פרופ' מחקר יעקב זיו (מימין) עם פרופ' אברהם למפל (צילום: דוברות הטכניון)
פרופ' מחקר יעקב זיו (מימין) עם פרופ' אברהם למפל (צילום: דוברות הטכניון)

אבל בטכניון: נפטר פרופ' יעקב זיו, מגדולי החוקרים בתולדות המוסד

פרופ' זיו, בוגר הטכניון, הצטרף לפני 53 שנה לסגל הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים. הוא שימש בתפקידים בכירים בטכניון ובאקדמיה הישראלית. בשנת 2021 זכה במדליית הכבוד של IEEE על פועלו ועל תרומתו הנרחבת לתורת האינפורמציה ולדחיסת נתונים ועל מנהיגותו המחקרית יוצאת הדופן

פורסם בתאריך: 26.3.23 18:39

הטכניון נפרד מפרופ' מחקר יעקב זיו, שהיה מעמודי התווך של המוסד ושל הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע"ש ויטרבי ומגדולי החוקרים בתולדות הטכניון. פרופ' זיו פיתח ביחד עם עמיתו פרופ' אברהם למפל ז"ל מהפקולטה למדעי המחשב ע"ש טאוב את אלגוריתם למפל-זיו שעיצב את עולם הדחיסה הדיגיטלית. חותמם של אלגוריתמים אלה ניכר כיום בקשת רחבה של יישומים אשר משפיעים על חיי היומיום של כולנו.

פרופ' מחקר זיו נולד בטבריה בשנת 1931, וכשהיה בן 3 עברה המשפחה לרעננה, שם ניהל אביו בן ציון זיו את בית הספר מגד. עם פרוץ מלחמת השחרור גויס יעקב, רק בן 16, לצה"ל, ואחרי המלחמה חזר וסיים את לימודיו. בתום שירותו הצבאי הוא למד בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים בטכניון, והשלים בה תארים ראשון ושני. לאחר מכן הוא יצא לדוקטורט ב-MIT, ואחרי שנים של מחקר ופיתוח בחברת רפאל ובמעבדות בל בארצות הברית הוא הצטרף לסגל הטכניון.

 

 

במרוצת השנים כיהן פרופ' זיו בשורה של תפקידים בכירים, ובהם דיקן הפקולטה, המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, יו"ר ות"ת (ועדת תכנון ותקצוב) ונשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. הוא היה חבר האקדמיה הלאומית של ארצות הברית והאקדמיה האמריקאית לאמנויות ומדעים. הוא זכה בפרסים יוקרתיים רבים, ובהם פרס ביטחון ישראל (פעמיים), פרס ישראל במדעים מדויקים, פרס מרקוני, מדליית ריצ'רד המינג, פרס שאנון, פרס חזית הידע של קרן BBVA, פרס א.מ.ת, ו-IEEE Medal of Honor בשנת 2021 על פועלו ועל תרומתו הנרחבת לתורת האינפורמציה ולדחיסת נתונים ועל מנהיגותו המחקרית יוצאת הדופן.

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ספד לו: "תרומותיו המדעיות של פרופ' מחקר זיו שינו לעד את הדרך שבה אנחנו מעבירים, אוגרים ומעבדים מידע. הוא היווה מקור השראה לכולנו – מגדלור המסמן את המצוינות מדעית ואת הפוטנציאל הטמון בה להתנעת מהפיכות טכנולוגיות המשפיעות על חיי כל האנושות. עבורי היה פרופ' זיו לא רק דוגמה ומופת אלא גם מורה דרך וחבר שליווה אותי לאורך דרכי האקדמית בטכניון".

"פרופ' זיו היה חוקר דגול ואדם גדול", ספדה לו דיקנית הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים פרופ' עדית קידר, "הוא הטביע את חותמו לא רק על האופן שבו מידע מועבר ברשתות מחשבים ומאוחסן בקבצים בעולם, אלא גם על הפקולטה בדרכו המדעית ובהתנהלותו האישית. הוא הנחה וחינך חוקרים שהמשיכו את דרכו, והוביל את הפקולטה כדיקן בדרך המצוינות האקדמית. גישתו המחקרית התאפיינה בשילוב של תאוריה עמוקה ויישומים פרקטיים חשובים. פרופ' זיו היה מקור השראה לכולנו וחסרונו יורגש. ביחד נמשיך את דרכו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר