אתר בנייה מאובק (צילום: אוליבייה פיטוסי)
אתר בנייה מאובק (צילום: אוליבייה פיטוסי)

פתרון ההתחדשות העירונית

פורסם בתאריך: 12.5.18 22:20

לא נעים לגור בתוך אתר בנייה אפוף ענני אבק. בשבועות האחרונים מקימים תושבי שכונת ורדיה קול זעקה בעקבות פרויקט הבנייה מורדות ורדיה, ובשמו המסחרי “ורדיה מול הים”. הפרויקט, שבמסגרתו נבנות 270 דירות, מוקם במורדות השכונה, סמוך למעונות גאולה ולרחוב ליאון בלום בהדר עליון.

כולם ידעו שהשטח מיועד לבנייה, ולכן התושבים אינם יכולים להתלונן על עצם קבלת היתר הבנייה לפרויקט, אבל עדיין קשה להתעלם מהביצוע בזמן העבודות.
חשוב להבהיר: אני בעד בנייה ופיתוח ומאמין ששטח שנרכש כאשר הוא מיועד לבנייה חייב לשמש למטרה זו. ברור גם שמגורים ליד פרויקט בנייה אינם דבר אידיאלי, אבל כמובן שבנייה בלב שכונת מגורים צריכה להתחשב בתושבים.

התלונה העיקרית של תושבי ורדיה היא על מטרד האבק. כל מי שעובר באזור נדהם ממה שקרה להר הירוק שהיה שם. התושבים מתלוננים שההר הפך למחצבה, ובמקום לבנות את הפרויקט באופן מדורג צמוד לשיפוע ההר, חצבו והרסו את ההר ופגעו באיכות החיים של תושבי האזור.
מטרד האבק הוא באמת בלתי נסבל. בזכות התערבותם של גורמים פוליטיים שונים, ברוח הבחירות המתקרבות, הובטח לפתור את הבעיה על ידי התזת מים מתותח מיוחד שאמור להגיע למקום על חשבונו של הקבלן. בינתיים התותח לא הגיע, וצו להפסקת העבודות שהוצא לא השפיע, לטענת השכנים, על הקבלן שממשיך בעבודות.

פרויקט זה הוא דוגמה למה שעתיד להתחולל במקומות נוספים בעיר. פרויקט בנייה אחד מתוכנן בגבעת שמבור — לבה של אחת מהשכונות היוקרתיות ביותר בחיפה — שבה יקומו בתים על חשבון שטח ירוק. זה מה שעתיד לקרות גם בגבעת העזים, במורדות לינקולן ובגבעת זמר שבה מתנהלות עבודות פיתוח כבר כמה שנים. כמו שציינתי, הקרקעות האלה יועדו לבנייה וצריכות לקום עליהן יחידות דיור חדשות — כמובן בפיקוח ובמגבלות של ועדות התכנון — אבל השאלה היא איך למנוע מצב שבו בעתיד הקצת יותר רחוק תהפוך חיפה הירוקה לעיר שכל כולה בנויה.

לדעתי הפתרון נמצא בעיקר בתוכניות ההתחדשות העירונית, ובמיוחד במסלול של פינוי-בינוי. התחדשות של שכונות בתכנון נכון שכולל תשתיות, כבישים ומבני ציבור יכול להגדיל את מספר יחידות הדיור בלי לפגוע בריאות הירוקות.
תארו לכם שכונות כמו קרית אליעזר ובת גלים, שבמקום הבניינים הישנים והלא אטרקטיביים שבהן יקומו בניינים חדשים עם שיפורים ועם חידושים שמתאימים לעידן הנוכחי. אני חושב שאפשר לכוון אפילו גבוה יותר: תארו לכם את ציר מוריה מתחדש בתוכנית נכונה, שכוללת קטעי רחוב שלמים משולבים במגדלי מגורים ומסחר. זה יכול לשמש פתרון לתושבים חדשים שמעוניינים לגור בכרמל וגם לחזק את המגזר העסקי במקום.

תוכנית כזאת צריכה להביא בחשבון את כל המרכיבים — דרכי גישה, הרחבת נתיבים, חניונים תת קרקעיים גדולים ותחבורה ציבורית טובה ויעילה. זה עשוי לתרום להתפתחות של העיר לכיוון חדש, צעיר ונכון יותר.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר