רחוב נתנזון, צילום: דוברות עיריית חיפה
רחוב נתנזון, צילום: דוברות עיריית חיפה

גיוון הוא המפתח

פורסם בתאריך: 30.12.18 08:36

ברוכים הבאים לעיר התחתית. משמאלכם מסעדת גורמה. מימין מזללת גלידה. במהלך השבוע יתקיים כאן פסטיבל האוכל החגיגי ובסוף השבוע תוכלו להתארח בפאבים ובברים שמחיריהם שווים לכל כיס.

שלא תבינו לא נכון – הפריחה של עסקים בתחום ההסעדה בעיר התחתית היא דבר מבורך, והיא בוודאי עדיפה על ההזנחה שפשתה באזור קודם לכן. ועדיין – יצאתם בערב לעיר התחתית, שתיתם, אכלתם במסעדה, שבעתם ושילמתם את החשבון – לאן תלכו אחר כך? ומתי תשובו לביקור נוסף?

זה לא כל כך נעים להסתובב במקום שיש בו כמעט אך ורק מסעדות נוצצות, כמו שזה לא מעניין להסתובב במקום שיש בו רק חנויות נעליים או משתלות. הסוד ברחובות טובים ומהנים הוא המגוון. בדאונטאון אמיתי יש עירוב שימושים – מסחר, מגורים, אמנות ובילוי דרים בכפיפה אחת. העיר התחתית היתה בעבר מרכז העסקים והתרבות של חיפה, ולא בכדי – נעים ללכת ולרכוב באופניים ברחובות שטוחים עם בריזה מהים. באזור יש אדריכלות מעניינת והיסטוריה עשירה מאין כמותה. בדרך להשבת העטרה ליושנה צריך להיזהר לא לדרוס את החן ואת הקסם שמאפיינים את האזור.

בין מתחמי המסעדות והברים החדישים פועלת בעיר התחתית זה כעשור קבוצת אמנים העוסקים בתחומים שונים כגון גרפיטי, מחול, צילום, שירה ומוזיקה. כחלק ממתיחת הפנים המואצת שעוברת העיר התחתית תיסגר בסוף החודש גלריה שער 3, ששימשה כבית לאמנים ופעלה במשך ארבע השנים האחרונות ברחוב שער פלמר בחסות עיריית חיפה. מתחם הגלריה נרכש על ידי יזם פרטי לאחר שקרנה של העיר התחתית עלה. כעת מבקש בעל הנכס להשיב לידיו את המקום והאמנים נותרו ללא משכן.

גלריה שער 3 סיפרה את הסיפור החיפאי מזווית אחרת. זה היה מקום בועט ויוצר שהיווה המשך לפעילות התרבותית החלוצית של אנשי גלריה האגף, אשר החיו את העיר התחתית זמן רב לפני שהגיעו לשם יזמי הנדל”ן. יוצרים אלה והקהל שהם משכו לשם ציירו, ניגנו ורקדו בעיר התחתית כאשר עוד היה מפחיד להסתובב ברחוב הנמל אחרי רדת החשיכה. הערך של האמנים הוא גדול מסך התערוכות שהם מציגים. הם משאירים את חותמם ומביאים עניין וצבע למקום שבו הם נמצאים, ולכן ערים רבות מעודדות אמנים לפעול בתחומן.

לעיר התחתית יש את כל התכונות הנדרשות כדי לחזור להיות דאון טאון. יש בה שטחים רבים ריקים, כך שיש בה מקום גם ל־WeWork וגם לתרבות מחתרתית חיפאית. למעשה, הדברים מזינים זה את זה. באזורים אורבניים שעברו תהליכי ג’נטריפיקציה בצורה מוצלחת לא ננטש העבר למען בניית העתיד, והחדש והיוקרתי מטופח לצד המקומי והציבורי.

כדי שהעיר התחתית תצליח להיות יותר מאשר מתחם המבורגרים גדול צריך שיהיה בה שילוב – גם גלריה לאמנות חיפאית מקורית וגם מסעדות מצוינות, גם גינת כלבים וחדר כושר לתושבים וגם פאבים ומועדונים לבליינים שמגיעים בסוף השבוע. כאשר בונים משהו טוב, אנשים כבר יגיעו אליו. גיוון הוא המפתח לרובע עיר תחתית שוקק ובריא שכל החיפאים יוכלו ליהנות ממנו.

הכותבת היא חברת מועצת העיר מטעם סיעת הירוקים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. דן לביא

    אכן העיר התחתית היא עם הפוטנציאל הרציני ביותר להיות המרכז החשוב של חיפה. היא שטוחה, נוחה להליכה/להשתרכות, מבנים נהדרים וכך ראוי למרכז עיר. יש לברך על התפנית לחיוב שחלה בשנים האחרונות בעיר התחתית, גם הרבה בזכות קידום תשתיות מטעם העיריה (בראשות יהב, ועל כך בהחלט מגיעה לו הכרת תודה) (מערכות, ביוב, מים ותשתיות נוספות) והרבה בזכות אמנים ויזמים שבחרו בעיר התחתית בגלל אופייה. פתיחת חזית הים לעיר התחתית תהווה שינוי מהפכני וזה הקוו שלדעתי העיריה צריכה להשקיע בו את המאמצים העיקריים . לצערי זה לא הקוו "הבוקע" מהתוכניות "הפנטסטיות " שמוצעות. גם החלטת האוניברסיטה לשבץ בעיר התחתית מחלקות/פקולטות , תהווה מנוף חזק ביותר לקידומה. צריך לנצל את התנופה שהחלה ולא לעצור ולפנות לפנטזיות אחרות. ברור שבמקביל יש לעשות הכל בכדי שזיהום האוויר יוקטן, אבל התייחסתי לפנטזיות פיתוח שעלולות להכשיל את ההתפתחות הדרמטית שכבר בדרך. שתהייה שנה אזרחית הרבה יותר טובה …

  2. ערן

    “ If you build it, they will come” הינו משפט מסרט ולא מציעות עסקית…
    ובמילים אחרות, אנשים לא מגיעים בכלל שבנית להם משהו טוב, תכניסי את זה טוב טוב לראש 🙂

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר