פאנל המועמדים לראשות העיר בנושאי איכות הסביבה (צילום: אלה אהרונוב)
פאנל המועמדים לראשות העיר בנושאי איכות הסביבה (צילום: אלה אהרונוב)

דיון סוער בפאנל הסביבה של המועמדים לראשות העיר

חמישה ארגונים ירוקים יזמו את פאנל הבחירות שעסק כולו בעניינים הנוגעים לאיכות הסביבה. בכנס השתתפו ראש העיר יונה יהב והמתמודדים אביהו האן, מנדי זלצמן ודוד עציוני. סערה התעוררה סביב השאלה אם אפשר וצריך להוציא את בז"ן ממפרץ חיפה

פורסם בתאריך: 6.9.18 21:55

הקהל בדיון על איכות הסביבה שהתקיים הערב (חמישי) בהובלתם של חמישה ארגונים ירוקים – מגמה ירוקה, הקואליציה לבריאות הציבור, עמותת ירוק בלב, פורום ציבורי כרמל והחברה להגנת הטבע – סער כאשר עלו לדיון כמה נושאים נפיצים, ובהם תפקידם של בתי הזיקוק בזיהום האוויר. בקהל נשמעו תגובות זועמות כאשר מנכ"ל חברת נמל חיפה המועמד לראשות העיר מנדי זלצמן אמר: "בתי זיקוק לא שווה זיהום".

בפאנל השתתפו ארבעה מהמועמדים לראשות העיר – ראש העיר יונה יהב, עו"ד דוד עציוני, זלצמן וראש סיעת הירוקים במועצת העיר אביהו האן. זהו האירוע היחיד שהפגיש את המועמדים הבולטים לראשות העיר על במה אחת. השאלות שהוצגו למשתתפים היו מהם הנושאים המשמעותיים שקודמו בשנים האחרונות במפרץ חיפה, האם הם מכירים בקשר בין התעשייה לשיעור התחלואה ומהו החזון שלהם למפרץ חיפה בעשר השנים הבאות.

"הנושא המשמעותי ביותר שטיפלנו בו בשנים האחרונות היה מיגור מיכל האמוניה", ענה יהב. בדבריו הוא זקף את ההצלחה בטיפול בעניין בשותפותם של הארגונים הירוקים ושל סיעת הירוקים במועצה. "אתם לא יכולים לתאר לעצמכם אלו לחצים הופעלו כדי להמשיך את פעולת המיכל", גילה יהב. הוא ציין כמה נושאים נוספים שקודמו, ובהם העברת צינורות הדלק של קצא"א וריקון המיכלים של תש"ן הקרובים לשורת הבתים של שדרות דגניה בקרית חיים.

"ב-15 השנים האחרונות לא נעשה מספיק", אמר עציוני, "יש יותר תחלואה ויותר זיהום. קודם כל צריך להילחם בזה, אבל להבין שאלה הם תהליכים ארוכים. זה לא ייקח יום או יומיים. אנחנו רואים שהמאבק במיכל האמוניה לקח 15 שנה והוא עדיין פה". עציוני הציע את דעתו שלפיה "צריך לחשוב מחוץ לקופסה". לתפישתו, דרך אחת לעשות זאת היא להתייחס לסכנה הבטיחותית שנשקפת מהמפעלים במקרה של תקיפה צבאית.

"ב-15 שנה אפשר היה להחיל את התקינה האירופית של זיהום האוויר, וכך התושבים היו נהנים מאוויר נקי", אמר זלצמן. לדבריו, הזיהום משפיע על הבריאות הפיזית והוא הציע להזמין חברה אירופית נייטרלית שתבדוק את מצב הזיהום. עם זאת, הוא הדגיש שבווינה, ברוטרדם, בשיקגו ובלוס אנג'לס יש בתי זיקוק במרכזי הערים, והאוויר שם, לתפישתו, הוא נקי להפליא.

"בז"ן פה, והם מעוניינים לגדול ולזקק עוד ועוד מיליוני חביות", אמר האן, "החביות יגיעו מאסדות הגז דרך מפרץ חיפה, אלא אם כן נעשה מהלך מהותי שונה ממה שעשינו עד היום". האן ציין שיהב תמך בתוכנית ההסדרה של בתי הזיקוק, ואילו הירוקים התנגדו לה ונלחמו בה בוועדות התכנון, והתוכנית שהיתה אמורה לאפשר לבז"ן לגדול פי שלושה מאפשרת היום למפעל לגדול בחמישה אחוזים בלבד. "בז"ן מזהמים", אמר האן, "אני רוצה להזכיר את הלפידים הבוערים, את המיכל הבוער, את הראשים הקטנים והתינוקות עם המשקל הנמוך, ואת הזיהום שיוצרים סרטן ומוות. יש לכך אשמים, וחלקם יושבים פה מסביב לשולחן". הפתרון של האן הוא הוצאת בז"ן מהמפרץ והכנסת תעשיות חדשות ולא מזהמות.

 

 

 

המשתתפים נשאלו גם על עמדתם לגבי השטחים הפתוחים הירוקים הקיימים בחיפה ותוכניות הבנייה שנוגסות בהם. "על השטחים הפתוחים צריך לשמור מכל משמר", אמר יהב, "אבל יש שטחים ירוקים שהם שטחי בנייה. אין שכונה אחת בחיפה שלא היתה קודם לכן שטח ירוק". יהב הדגיש שאין דרך למנוע בנייה על שטחים פרטיים המיועדים לכך לפי תוכנית מתאר, וציין את פעולת העירייה אחרי השריפה בסוף שנת 2016, שרכשה עצים רבים כדי לשקם את הנזק שנגרם לשטחים הירוקים.

עציוני אמר בהקשר זה שההתחדשות של חיפה צריכה להתבצע בשכונות החוף: "אין מחסור בדיור כי אנחנו נקיים פינוי-בינוי". זלצמן הזכיר שהיתה כוונה להקים מרינה נדל"נית במפגש בין ההר לים ולהרוס את אחת משכיות החמדה של העיר: "הירוק החדש הוא ירוק לגובה". האן טען כי "חייבים לשנות פרדיגמה. צריך לבצע את הציפוף בתוך העיר, בעיקר באזורים המישוריים. אנחנו מחסלים את הכרמל", ותקף את מה שהוא קרא "חיסול טוטאלי" שעתיד להתבצע בגבעת זמר, ברמת גוראל ובמורדות לינקולן.

עימות פרץ בין יהב להאן כשהאחרון הצהיר שהוא הציל את פארק הקישון לאחר שיהב בסיועו של אבי גבאי, שהיה באותה העת השר להגנת הסביבה, הסכימו להקים שם פארק של 160 דונם בלבד. "אני נתתי להאן את המקום שלי. הוא ביצע את המדיניות שלי בקישון", אמר יהב. "אתה רצית לוותר לנמל ולחתום על הסכם", השיב לו האן. "זו הדוגמה המושלמת לאופן שבו העיר מתנהלת", הגיב על כך עציוני.

הקהל הצטרף לסערת הרוחות אחרי שהאן הבטיח להוציא את בז"ן ממפרץ חיפה. "אמרתי בפשטות – יש ערים מובילות בעולם שיש בהן בתי זיקוק", אמר על כך זלצמן, "בתי זיקוק לא שווה זיהום. הנוסחה הזאת לא נכונה – היא פרובינציאלית, היא פרימיטיבית והיא שייכת לעבר. יש היום את כל הטכנולוגיות לשמר תעשיות עם אוויר נקי. פסיפס אנושי של עיר זה לא רק טישרטים ובטלנות. יש גם תעשייה בעיר וצריך לדעת איך משמרים את התעשייה".

גם נושא האנטנות הסלולריות עורר סערה בקהל. "יש הרבה שלבים לאישור אנטנות סלולריות", ענה יהב, "אפשר לפסוח על הוועדה המקומית ולהגיע ישירות למחוזית. אם ילכו איתי לבית משפט בעניין הזה אני אפסיד. גם ידי כבולות. אני לא רואה אותנו מוותרים בעיר ובארץ על הטלפונים הסלולריים. אם הגורמים המקצועיים עושים ניטור ומחליטים שאין סכנה, אין דרך לא לתת היתר. אני רוצה להתחשב גם בתחושה של התושבים ואני לא נותן היתר, אבל אם החברה תלך לבית משפט אני אפסיד. אני לא יודע מה לעשות בעניין הזה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. לירון שטיינץ

    כחלון מתכנן על קריית חיים תחנת פריקה של חומרי גלם מהאסדה החדשה, חומרי גלם לבתי הזיקוק שיעשו עוד כסף החבר של כחלון מיימון ויולי עופר. יונה מרוויח מכיוון הסכם גג.
    כחלון הורס את העיר

  2. אנונימית

    חשוב לציין שראש עיר ברמה של יונה יהב לא יגיעה יותר לחיפה כול מי שעל הבמה עלה על טרנד בשם התחדשות עירונית ואף אחד לא מבין בזה באמת.רק אשה אחת ויחידה מבינה חדוה אלמוג.

  3. ניר

    אילני סרק – קולם הולך. רק עינת קליש! העובדה שהיא לא הגיעה לתאטרון הבובות שבמקום ליצור תוצרים – יצר ברברת, מצביעה על אצילותה!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר