הפגנה סוערת בחיפה
הפגנה סוערת בחיפה

מבחנה של חיפה

פורסם בתאריך: 1.2.20 22:44

אני כותב את השורות האלה בזמן שאני שומע את הנאום/מופע החנופה לבנימין נתניהו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. אני מקווה מאוד שאני טועה, אבל ככל שאני מבין נכון את הציבור הפלסטיני, נאום זה, אם יש מאחוריו גם כוונה אמיתית למעשים מעבר להרחקתו של נתניהו משערי כלא מעשיהו, עלול להיות יריית הפתיחה של האינתיפאדה השלישית.

התסריט הוא ידוע, מוכר וצפוי. נתניהו וטראמפ במופע איסלאמופובי ושחצני מנחיתים בכוונה תחילה על הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס הצעה שהוא לא יכול לקבל. עבאס מסרב, הרחוב הפלסטיני בגדה מתחמם, ההפגנות על הגדר בעזה מתלהטות, וממש ממש בקרוב תבוא התקרית המצולמת הבאה שבה ייהרג מפגין פלסטיני – תקרית שתהפוך את הקערה על פיה ושלימים תיזכר כזו שפתחה את אינתיפאדת 2020, אינתיפאדת טראמפביבי.

האינתיפאדה תתרחב ותגיע אל תוך החברה הפלסטינית בישראל, יהיו הפגנות וחסימות כבישים בנצרת, בחיפה, באום אל־פאחם, בעכו וביישובים ערביים אחרים. ועדת המעקב תכריז על שביתה כללית במחאה על הדיכוי האלים של ההפגנות ותכריז על הפגנת ענק. הציבור הערבי ייענה, והשביתה וההפגנה ייצאו לדרך. המשטרה, בהנחייתו של נתניהו, תפעל ביד קשה נגד ההפגנה, ותוך כדי ניסיונות הפיזור שלה תחסל “בטעות” עשרה מפגינים באש חיה. האירוע יהפוך למרובה זירות, ייצא מכלל שליטה למשך ימים ארוכים וידעך רק אחרי מותם של 50 אזרחים ערבים מאש חיה של כוחות המשטרה.

כרוניקה זו של מוות ידוע מראש, שאני מקווה שלא תתממש, נמצאת במרחק של מפגש משולש בין כדור בקוטר 7.62 מ”מ לבין גוף של צעיר או צעירה פלסטינים בעזה או בגדה ולבין מצלמה. כל העולם רואה את הרצח אשר עומד להתרחש ולא עושה דבר, את הרוצח משחיז את הסכינים ואת הנרצח חושף את חזהו וממתין למותו.

שאלה חשובה בהקשר זה היא אם חזון האימים יתממש, לא עלינו, איך חיפה תגיב? ליתר דיוק, איך יגיבו תושביה היהודים של חיפה? מה יעשו אחרי שעובדי הניקיון ינקו את רחובות העיר מתרמילי אש המשטרה ומשאריות שלטי המחאה של המפגינים הערבים (וקומץ היהודים) מאתמול? האם הם יחרימו את החומוס והפלאפל בוואדי? האם לא יגיעו לאכול טבולה אצל עוכרי ישראל בשדרות בן גוריון? האם נציגי הימין בעיר יקראו בפייסבוק לחרם כלכלי על בסטת העגבניות והמלפפונים? האם קומץ לאומנים מתלהמים ייזמו צעדת התרסה ושנאה ונדליסטית ואלימה בשוק ויהפכו את שקי האפונה? האם גזען תורן יסרב לקבל טיפול מרופא ערבי ברמב”ם? האם שוב יפגינו מול ביתו של ח”כ איימן עודה?

האינתיפאדה הבאה בדרך. הלוואי שזה לא יקרה מחר, אבל היא תבוא, ולכשתגיע, האם יוכלו תושבי חיפה להציג חלופה להתנהגות הצפויה מראש שלהם? האם חיפה תצליח להציג מודל אחר שבו יהודים וערבים עומדים ביחד נגד אלימות המשטרה ובעד זכותם הטבעית של האזרחים הערבים להפגין? האם חיפה תצא נגד רצח חפים מפשע גם אם אין הם יהודים? האם יכולה היא להוכיח כי גילויי שנאת הערבים הם נחלת מיעוט שולי וקיצוני מבין תושבי העיר? האם תושביה היהודים של העיר יהיו מוכנים לעמוד בקו הראשון של ההפגנה ולהגן בגופם על הירקן, על המלצר ועל הדוקטור מפני שוטר אלים? או שאולי חיפה היא בכל זאת בבואתה של כלל החברה הישראלית, אשר עמלה על כתיבת עוד פרק אפל בהיסטוריה של הארץ?

הכותב הוא פעיל חברתי ויו”ר דירקטוריון תיאטרון אלמידאן לשעבר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. ישראל

    מתי תבין שאתה מיעוט ערבי שחי במדינה יהודית. יש לך זכויות דמוקרטיות כמו כל תושבי המדינה אבל אינך יכול לפגוע במדינת ישראל.
    אתה חייב לבחור למי שהיות נאמן – למדינת ישראל שנותנת לך ומאפשרת לך את כל הטוב שבה או למדינה הפלסטינית שתקום לצד מדינת ישראל. אם אתה נאמן למדינה הפלסטינית לערכיה יפה שעה אחת קודם אם תעבור לחיות בה – גם שם תוכל להיות אומן ליצג את העם הפלסטיני

  2. יוסי הישראלי.

    אינתיפדה ידועה מראש נמצאת רק אצלך בראש!!!
    במדינה דמוקרטית נורמלית שאמורה להגן על עצמה מטרוריסטים הבאים לפגוע בה, כבר היו מגינים על עצמם מאנשים כמוך, שמתכננים לפרטי פרטים את ההתקוממות האלימה הבאה.
    תתבייש לך.
    @משטרת ישראל, שימי לב לבחור הזה.

  3. ג'וזף ראש הממשלה שלי

    כמה קל לכתוב את ההיסטוריה העתידית של מדינת ישראל הגוססת ומדממת לאיטה ממנת יתר של בורות ושטיפת מוח- עצוב ומדכא

  4. שרה

    באיזו קלות אתה מבקש מהציבור החיפאי היהודי, שחי בשלום יחסי עם שלל האוכלוסיות הקיימות בחיפה, להשתתף באופן פעיל באינטיפדה שאירגנת בראשך. לא חשבת למשל להפעיל את אותה הנחישות במניעה של אותה אינטיפדה.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אתה חתיכת מחבל עתידי. מתכנן במוחך את האלימות הבאה באמתלה של דו קיום מפוברק כאשר חברייך הערבים נהנים מכל הזכויות ואפילו יותר פריבלגיות מכל יהודי אחר.
    יורק לצלחת שאתה אוכל ממנה
    בושה
    תמיד ידעתי שערביי חיפה המוסלמים הם בוגדים

  6. אילן

    תושבי חיפה הערבים מחביאים שבחיים בשכונות שלהם
    לא נשכח את הפיגוע בקו שלושים ושבע פיגוע במסעדת
    מצה ואת הכלב בן כלב מחליסה

  7. דרומי

    אמרת תאטרון אל מידן אמרת הכול. שנאה ליהודים ולמדינה והערצת טרוריסטים המתמקדים ברצח יהודים ובהסתה כנגד המדינה שהם נאחזים בידיים ובציםורניים להיות אזרחיה…אזרחות זה לא דבר קדוש אלא מותנה בדבר בסיסי- לא להסית ולתמוך בטרור פיזי כלכלי תרבותי וחרמות כנגד יהודים. שלע יפחיד אותנו, אותו דובר של "תיאטרון המצדיק טרור כנגד יהודים". ואומר בצורה הפתוחה ביותר, כפי שאמרתי לעיתים בשיחות עם קולגות ערבים – בחלקם הביעו ללא כחל ושרק שנאה עזה ותהומית כנגד היהודים החיים כאן ורצון שיעופו מכאן ואל לחיות כאן, אז כמיעוט משלם מס גולגולת

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ככל הנראה אתה מחכה למהומות 2020 אשר יפרצו על מנת שתוכל להתגאות בדבריך- האם לקחת בחשבון כי תושבי חיפה לא כל כך רוצים להיכנס לעימות אלים או לא , הרי בפעם בהאחרונה בעקבות החרם יצאה קריאה נרגשת מטעם נכבדי העיר לחזור לשגרה . האם לקחת בחשבון כי הפעם יכולה להיות השפעה נוספת נעבר לחרם צרכני? אבל היי לפחות תוכל לקבל תקציב עבור פלטי ההפנה מעירית חי(לאפה ) ואם יהיה חסר תוכל תמיד לפנות לג(ע)ודה לקבלת סיוע אירני

  9. קרייתי

    האדון אטרש אוהב אלימות. מחכה לאלימות. מעריץ אלימות. זו הפילוסופיה של אוהדי הפאנצריזם, משפחת אסאד, סאדאם חוסיין, בעתיזם וכמובן אחמד שוקיירי….הם נושמים אלימות ושנאה ימצדיקים אלימות כנגד יהודים…הם מדברים על גזענות ואםרטהייד אבל לא יסכימו לחיות דקה אחת כאזרחים סוריים או פלישתנאים..שקר ואלימות ושנאה מאפיינים את הלך מחשבתם של האטראשים למיניהם. חולמים ומקווים לאינטיםאדה שתהרוס הכול. רק הרס הם יודעים . והם מלמדים את היהודים מהי דמוקרטיה,?

  10. אדי ויזינגר

    מה חדש
    מתי אין אינתפדדהה
    בחר יום – תמיד תמצא סיבה לאינתתת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר