עיריית חיפה (צילום: רמי שלוש)
עיריית חיפה (צילום: רמי שלוש)

הסערה הבאה בעירייה: העסקה של קרובי משפחה

הנהלת עיריית חיפה קבעה קריטריונים להעסקת עובדים שלהם קרובי משפחה שעובדים בעירייה על מנת למנוע ניגוד עניינים ופגיעה במינהל תקין. ארגון עובדי העירייה לא הוזמן להשתתף בדיונים שנערכו בנושא וצפוי להתנגד למהלך

פורסם בתאריך: 15.10.20 07:56

נושא העסקתם של קרובי משפחה בעיריית חיפה נדון בישיבת הנהלת העירייה וצפוי לעורר מחלוקת חדשה בין ההנהלה לארגון העובדים. ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי הדיון, שנערך לפני כחודשיים בראשותו של המנכ"ל אוהד שגב, נועד לקבוע קריטריונים להעסקת עובדים שלהם קרובי משפחה שעובדים בעירייה על מנת למנוע ניגוד עניינים ופגיעה במינהל תקין.

בדיון נקבעו הקריטריונים שלפיהם מועמדים או עובדים שלהם קרובי משפחה המועסקים בעירייה לא יוזמנו להליכי מיון במכרזים – פנימיים וחיצוניים – למשרות שונות. במכרז חיצוני לא יוכל להתמודד מועמד שעונה על אחד מהקריטריונים בסעיף 174א לפקודת העיריות (סייגים להעסקת קרוב משפחה). סעיף זה קובע כי "אדם שהוא קרוב משפחה של ראש העיר או של אחד מסגניו לא יתקבל לעבודה בעירייה ולא יתמנה למשרה בה; אדם שקרוב משפחתו ממונה על יחידה מיחידות העירייה לא יתקבל לעבודה באותה היחידה ולא יתמנה למשרה בה; אדם שקרוב משפחתו עובד ביחידה מיחידות העירייה לא יתמנה לתפקיד הממונה על אותה יחידה, אלא אם כן המינוי אינו יוצר ביניהם יחסי כפיפות".

באשר למכרז חיצוני הוחלט גם כי לא יתאפשר להתמודד על משרה בדרגה של עד סגן מנהל מחלקה (כולל) לאדם שיש לו יותר מקרוב משפחה אחד שעובד בעירייה, לא יתאפשר להתמודד על תפקיד בדרגה של מנהל מחלקה ומעלה לאדם שיש לו קרוב משפחה בעירייה; ולא יתאפשר להתמודד על תפקיד באגף לאדם שקרוב משפחתו עובד בו.

אלא שתפוח האדמה הלוהט הוא הקריטריונים שנקבעו למועמדים במכרזים פנימיים, כלומר משרות שעליהן מתמודדים עובדי העירייה ושאינן פתוחות להתמודדות חיצונית. בדיון בהנהלת העירייה נקבע כי גם במכרזים הפנימיים ייאכף סעיף 174א לפקודת העיריות, אך הודגש כי האיסורים יחולו גם על תפקיד בדרגה של סגן מנהל אגף ומעלה אשר יש לו קרוב משפחה שמועסק בעירייה. נושא זה עשוי להיתקל בהתנגדות עזה של ארגון העובדים משום שמסלול הקידום של עובד עירייה שיש לו קרוב משפחה המועסק בעירייה עלול להיעצר אם הוא ירצה להתמודד על משרה בדרגת סגן מנהל אגף ומעלה.

 

 

מבדיקת "כלבו – חיפה והקריות" עולה כי במכרזים חיצוניים שפרסמה העירייה בחודשים האחרונים הוכנסו שני סעיפים, שבאחד מהם נכתב כי "במסגרת הגשת המועמדות על המועמד למלא טופס הצהרה על קרובי משפחה ברשות (לרבות קרוב משפחה שהוא נבחר ציבור). העסקת קרובי משפחה עלולה ליצור ניגודי עניינים, לפגוע באמון הציבור בעירייה ולפגוע בתפקוד העירייה ובניהולה התקין. לכן פועלת העירייה לצמצום היקף העסקה של קרובי משפחה" בסעיף אחר נכתב כי "העירייה תשקול, בשים לב לסוג המשרה, לתפקיד קרוב המשפחה ולמעמדם, למספר קרובי המשפחה, ליחידות שבהן הם מועסקים וכיו"ב, לא לזמן לריאיון בפני ועדת המכרז או למבחן מיון מועמד חיצוני שיש לו קרוב משפחה בעירייה".

גורם בעירייה אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "גם אם ההיגיון שמאחורי הדברים הוא שלעבודה יתקבלו אנשים בהתאם לכישוריהם ולא לקשריהם, מי שעלולה להיפגע מכך היא דווקא העירייה. אם יש עובד מוכשר ובעל ניסיון, ולפעמים זהו ניסיון ייחודי, הרי שהוא מתאים יותר לתפקיד ממישהו אחר. מצד אחד נמנע מינויו וקידומו, ומצד שני העירייה תיפגע מקליטתו של מועמד טוב פחות. אם העירייה חוששת שבוועדת המכרזים תיטה הכף לטובת עובד עירייה, מן הראוי שהיא תוציא את הטיפול במכרזים לגורם חיצוני אובייקטיבי שיקבע מיהו המועמד הטוב והמתאים ביותר לתפקיד. מנגד, לא יעלה על הדעת שגורמים בהנהלת העירייה יישבו בוועדת המכרזים ויבחרו במועמדים שיש להם קשר פוליטי לראש העיר".

גורמים בארגון עובדי העירייה טוענים כי איש מנציגיו לא השתתף בדיון וכי הארגון יבחן את הדברים וצפוי להתנגד למהלך.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

26 תגובות
  1. חד צדדיות ופוליטיזציה בעיריית חיפה

    חלק מהעקרונות המוצעים נכונים וראויים. שתי בעיות מרכזיות שעליהן מצביעה הכתבה: חד צדדיות (חוסר שיתוף נציגות של העובדים בדיון), ופוליטיזציה במינויים (בועדת המכרזים יש רוב מובהק לחברי הקואליציה ויושבים בה, בין היתר, נחשון צוק, ממלא מקום ראש העיר, ומיכאל אלפר סגן ראש העיר ויו״ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה). אגב, ובלי קשר לכתבה, מישהו הזכיר השבוע שבזמן שחיפה נמצאת בקריסה, בשכונות החרדיות בעיר דווקא יש תנופת בנייה גדולה.

  2. הכל ברור לציבור

    הבעיה לא קליש אלא העירייה שירשה
    עיריעה שיש לה עיר ולא עיר שיש לה עירייה.
    ועד שלוקח בשבי כל הנהלהףת עיר באיומים.

  3. עדנה, כרמל

    בעיריית חיפה כבר הרבה שנים עובדים היו מעסיקים בני משפחה, ללא קשר לכישוריהם. זו היתה נורמה שהביאה לדירדור איכות החיים בעיר ודירדור השירות לתושב. כל הכבוד לעינת קליש שבאומץ ונחישות החליטה לטפל בתופעה הזו. הגיע הזמן.

  4. ניר

    הגיע הזמן לטפל בכל הריקבון והנפוטיזם בקרב עובדי עיריית חיפה. בהצלחה לעינת.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אז שוועד העובדים יפרסם את אילנות היוחסין. ומי הגיע באמצעות החבר'ה משפירא 5

  6. ביבי

    אם כך צריך לפטר חצי עיריה עם לא את כולה כל העריה זה חמולה אחת גדולה
    במיוחד בתברואה ! !

  7. נעמה

    חברה, הבעיה היא לא בעובדי העירייה האומללים שמרווחים משכורת רעב אלא בבכירים שקליש מרבה להעסיק בחוזים אישיים עם משכורות שמנות ומנופחות כדי שהיא לא תעבוד בשביל אף אחד.
    ראש עיר כישלון.
    גם להתנהל מול ועד עובדים מורעב היא לא יודעת.

  8. בושה

    לא הבנתי. אם המערכת הכניסה עובדים שיש להם קרובי משפחה – אז כעת עובדים לא יוכלו להתקדם כי המערכת הכניסה אותם? הם אמורים להיענש ומסלול הקידום שלהם אמור להיחסם? באמת, קליש?

  9. שיר

    לטפל בבעיה קודם מהראש שמעסיקה את מקורביה במינהל 2030 וכולל את המנכ"ל אוהד שגב שהיא גייסה אחרי שהדירה את רגלי הקודם.
    בושה של הנהגה בראשות העיר. תראו במה הם מתעסקים כשמצב העיר ירוד והכבישים איומים.

  10. אריה

    זה מדהים מה שקורה בעיריית חיפה, מקבלים לעבודה רק בני משפחה…וכל אחד מחפה על חוסר התיפקוד של בן משפחתו. הגיע הזמן לטפל בשחיתות הזו.

  11. מאיר

    הלוואי הלוואי שיתחילט כבר בניקוי אורוות כללי העירייה. הנפוטיזם ונריקבוןחוגכ מזה עשורים . אני תומך הכל ליבי במהלך הזה. הלוואי והוא יצא אל הפועל . צריך במסגרתו להיפטר משפחות מאות עובדים.ולפנות מקומות אלו לאנשים חדשים שאינם "מקושרים", או אנשי שלומות של… וכוו' . מי ייתן.

  12. רודף צדק

    הגיע הזמן שייעצר הריקבון הזה המושחת הזה בעירייה!!
    לא ייתכן שאנשים יקלטו לעבודה בגלל שבני משפחתם עובדים בעירייה, יש הרבה יותר מוכשרים אבל בלי קשרים.
    בעירייה עובדים יותר מדי קרובים של, אחים ואחיות של, דודים של וכל מיני כאלה.
    חברה העירייה אמורה להיות פתוחה לכולם

  13. עובד עירייה

    כל הכבוד קליש על ההחלטה. ישנם שבטים שלמים בעירייה והם ממש שולטים בכל התחומים. טוב מאד שייעשה צדק…יו"ר הוועד הקודם דאג לא מעט לכל אותם בני משפחה שרק הלכו והתרבו. הם התקדמו על חשבון עובדים אחרים. עד כאן…מספיק ודיי….ניקוי אורוות אמרנו???

  14. אתי

    כל הכבוד,מנהלת כוח האדם בעירייה היא אשתו של מנהל גונקרסים.הם כולם בניי זוג בעירייה.מנהל עירייה בארונונה ראש ועד אשתו היא מזכירה בכירה וכך כולם משפחה בעירייה.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בכל העיריות יש שבטים, חבר מביא חבר, בן דוד, אח, הבן, ועוד ושאר העובדים נדחקים לפינה והסוף לאחר שנים רבות ללא קביעות מפטרים אותם למה הממשלה לא מטפלת בנושא הכאוס הזה,חברה עם תארים נזרקים ממקום העבודה….צריך לאלוותר לתבוע בבתי דין לעבודה או עורכי דין המוסמכים בדיני עבודה ממשלה תתעוררו….

  16. גיא לוי

    מצדיעה לערייה ונעומדת בראשה החלטה נבונה בשום מקום ציבורי אין העסקת בניי משפחה הריקבון פה צף והפעם ראש העיר צודקת חייבים להפסיק את הבלאגן הזה

  17. אנונימי

    כול הכבוד למנכ"ל אוהד שגב מי שיש לו קרובים או משפחה אין להכניסו בשום אופן. אני מקווה שיעשו סדר בעינין הזה

  18. עובד עירייה

    כל הכבוד לעינת שהחליטה לטפל בנושא הזה, לתושבי חיפה אין מושג מה הולך בעיריית חיפה בתחום העובדים ללא כישורים ןהעסקת בני משפחה. בהצלחה עינת.

  19. מירב

    כל הכבוד לקליש גם אם זה לא פופלארי לבער את השחיטות ואינטרסים בעריית חיפה היא בולדוזר היא ענינית ולא מתיפייפת כל הכבוד לך

  20. ארנת טורין

    בהצלחה לעינת ולצוות ההנהגה של העיר, כבר מזמן הגיע הזמן לעשות זאת. תודה על האומץ.

  21. יעקב שמכיר את כולם

    לא רק שיש חמולות-חמולות וזוגות שעובדים בעירייה. בני הזוג עצמם (כמה מקרים) מעסיקים / עובדים עם המאהב/ת שלהם…
    חייבים לפרסם אילן יוחסין עם כל ההסתעפויות שלו, כולל מאהבים/ות, כי זה יהיה מאוד מעניין…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר