מדרחוב לוינסקי (צילום: מוטי מילרוד)
מדרחוב לוינסקי (צילום: מוטי מילרוד)

לצאת מהקיבעון

פורסם בתאריך: 28.12.19 18:41

לפני כשבועיים התעוררו תושבי שכונת פלורנטין בתל אביב וגילו כי בן לילה הפך מתחם שוק לוינסקי הפופולרי למדרחוב. העירייה סגרה לחלוטין את הקטע שמרחוב לוינסקי ועד לרחוב העלייה לתנועת כלי רכב, הציבה כיסאות צבעוניים גדולים והכריזה על המקום כמדרחוב סגור שמיועד להולכי רגל בלבד.

את ההחלטה להפיכת המתחם למדרחוב הגדירה עיריית תל אביב כפיילוט שיימשך שנה ושנועד לעודד את התושבים ואת המבקרים להגביר את ההליכה הרגלית וכן להגדיל את המרחב הציבורי עבור הולכי הרגל ורוכבי האופניים על חשבון כלי הרכב הפרטיים. עוד ציינה העירייה בהודעתה כי “בחודשים הקרובים צפויה העירייה לבחון הוספת מדרחובים ומרחבים מוטים להליכה ברגל ברחובות נוספים ברחבי העיר”.

מתחם שוק לוינסקי הוא מתחם קולינרי ותיירותי תוסס במיוחד, ובשנים האחרונות גוברת עוד יותר הפופולריות שלו. את השוק פוקדים לא רק תושבי השכונה והעיר אלא גם תיירים ומבקרים מזדמנים לרוב. את השינוי האורבני שנעשה למתחם הם מקבלים בדרך כלל בשביעות רצון רבה ואף בהתלהבות.

כבר בשעות הראשונות בבוקר הראשון שלאחר הפיכת המתחם למדרחוב מילאו מבקרים את הכיסאות הרבים שפוזרו במקום וישבו להם בנוחות, כך סתם בבוקרו של יום עבודה שגרתי. תל אביב, העיר שמעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים יותר מכל עיר אחרת בישראל, מחנכת בפעולותיה גם את תושביה המבוגרים והוותיקים להפנים כי עיר נועדה לאנשים ולא למכוניות.

בעיריית תל אביב ציינו, אגב, כי ההחלטה לסגור את הרחוב המרכזי של שוק לוינסקי התקבלה בהחלטה משותפת עם בעלי העסקים ועם התושבים במטרה לשמר את אופיו הייחודי של הרחוב. ואכן, בעלי העסקים קרנו מאושר. גם קודם הם לא היו יכולים להתלונן על מחסור בלקוחות, אבל כעת, כשהרחוב כולו הוא להולכי רגל בלבד, פתאום הנוכחות שלהם מורגשת הרבה יותר, והרבה יותר מבקרים יכולים למלא את הרחוב מאשר קודם. את התנועה שעברה עד כה ברחוב הסיטה העירייה לנתיבים חלופיים. קול מחאה לא נשמע. גם הנהגים מקבלים בהשלמה ובסיפוק את השינויים בתנועה ואינם מתלוננים. גם הם יודעים שהמטרה היא חיובית, אז למה להתלונן?

ועכשיו, נסו לדמיין מה יקרה אם עיריית חיפה תחליט יום אחד לסגור לתנועת כלי רכב את אחד מהרחובות העסקיים המרכזיים בעיר ולהפוך אותו למדרחוב להולכי רגל בלבד.

ראשית תתעורר מחאה מצד הנהגים. באיזו זכות מעזה העירייה לסגור לתנועה ציר נסיעה חיוני כל כך ולהסיט אותנו לנתיבים חלופיים, שמאריכים את הנסיעה ומייצרים עומסים? ומה עם מקומות החנייה הרבים שבזה הרגע ביטלתם והפקעתם אותם לטובת הולכי הרגל? מה הם יעשו בזה בדיוק? מה, מדרכות הז לא מספיק טוב? ובכלל, מי אתם שתסגרו לנו כביש? הרי אני משלם ארנונה!

גם בעלי העסקים יתלוננו. קודם עברו כאן נהגים ואוטובוסים, ואנשים יכלו לעצור כאן, ועכשיו לא. מה עוזר לי מדרחוב אם האוטובוס לא עוצר כאן? מי כבר יבוא?

ואחרונים יתלוננו הולכי הרגל עצמם, ובעיקר המבוגרים שבהם, שרגילים לעבור באותו הנתיב ובאותן תחנות האוטובוס כבר שנים ארוכות, ומתקשים להבין מה פתאום שינו להם עכשיו את המסלול.

ככה זה. מה שבתל אביב הפנימו כבר מזמן בחיפה מתקשים להפנים – שכדי שעיר תתפתח ותשרת את תושביה טוב יותר, התושבים חייבים לחשוב על הכלל ולא רק על עצמם. שכדי שעסקים יוכלו להתפתח הם צריכים מסה של תנועת הולכי רגל ולא לבנות על מכוניות שיעצרו במקרה ליד. שכדי שהעיר תשרת את תושביה הם חייבים לשרת אותה בחזרה.

ועד שלא יבינו, חיפה לא תצא מהקיבעון.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. חיפאי

    הבעיה שבחיפה האוכלוסיה יותר פרימיטיבית אז לא יעזור להביא מרצדס לנהגי חמור

  2. 433

    בוקר טוב…
    כבר עשו את זה – בסוף שנות ה-80'.

    את רח' נורדאו הפכו למדרחוב.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נגיד שיעשו כמו בתל אביב ויסגרו רחובות….מי יגיע לשם??? בחיפה הרחובות ריקים מאנשים תיירים ואפילו מתושבים!! אז באמת אין צורך אמיתי לסגור רחובות שאף אדם לא משתמש בהם אלא עיקר השימוש הוא למכוניות

  4. אנרכיפאי

    ובכן…

    1. זה נעשה ברח' נורדאו; ומצבו כרגע אינו מזהיר בלשון המעטה – וחבל, כי זה רחוב יפה!
    2. לעתים חוסמים חלקים מרח' יפו לתנועה, באופן דומה לזה שתיארת לגבי תל-אביב. נדמה לי שזה אפילו מוצלח אבל אני לא בטוח.
    3. כדי להפוך רחובות למדרחובות דרושה נגישות טובה לתחבורה הציבורית, מחד, וחלופות מעבר לרכבים פרטיים, מאידך. הצע רחוב בו מתקיימים שני הדברים הללו ואל תדבר רק בעלמא.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר