מחאת האפודים הצהובים (צילום: תומר אפלבאום)
מחאת האפודים הצהובים (צילום: תומר אפלבאום)

מחאת תנורי החימום

פורסם בתאריך: 23.12.18 07:30

מחאת האפודים הצהובים שהחלה השבוע עוררה בי את אחד מזיכרונות הילדות העזים שלי – סבי ז”ל, שבכל פעם שהיה עובר ליד תנור החימום בחורף, היה סוגר אותו. זה היה מין הרגל כזה של אדם שגדל בתקופה שבה אי אפשר היה לשלם את מחיר החשמל בסוף החודש. תמיד אמרו לנו שביום שבו יגלו פה נפט או גז בכמות מספקת לייצור חשמל, הנטל יפחת, המדינה תתחזק וכלכלתה תשתנה בכל המדדים.

יוקר המחיה הוא מושג שהשתגר בפי הישראלים אחרי מחאת הדיור של שנת 2011. הפעם המחאה התעוררה בעקבות גל התייקרויות הצפוי בשל התייקרות החשמל. הדבר המרגיז ביותר הוא שמחיר החשמל יעלה בשמונה אחוזים דווקא אחרי שהתגלה גז בישראל. אמנם המחאה היא מתונה יחסית, אבל העובדה שהמחירים עולים דווקא כאשר הם צריכים לרדת היא מקוממת. אפילו מי שקשה לחשוד בו בסוציאליזם מופרז כמוני חושב שמונופול הגז של יצחק תשובה ושל שותפיו הוא תעודת עניות למדינת ישראל. צריך להגיע להסכמים עם בעלי הון כדי להניע ולקדם את הכלכלה, אבל המדינה כושלת פעם אחר פעם בכריתת הסכמים אלה.

חברת החשמל שרוכשת את הגז ממאגר תמר קונה אותו במחיר הגבוה ביותר בעולם. שמעתם? הגבוה בעולם. וכך מונופול הגז נהנה פעמיים – גם מכך שהוא השולט היחיד בשוק וגם מהסכם שמאלץ את חברת החשמל לרכוש את הגז ביוקר. זאת, להזכירכם, מכספי הציבור – הכסף של כולנו.

ישראל ידועה בעריכת עסקאות והסכמים כושלים שמשפיעים על כולנו. כך נמכרה חברת צים לאחים עופר במחיר נמוך באופן משמעותי משווייה, וכך ניתנה גם השליטה בכביש חוצה ישראל ובמנהרות הכרמל לגופים פרטיים בלי לחשוב על התמורה עד הסוף. העלות הגבוהה של סלילת הכבישים והמנהרות גרמה למדינה לפרסם מכרז לסלילתם בשיטת BOT – היזם בונה על חשבונו ובתמורה מפעיל את הפרויקט לתקופה קצובה וגובה את הרווחים.

עלותה של סלילת כביש 6 עמדה על כארבעה מיליארד שקל. צריך לזכור שכיום אין דרך הגיונית יותר להגיע מצפון לדרום לבד מכביש 6. במסגרת תקופת הזיכיון נקבע סכום מינימלי שהזכיין אמור להרוויח, ואם הוא לא מצליח להגיע לסכום הזה הממשלה משלימה חלק מסוים מההפרש. זה אכן קרה עד שנת 2007. מאז מספר הרכבים הולך ועולה, וזכייני הכביש משלשלים עוד ועוד כסף לכיסם.

נשאלת השאלה למה המדינה לא חשבה לקבוע גם תעריף מקסימום, שכאשר עוברים אותו המחיר לצרכן יורד. זהו, אגב, פתרון שניתן ליישם גם במנהרות הכרמל.

המדינה חייבת להיות תמיד עם היד על הדופק – מצד אחד לדאוג שיגיעו משקיעים שיפתחו ויקדמו אותה, ומצד שני לזכור את האזרח הקטן שצריך לחשוב פעמיים לפני שהוא קונה קוטג’ במכולת או פותח תנור חימום ביום חורף קר, ולהגן עליו במקרים של מכירת נכסי המדינה ליזמים פרטיים.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר