הכניסה למת"מ (צילום: רמי שלוש)
הכניסה למת"מ (צילום: רמי שלוש)

קריאת השכמה

פורסם בתאריך: 22.11.19 14:58

רבים מתושבי העיר מרבים לבקר את מדיניותה של עיריית חיפה, אך יש כאלה שמבקרים בכל מקום ובכל עת. ביקורת היא זכות בסיסית, שנלווית אליה החובה להציע חלופיות אחרות – סדורות ומעשיות – לפתרון הבעיה.

רוב התושבים נתנו להנהגת עירייה שנה שקטה של למידה. התקשורת, קלדני הפייסבוק וחברי האופוזיציה היו מן הסתם פחות סבלניים. כעת נכנסת ראש העיר עינת קליש רותם לשנת הכהונה השנייה והקשה שלה. מדוע קשה? כי הציבור מקבל ומבין שבשנה הראשונה ראש העיר התארגנה, למדה את המערכת העירונית, בדקה חלופות ובחרה ביועצים מתאימים, אך כעת, בשנתה השנייה, הציבור מצפה לתחילת המימוש המעשי, כדי שבהמשך הקדנציה ניתן יהיה לראות את התוצאות.

יובהר כי לא מדובר רק בהחלטות נקודתיות כמו אלו חופים ייועדו לכלבים או כיצד יטפלו בבעיית חזירי הבר, אלא בנושאים מהותיים שיגרמו לגידול בהכנסות העיר, ליצירת מקומות תעסוקה חדשים, להפיכת שדה התעופה המקומי לבין לאומי כך שהוא ישמש נדבך משמעותי בהכנסות של העיר ויביא לגידול משמעותי בתיירות אשר סובלת מסטגנציה, לגידול במספר יחידות הדיור, לטיפול בחינוך ובחיי התרבות, ולכל נושא אחר שיתרום לרווחת התושבים.

רק מימוש של נושאים אלה יאפשר לעמוד ביעדי הגידול הדמוגרפי של העיר ולעצור את התהליך של עזיבת צעירים. בסופו של דבר, מהות העניין אינה התחושות והרגשות שלי או של כל תושב אחר, אלא נתוני הכלכלה. בבואנו לבחון הצלחה של הנהגת עיר, ולא משנה באיזו עיר מדובר, ייבחנו לא מעט פרמטרים, שהעיקרי שבהם הוא השיפור הכלכלי והתעסוקתי, כי רק עיר עשירה יכולה לתרום לרווחת תושביה. לצערנו, עד כה הציבור לא מודע מספיק לתוכניותיה של העירייה בתחום זה, ככל שיש כאלה, והוא מוזן רק משמועות שאין להסתמך עליהן.

חיפה היא בירת הצפון. אין עוד עיר בישראל עם יתרונות ועם עוגנים כדוגמת אלה שיש בחיפה, אשר כוללים עוגן אקדמי (הטכניון והאוניברסיטה), עוגן רפואי (בתי החולים רמב”ם, כרמל ובני ציון), עוגן לוגיסטי (נמל חיפה ונמל המפרץ החדש, מרכזי התחבורה האזוריים כמו תחנות מרכזיות של רכבות ואוטובוסים), עוגן תיירותי פוטנציאלי (ים, הרים ואורבניות), והעוגן החשוב מכל שהוא העוגן האנושי האיכותי, שמתאפיין ברב תרבותיות וברב דתיות.

העמותה לשינוי בחיפה פרסמה באוגוסט 2018 את תוכנית “חיפה 2070”, אשר נותנת מענה לכל הנדרש כדי להפוך את חיפה לעיר הנחשקת ביותר במדינה – תוכנית שחלקה, או רובה, יכול היה לשמש כמורה נבוכים להנהלת העיר בעשייתה למען עתידה של חיפה.

 

 

כדי לבצע את שינוי העומק בכלכלתה של העיר אנחנו מציעים לפעול בנושאים המרכזיים לעשורים הבאים:

פיתוח כלכלי ותעסוקה: צעירים, סטודנטים ומשפחות צעירות יגיעו לחיפה אם יהיו להם משרות מתאימות. שטחי התעסוקה בעיר לא גדל באופן משמעותי זה שני עשורים, ולכן נדרש להקים מערכת אקו-כלכלית שתאגד בין האוניברסיטאות לבין ארגונים גלובליים וחברות מקומיות, ותקדם שילוב של חלק מ־42,000 הסטודנטים הלומדים במוסדות האקדמיים השונים בעיר בשוק התעסוקה החיפאי. נדרשת תוכנית הטבות והסרת חסמים לחברות עתירות ידע וחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים בחיפה. לשם יצירת מקומות תעסוקה יש לתעדף מקומות תעסוקה איכותיים בענפים המתאפיינים בשכר הגבוה מהשכר הממוצע במשק.

בינוי: דרושה לעיר תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח שכוללת הקמת שכונות חדשות במודל פינוי-בינוי במערב העיר (כמו גם בשכונות נוספות) וציפוף הבנייה במרכזי העיר, ולצדם תכנון תחבורתי מתאים ומודרני. את תחילתה של מדיניות חיובית זו ניתן היה לראות לאחרונה בתוכניות ההתחדשות של העירייה לקרית חיים, לקרית אליעזר ולקרית אליהו.

תחבורה: הגדלת חלופות התחבורה הציבורית בתוך העיר באמצעות שימוש ברכבלים וברכבת תחתית (בהחלט אפשרי וישים), ועידוד המעבר של כלי רכב לשימוש באנרגיה נקייה.

תרבות: עיר ללא תרבות לא תוכל לשרוד. תרבות על כל רבדיה היא צורך בסיסי וחשוב לתושבי העיר. העיר צריכה גם לבדר – זוהי חובתה. הקמה של מרכז מוזיאונים ותרבות בהדר תסייע רבות לתושבי השכונה בפרט ולתושבי העיר בכלל, תתרום לתיירות ותמתג את העיר ואת הדר כמרכז בין לאומי של תרבות וכאטרקציה תיירותית.

יש נושאים נוספים רבים כמו איכות הסביבה, הבריאות, הביטחון האישי, החינוך ועוד, אך היריעה קצרה מלגעת בכולם. לסיכום ניתן לומר שהחלטות העירייה של היום ישפיעו על חיפה של מחר, וזוהי קריאת השכמה לעיר שלנו.

הכותב הוא מנכ”ל עמותת שינוי בחיפה, ומנכ"ל קניון הסיטי סנטר

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אחד העם

    אחרי שניסיתם לדחוף לנו את זלצמן כראש עיר ויצאתם בדיחה שאתם, איך יש לכם פרצוף להמשיך לקשקש?!

  2. יוסף האוסף

    בחלק גדול מהמקרים פרוייקט פינוי בינוי מאפשר לעשות סדר בפריטים שבתכולת הדירה וכן להפיק רווח אלטרנטיבי שניתן להפיק מהחפצים שאין בהם עוד צורך. הדבר נכון בעיקר בדירות של אנשים מבוגרים. ככל שיש בדירה פריטים ישנים כמו תקליטים, ספרים, עיתונים ישנים או כל פריט משנות החמישים, יש מצב שמדובר על פריטי אספנות בעלי ערך כספי. אם אתם רוצים לדעת כיצד להעריך את תכולת הדירה באופן עצמאי חפשו בגוגל "פינוי דירות יוסף האוסף" וקבלו מאמר מדוייק שמסביר איך לעשות זאת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר