הלפיד במתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
הלפיד במתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

המשרד להגנת הסביבה בשירות בז”ן

פורסם בתאריך: 28.7.18 21:23

האם יכול להיות שהמשרד להגנת הסביבה ניסה להסתיר מהציבור הקלות שהוא העניק לבז”ן? כבר שנה וחצי שאנחנו מנדנדים למשרד להגנת הסביבה לפרסם את התיקון להיתר הפליטה של מפעל כרמל אולפינים – אותו תיקון שהועבר בעקבות אירועים חריגים של הפעלת הלפידים ושבמהלכם הוזרמו גזים רעילים לשריפה בכמות גדולה.

אנשי המשרד להגנת הסביבה לא טרחו ליידע את ארגוני הסביבה שההיתר פורסם, וכך הצטמצם טווח הזמן שבו ניתן להעביר הערות על ההיתר. יתרה מזאת, תקופת מתן ההערות קוצרה מ־45 יום לשבוע בלבד, וההיתרים לא פורסמו לציבור כפי שנדרש על פי חוק אוויר נקי.

במסגרת התיקון שהגיש המשרד להגנת הסביבה מצאנו לדאבוננו הקלות בלתי נסבלות לבז”ן. כבר היינו בסרט הזה בעבר. בשנת 2016 אושרו היתרי הפליטה למפעלי בז”ן עם שורה של הקלות שנדמה שמי שכתב אותם היו נציגי בז”ן עצמם ולא המשרד להגנת הסביבה. ד”ר צור גלין, האחראי על תחום האוויר במשרד להגנת הסביבה אמר אז בכנסת כי התקנים שונו כי מפעלי בז”ן “לא היו יכולים לעמוד בהם”. מעבר לכך הוא טען שהמשרד להגנת הסביבה ניסה לשמור על ערכי הפליטות אך בז”ן “לא הסכימו”. כאן המקום לשאול אם עבריין תנועה שצבר עבירות רבות על החוק זכאי לכך שישנו עבורו את המהירות המותרת. זה, הלכה למעשה, מה שקורה בין המשרד להגנת הסביבה לבין בז”ן פעם אחר פעם.

בניסיון הנוכחי לעדכן את היתר הפליטה מאריך המשרד להגנת הסביבה את תקופת ההקלות בשנה נוספת, ובכך שוב מעביר מסר שהוראותיו של המשרד נופלות על אוזניים ערלות וזוכות להתעלמות מצד בז”ן. המשרד להגנת הסביבה מאפשר לבז”ן להמשיך בתהליכי הייצור גם כאשר אמצעי הפחתת הפליטות מושבתים לא פחות מ־280 שעות בשנה ותוכנית הפחתת הפליטות נדחית בעוד שנה וחצי.

המשרד רואה לנכון לאפשר למפעל לחרוג בפליטת מזהמים בעת תקלה, כל עוד הם טורחים להודיע עליה. לפי ההיתר החדש יש לבז”ן יד חופשית לפלוט עשן שחור מהלפידים במשך 20 דקות בממוצע בכל יום, ובמקביל הופחתה תדירות הדגימה בחצי. כמו כן מבקש המשרד לאשר לבז”ן להשתמש במעבדות לא מוסמכות, ותקנים שנקבעו ואושרו מופחתים בדיעבד כניסיון להכשיר לכאורה חריגות שכבר בוצעו.

כל הקלה, קלה שבקלות, לא תעבור בשקט. לא ייתכן שעדכון ההיתר לנוכח אירועים חריגים ומסוכנים של פעולת לפידים ייתן פתח למשרד להגנת הסביבה להקל את התנאים עבור בז”ן. אופן פרסומו של ההיתר ורשימת ההקלות שהוא טומן בחובו מעוררים את השאלה אם המשרד להגנת הסביבה ממלא את תפקידו בהגנה על שלום הציבור מפני המפעלים המזהמים.

במסגרת המאבק הציבורי בהיתרי הפליטה אני קוראת לכל תושבי מפרץ חיפה אשר חרדים לבריאותם לעקוב אחרי מרכז המחקר הסביבתי חיפה ומגמה ירוקה – תא קהילתי מפרץ חיפה, להגיע למפגשי שיתוף הציבור ולהפעיל את הלחץ הנדרש על המשרד להגנת הסביבה. אסור לתת לבז”ן להכתיב את המציאות הסביבתית.

הכותבת היא מובילת מגמה ירוקה בחיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר