אירוע בתים פתוחים בהדר
אירוע בתים פתוחים בהדר

למה לא הדר?

פורסם בתאריך: 21.10.19 20:23

שתי התרחשויות נפלאות עומדות בפני חובבי האדריכלות בחיפה. ההפנינג הראשון מתקיים בימים אלה ממש לציון 100 שנים לסגנון הבין לאומי המוכר כבאוהאוס. סגנון זה מאופיין על ידי א–סימטריה – חלונות "סרט" אופקיים, חלונות "מדחום” בחדרי המדרגות, ומרפסות עגולות הפונות אל הרחוב.

ההפנינג השני הוא סקר השימור שנערך בחיפה. לפני שבועיים התבשרנו כי העירייה אישרה את סקר השימור הראשון בעיר. למי שמכיר את חיפה נראה הגיוני שהסקר יתחיל ממעוז הבאוהאוס המקומי, הרובע שבו יושם חזון הבנייה המודרנית על ידי ארכיטקטים עולים מגרמניה, שיצרו שכיית חמדה של אסופת מבנים ותכנון עירוני בשנים שבהן הסגנון היה בשיאו – ברובע הדר הכרמל. זהו רובע הבאוהאוס העשיר במדינה, שנוסף על הבניינים ועל הרחובות המתוכננים למשעי, חיו ופעלו בו אמנים רבים שמזוהים עם העיר.

אך למרבה התדהמה, הסקר הראשון שהתקיים היה דווקא בשכונת שמבור. הסקר, שאותו הכינה אדריכלית השימור נעה שק, נועד לאתר “אתרי מורשת לשימור”, כלומר מבנים שיש בהם עניין בזכות התכנון האדריכלי או בזכות המורשת ההיסטורית שפעלה בחדריהם.

בזמן שרוב האנשים מזהים את הבאוהאוס עם העיר הלבנה בתל אביב, המציאות היא שהעיר שבאמת מצטיינת בעושר אדריכלי אדיר של מבני באוהאוס מרשימים היא דווקא חיפה. אך למרבה הצער, בחיפה כמו בחיפה אנו עדים למציאות הזויה שבה דווקא אדריכלית (ואין זה משנה כלל שמדובר באדריכלית שהורשעה בעבירות בנייה) אינה הופכת את בתי הבאוהאוס הללו לפנינה חיפאית שיוקרתה קורנת לרחבי תבל.

מי שיסתובב בימים אלה בהדר, ובמיוחד באזורים שבהם מתגוררות קהילות מאורגנות שהגיעו זה מכבר מבני ברק, יגלה מראה שמזכיר קצת יותר את הקסבה של בית חנון מאשר עיר אירופית צוננת עם אדריכלות אירופית. המרפסות הנפלאות של הבאוהאוס הפכו למרמס, חלונות הסרט נזרקים כלאחר יד למכולות אשפה, ותריסי פלסטיק הם המראה השולט ברחובות.

חובבי אדריכלות והיסטוריה לא יכולים שלא לשאול את עצמם מה בדיוק קרה כאן. מה גורם לדוקטור לריפוי ערים שנישאה על כפיים בקהילת האדריכלות להתעלם בצורה כזו מהפשעים שנעשים נגד ההיסטוריה החיפאית. וזה בלי להכביר במילים על האסתטיקה בחיפה, שנעלמת מהרחובות של הדר שהופכים אט אט לגוש בטון חסר אופי.

אין זה עניין של סמכויות. וליד כרכבי, מנהל רשות השימור בעיריית חיפה, אף אמר בראיון לעיתון “דה מרקר” כי בדרך כלל התושבים הם בעד שימור, אך גם אם הם אינם בעניין של שימור הבניין, ההחלטה היא כלל לא בידיהם אלא בידי העירייה.

עושה רושם כי שוב מדובר באכיפה בררנית של עיריית חיפה. כמו במקרה החנייה בכחול–לבן ברחבי העיר, יש שכונות של “ילדים טובים” שבהן ניתן להגביר אכיפה ולסמן יותר חניות בכחול–לבן (כמו במקרה של מת”מ), ויש שכונות או מתחמים שבהם אין באמת דין ואין דיין.

בהקשר האדריכלי מדובר בסקרי שימור בעלי משמעות כלכלית מרחיקת לכת (לטובה) עבור תושבי הכרמל ובהתעלמות פושעת מהנזקים שמתרחשים יום יום בהדר לטובת הפרקטיקה והנוחות של מי שהם, כנראה, מצביעים נלהבים של ראש העיר.

מדוע שלא תתחיל ראש העיר דווקא מהרובע שבו הוגשם חזון הבאוהאוס הישראלי? מדוע ללכת דווקא לשכונה קטנה בכרמל ולא לבצע את המובן מאליו והמתבקש – שיקום ויזואלי של ההיסטוריה החיפאית?

את האכיפה הבררנית הזו יש לעצור, לא רק מכיוון שאכיפה בררנית של החוק היא פסולה מיסודה, אלא בגלל שנכסי צאן הברזל האדריכליים של חיפה אינם מטבע פוליטי עובר לסוחר. המבנים היפים של חיפה יהיו חלק מאיתנו גם אחרי אוקטובר 2023. עוד לא מאוחר לתקן.

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. תוספת זמן

    כשכל הזמן קליש אמרה "סבלנות" ושמתעסקים בתכנון תכניות לעיר – סבבה, מתקבל ומובן. אבל לא מובן זה איך יכול להיות שבמשך כמעט שנה נוצרה רק תכנית שימור אחת ויחידה וגם היא לאזור כל כך קטן? לא יודע מה יותר מסובך, להחליט אם בניין מסויים הוא באוהאוס או להרכיב מחשב קוונטי…

  2. למה?

    למה במשך כל כך הרבה זמן יצאה רק תכנית אחת (כל בניין ממתין בתור לMRI? מה כל כך מסובך בלבדוק בניין?)
    למה לא להתחיל לסקור מהדר הכרמל? מה ההגיון?
    למה קליש שמודעת בתור אדריכלית לחשיבות של הבאוהאוס לא עושה משהו שקשור לחגיגות המאה לסגנון הזה (עפת"ח יכולה לארגן סיורים נגיד, או שהעירייה תיצור תערוכות בשיתוף ויצו או הפקולטה לאדריכלות בטכניון)? היא הרי נבחרה על הטיקט של ארכיטיקטורה ובינוי ערים אז למה לא לציין ולקדם את הנושא שהוא כל כך חשוב? למה לא "לשווק" את האני מאמין שלה? אני בטוח שגם התושבים יתעניינו וישיגו תועלת מהמידע שהיו רוכשים על הסגנון שהוא כה חשוב ומשמעותי.
    ובכללי, למה לא לשתף את הציבור בתכניות שעושים מאחורי הקלעים? זה מסיבת הפתעה? אפילו אם התכניות יצאו לפועל מאוחר יותר (ואפילו אם חלקן יתבררו כלא כדאיות) למה הציבור צריך להיות בחוסר מודעות?
    לאן נעלמו כל הדיבורים על שיתוף / יידוע הציבור?
    למה להתנהל כמו יונה יהב על סטרואידים?

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ההחלטה להתעלם משכונת הדר שהייתה פאר יצירה לאורך שנים מעידה על חוסר הבנה בסיסית ממי שמתיימרת ךהיות מובילה בתחום שיקום ושמור שכונב המייחדת בנינים יפייפים שהזנחה שולטת אוי לעיר שראשת העחר מחליטה החלטות שגויות מבסיסן. ללא אוסן קשבת למביני ענין .

  4. סתם מושה

    חבורת "המבינים" ונותני העצות, איך עושים סקר שימור? למה להתחיל במשהו קטן ולעשות שגיאות עליו ולא ישר ללכת לפאר היצירה ולדפוק את כל העסק בגדול. ולמה ראש העיר הזאת דווקא, הרי קידום סקרי שימור הוא תהליך שרץ כבר 10 שנים? אבל למה להבין? ישר תיכנס באמאמא. זה כייף, וזה לא עולה כלום…אההה וגם אין אחריות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר