

המצב משאיר את בעלי הדירות ואת היזמים במצב בעייתי, שכן כולם רוצים לקדם את הפרויקט, אבל בתנאים הקיימים, וכל עוד העירייה לא משתפת פעולה, חוששים היזמים להתחיל תהליך ארוך, קשה ויקר. מה גם שבסופו, בגלל עניינים טכניים או ביורוקרטיים, עלול להיווצר מצב שבו בעלי הדירות עוברים ליזם אחר למרות ההתקדמות של היזם הנוכחי בפרויקט.

מי שלמרבה האבסורד יכולים להרוויח ממצב כזה הם דווקא קבלני החתימות, שלהם יש פחות מה להפסיד. הם יכולים להחתים את הדיירים ואחרי זמן מסוים, כשסיימו את שלב החתימות, לנסות למכור את הפרויקט ליזם אחר. לא הצליחו? הרי שהם בזבזו בעיקר זמן — שלהם ושל בעלי הדירות.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. עו"ד דורון תמיר - התחדשות עירונית

    זו הסיבה שאנחנו ממליצים לכל בעלי הנכסים בפרוייקטים של התחדשות עירונית קודם כל להקשר עם עו"ד שזהו תחום עיסוקו. רק אח"כ לפנות ליזמים ולקבל הצעות מחייבות באמצעות עוה"ד של הדיירים שיוודאו שהמציעים הם יזמים / קבלנים עם ניסיון ולא מתווכים שכונתיים או אחרים וכי הם כפופים ללוחות זמנים הגיוניים .

    http://www.sto.il

  2. עו"ד דורון תמיר - התחדשות עירונית

    חשוב לציין ששיתוף פעולה עם מנהלת ההתחדשות העירונית של הרשות המקומית יכול לסייע לדיירים רבות במיוחד בפינוי בינוי ולמנוע מהם מלהתקשר עם קבלני חתימות.
    כיום החוק מגביל קבלני חתימות לתקופות סבירות ולכן, שוב, ראוי שבעלי נכסים יוועצו עם עורכי דין בעניין אפילו אם חתמו על הסכמי "בלעדיות" לתקופות ארוכות , בין אים בפינוי בינוי ובין אם בפרוייקטים של תמ"א 38.
    http://tamir.co.il

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר