חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)
חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)

תרגיל הטעיה

פורסם בתאריך: 28.12.19 21:30

היה היתה מערכת בחירות שבה התמודד חיפאי אסלי על ראשות הממשלה. זה היה בשנת 2003, וראש העיר עמרם מצנע בדיוק התפטר כדי להפוך להיות יו”ר מפלגת העבודה. הימים היו ימי האינתיפאדה השנייה, ימים מזעזעים, ומצנע רצה לנסות לשנות את כיוון המציאות עם מהלך נועז – התנתקות מהתיישבות מבודדת בתוך רצועת עזה וקיצור קווי ההגנה. ההצעה היתה מינורית יחסית, בסך הכל יציאה מכמה יישובים, וגם שימור של יישובים אחרים וסיפוחם לישראל. בתגובה אמר יו”ר הליכוד אריאל שרון: “דין נצרים כדין תל אביב”.

אבל מיד אחרי שהתיישב בפעם השנייה על כס ראש הממשלה, הפעם גם עם כנסת אוהדת, הפך אריאל שרון את עורו וביצע את הטעיית הבוחרים הגדולה ביותר שהיתה אי פעם במדינת ישראל. הוא החליט לצאת מכל רצועת עזה, כולל מאותם יישובים שמצנע לא חלם ולא רצה אפילו לפנות, הרס את קווי ההגנה שמצנע רצה לשמר וגרם לנזק ביטחוני שאת פירותיו הבאושים אנחנו אוכלים עד ימינו אנו. את תרגיל ההטעיה הוא חתם במילים: “מה שרואים מכאן, לא רואים משם”.

וכעת לחיפה. אנחנו אוכלים היום את הפירות הבאושים של תרגיל ההטעיה הגדול ביותר בתולדות העיר. במהלך מערכת הבחירות, וגם לפניה, דאגו צוות קצ לחיפה להאביס אותנו בתחזיות מופלאות על מה שעומד לקרות כאן, רק כדי לזרוק הכל לפח תוך זמן קצר. המקרה הבולט ביותר הוא של הילדה החורגת של החיפה, מלכודת הווייז שבה מזינים כתובת חיפאית ומקבלים ניווט לקריות – קרית חיים.

זה לא סוד שאנשי קרית חיים עצבניים. זה ככה מאז ומעולם. בבחירות 2018 רתמו את תושבי קרית חיים ואת הזעם האותנטי והחזק שלהם כלפי העירייה לטובת עינת קליש רותם וצוות קצ, בעקבות הבטחות משונות. עיון בארכיון של סיעת חיים בחיפה מגלה כי מובילת האופוזיציה קליש רותם דרשה לפני כמה שנים כי כל תוכנית התחדשות עירונית בקרית חיים תכלול את פינוי חוות המיכלים. “אין התייחסות לניקוי זיהום ארוך בשנים”, היא הדגישה, “מהיכרות עם פרויקטים דומים מחו”ל, ההשקעה היא עצומה. יש לדרוש תהליך זה כחלק מהקצאת שטחי חוות המיכלים לשימושים ציבוריים”. במסמך שפרסמה היא כתבה כי יש “לשנות את הנחיות גובה הבנייה, במיוחד על חוף הים” וכי “בנייה לגובה תשנה את משטר הרוחות האקלים במקום ותהפוך את קרית חיים למתחם חנוק”.

לאן נעלמו הדרישות האלה בתוכנית ההתחדשות העירונית שהוצגה לאחרונה? הן הרי אינן שם. התוכנית כוללת בדיוק את מה שיו”ר האופוזיציה קליש רותם הזהירה מפניו – מגדלים על החוף שיחסמו את האוויר הטוב והצונן של קרית חיים ואי פינוי חוות המיכלים. אלה מבטיחים את המשך הפעפוע של החומרים הרעילים אל בתי התושבים, אלא שכעת יהיה מדובר בעוד אלפי תושבים ב”שיכוני קליש” – מגדלים אפופי תחלואה שראש העיר מתכננת להקים. אין פלא שבתגובה לשאלתה של חברת המועצה הילה לאופר “האם תיתן לילדיך לגור כאן?”, נאלם סגן ראש העיר נחשון צוק.

יש גם צדדים נוספים בתרגיל ההטעיה הזה, שבו מציגים לקרית חיים תוכנית מפוארת לפני הבחירות ומיד אחריהן את ההיפך הגמור. אפשר לדבר גם על האיצטדיון שהיה אמור להיות שטח ירוק והפך להיות שטח בנוי, את אזורי הפארקים ששטחם קטן משמעותית ואת חוסר התייחסות המספק לפתרונות חניה (ראינו מה קרה ברמות רמז, ועדיף ללמוד מניסיון כושל).

הגיע הזמן שנדרוש תשובות ברורות לגבי מה שקרה כאן. לא הגיוני להתהפך ב־180 מעלות תוך פחות משנה, ולא ברור איזה אינטרס זה משרת. הצונאמי שמאיים לרסק את קרית חיים עלול להגיע בסופו של דבר לחיפה כולה.

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. חיים

    ניקוי המיכלים והקרקע חל על המפעלים. משרד לאיכות הסביבה הענו משרד חזק שידרוש זאת

  2. חיפאי

    המדינה צריכה לצאת מרצועת עזה לחלוטין, לא להיכנס אליה ולא להטיל עליה מצור. כל משחקי ההתחכמות של שרון או של מצנע אינם רלבנטיים. חוץ מזה – מצנע בשבילי זה מגדלי חוף הכרמל, ועוד הרס בנחל גיבורים, והזנחה של השכונות העממיות בעיר. זכור לרע.

    חוץ מזה ובלי קשר – שמעתי לאחרונה את קליש-רותם מכריזה שהיא לא מתכננת בניית מגדלים בצמוד לחוף הים בקריית חיים. האם לכותב יש סימוכין לטענות שלו? קישור למשל?

  3. לבנות גבוה ולבנות יוקרתי

    בכל ערי ישראל בונים מגדלים כי אנשים רוצים לגור עם נוף לים ובשקט מעל הרחובות המרכזיים
    רק חיפה חושבת שהיא יותר חכמה ובונה שיכונים
    התוצאות הקשות נראות בכל שכונות החוף.
    רק השכונות שבנו מגדלים כמו רמת הנשיא הפכו למבוקשות. עכשיו בנוה דוד הסיקו מסקנות.
    מציע גם לתושבי קרית חיים להסיק מסקנות. צריך שם כמה שרק אפשר לגובה, אידיאלית 30-40 קומות
    כמו בבת ים. הייתם בשכונת פארק הים בבת ים? לכו תראו איזה יופי. מגדלים פארקים ונוף לים. למה לא אצלנו?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר