חנות אופטיקה בחיפה: המומחים של אופטיקה הזורע. צילום: יניר סלע
חנות אופטיקה בחיפה: המומחים של אופטיקה הזורע. צילום: יניר סלע

דרך העדשה | הכירו את "אופטיקה הזורע"

רבע מאה עברה מאז הקימה רחל גבע פדן את "אופטיקה הזורע" והפכה לאישה החזקה בתחום הגברי והלא פשוט. היא נלחמה בדעות קדומות ובחוסר פרגון רב , והכל בשקט ומאחורי הקלעים ורק לאחרונה החליטה לעבור לפרונט ולככב בקמפיין חוצות של הרשת. בשיחה חושפנית היא מספרת על אמה שעיצבה אותה, על הקשיים שבדרך ולמה בתה חושבת שהיא מודל נשי לחיקוי

פורסם בתאריך: 12.9.18 22:05

לפני מספר שבועות עלה לאוויר קמפיין שלטי החוצות של אופטיקה הזורע ולראשונה נחשפה רחל גבע פדן, בעלת הרשת והצטלמה עם שדרן הרדיו דניאל ציוני, כשהיא מציגה את המקצועיות והוא את הסטייל.

לאחר עשרות שנים בתחום, מתוכם 25 שנים כבעלת אופטיקה הזורע, היא מספרת שמאז עלה הקמפיין, אנשים מברכים אותה על רכישת הרשת. במשך שנים העדיפה לעבוד בצנעה, נמנעה מלהתהדר במעמדה והתרכזה בבניית אימפריה, בעשר אצבעותיה.

מעבר לעובדה שגבע פדן הצליחה בעולם גברי קשוח והיא מהווה את אחת הנשים הבודדות שמצליחות בתחום, היא בהחלט דוגמא ומופת למין הנשי. למרות שנקודת ההתחלה שלה לא הייתה פשוטה, היא סימנה לעצמה מטרה וכבשה אותה.

היא גדלה עד גיל 12 בקרית ים ג', בבית סבה וסבתה, יחד עם אמה שגידלה אותה בגפה. "הייתי ילדה שקטה, חנונית ושקדנית, לא משהו יוצא דופן או בולט, להיפך, רציתי שישמעו אותי כמה שפחות", היא מספרת. "עניינו אותי ספרים, קראתי אנציקלופדיות, שיחקתי במשחקים כמו שפעם שיחקו כל הילדים ביחד בשכונה. גדלתי בקריות בשנות השישים והשבעים, סביבי היה ערב רב של מוצאים, מה שמאוד אופייני לקריות והיו לי חברים, עולים חדשים שזה עתה הגיעו".

סבה וסבתה היו אלה שגידלו אותה, מאחר שאמה עבדה שעות רבות במטרה לפרנס. "גדלתי עם אמא שאף פעם לא התלוננה ומעולם לא ציינה בפני כולם שהיא אם חד הורית. הייתה אומרת שהיא קונה ממה שיש לה, לא ביקשה מעבר ולא עשתה שימוש יתר במינוח. גרנו אצל סבא וסבתא במשך שבע שנים ולמעשה הם גידלו אותי. אימי שהתה שעות רבות בעבודה, אבל עם זאת לא החסירו ממני דבר, נהפוך הוא, הפוקוס היה עלי בצורה משמעותית והיה צורך לפצות. כל סביבת הקריות של פעם הייתה מאוד מחבקת ואוהבת, הייתה תחושה של בית, גדלנו אחרת, בשונה מהתחושה המנוכרת של היום".

כשמלאו לה 12 עברה עם אמה להתגורר בבית חדש בקרית ים. "פתאום זו הייתה הפעם הראשונה שהיה לי חדר משלי, כי אצל סבא וסבתא ישנו, אמא ואני בסלון שבערב הפך לחדר שינה".

גבע -פדן ירשה מאמה את קוצר הראייה ובגיל עשר נזקקה למשקפיים, ודווקא עובדה זו גרמה לה לחקור למה היא לא רואה טוב. אחרי שירות צבאי ביחידת המודיעין 8200, נרשמה ללימודי אופטומטריה. בתום ארבע שנות לימוד, עדיין לא היה קיים חוק האופטומטריה. רק שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 1991 נחקק החוק וכמו אופטומטריסטים אחרים, היא קיבלה רישיון לעסוק במקצוע.

חוסר פרגון מובהק

"בכל מהלך הלימודים הפרקטיקה, העבודה המעשית , הייתה חלק מהלימודים, בלי הפרקטיקה לא יכולת להמשיך. בשנת 1994, אחרי כמה שנים כשכירה, הקמתי את 'אופטיקה הזורע' בקיבוץ הזורע ביחד עם שותף. מהר מאוד הקמנו שישה סניפים", מספרת גבע פדן.

השותפים עבדו ביחד עד תחילת שנות ה-2000, אז החליטו להיפרד, גבע פדן רכשה את החלק של שותפה והפכה להיות הבעלים היחידיים של הרשת. חמש שנים לאחר מכן, בשנת 2005, נפתח סניף הדגל של הרשת בגרנד קניון בחיפה.

מהר מאוד החלו הנשמות הטהורות בענף האופטיקה להתבטא ביחס אליה בחוסר פרגון מובהק והיו אף "הימורים" על כמה חודשים תשרוד בתחום הקשה. "היה הרבה מאוד חוסר פרגון כי אף אחד בענף לא האמין שאקח ואנהיג את הרשת למקומות אחרים. לכולם היה ברור שזה הולך להסתיים וזה נרמז והועבר לי על ידי אנשים שונים, שאין ציפיות ממני. אמרו שקניית הרשת זו גחמה שלי ובהתאם לכך, חיכו לראות מה אעשה איתה. ככל שחלפו השנים אני רואה שאנשים מבינים שאני פה כדי להישאר ועם זה ההערכה אלי גוברת".

ניהול הרשת הוא שילוב שלה ושל בעלה שוקי פדן, רואה חשבון במקצועו. היא מנהלת את הצד המקצועי, בעוד הוא אחראי על הניהול הכלכלי והשיווקי. "שוקי מאוד תומך ויצירתי, הוא מאוד חדשני בשיטת החשיבה שלו, ובאופן ניתוח השוק. זה מאוד יפה בעיני, אני מסתכלת ברמת המיקרו והוא ברמת המאקרו ולכן השילוב בינינו מצליח".

כשרכשה את הרשת וגם לאורך השנים שעברו, היא לא ראתה עצמה אישה אמיצה, היא פשוט עשתה מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב, אבל העובדה שגבע פדן היא אישה אמיצה בעולם עסקי גברי היא ברורה לכולם. "הבת שלי אמרה לי לפני זמן מה, שהיא רוצה להיות אישה פורצת דרך בעתיד ושאני משמשת לה דוגמא. היא אמרה שכל השנים לא דיברתי על זה שאני בעלים של רשת והיום כשהיא מסתכלת עלי, היא חושבת שאני דמות להערצה. אולי בגלל איך שגדלתי, אני תמיד עושה את זה בשקט.העולם היה אז ברובו גברי והתמודדתי בצורה הכי טבעית. אני לא יכולה להגיד שהייתי צריכה להפעיל מרפקים בצורה יוצאת דופן, אבל העברתי לכולם את דעותיי, לפעמים יותר בעדינות ולפעמים פחות. אנשים הבינו עם השנים שאני פה כדי להישאר".

בתה נולדה באותם ימים בהם היא רכשה את הרשת ולמרות שהייתה בעלים, מצאה את עצמה עובדת יותר קשה. מי שנרתמה לעזרתה הייתה אמה, שיצאה לפנסיה וגידלה את בתה. שנה ועשרה חודשים לאחר מכן, כשנולד בנה, הפכה אמה את תפקיד גידול הנכדים למשרה מלאה והמשיכה בכך, כמעט עד יום מותה לפני כארבעה חודשים. "אמא שלי הייתה דמות מרכזית בחיי וסמל לכוח רצון, לשאיפה ולהגשמה לזה שאישה צריכה להיות עצמאית, דעתנית, עצמאית כלכלית ושתוכל לשלוט בחייה".

 

 

הלקוח הוא משפחה

רק לפני מספר חודשים התקבלה ההחלטה להציב את גבע פדן בפרונט ולצלם אותה לקמפיין הפרסום. רק עכשיו, לאחר עשרות שנים בהן האישה הביישנית עבדה בשקט, היא החליטה שהיא בשלה לייצג את הרשת שלה בעצמה.

"תמיד הייתי מאחורי הקלעים, לא הרבה ידעו שאני בעלת הרשת ועכשיו מברכים אותי על רכישת הרשת. הייתי פה תמיד, אני באופיי אדם מאוד פרטי והיה לי קשה לצאת בגלוי, אבל עכשיו כשעשיתי את זה, מצאתי שזה די מהנה ושונה לי. היום אני יותר שלמה עם זה שאני הפרונט, אולי בגלל שבגרתי ואני יותר בטוחה במקום שלי. כל השנים הסתכלתי על איך רואים אותי אבל היום יותר חשוב לי איך אני רואה את הדברים".

הריאיון נעשה בסניף בגרנד קניון וניכר שהלקוחות שנכנסים אליו מרגישים כמו בבית. "הלקוח אצלנו הוא משפחה", אומרת גבע פדן, "יש לנו דורות של משפחות, יש אנשים שאני מטפלת בהם אפילו מימי כשכירה עוד בשנת 1984 והם הולכים איתי עד היום. באות גם המון משפחות ולעיתים אני אפילו לא יודעת שהם משפחה, עד שאני רואה אותם ביחד ומבינה".

היא יושבת עם אחד מהלקוחות הוותיקים ומעניקה לו הסברים מכל הלב. אחר כך, כשמגיע השלב בו היא צריכה למדוד מידות שונות עבור המשקפיים, היא נעמדת על שרפרף קטן שמסייע לה להגיע לגובה שלו ומבצעת את עבודתה. אולי העובדה שהיא אישה קוקטית גורמת לה להיראות כה עוצמתית דווקא כשהיא נעזרת בשרפרף והלקוח הוותיק, הוא רואה את זה ומרגיש הכי בנוח שיש.

לפני מספר שנים התקבלה ההחלטה לצמצם ולרכז את הרשת לכדי מספר סניפים, בחיפה, העמק והקריות. שימת הלקוח במרכז ההוויה העסקית חייב התמקצעות, הכשרת עובדים, ציוד מהשורה הראשונה ומעל לכל פיקוח, שליטה ושירות ברמה שאין לה אח ורע בענף האופטיקה.

החלטה זו הביאה ליצירת המרכז למצוינות אופטית, שהתמקד בעדשות אופטלמיות (עדשות ראייה) מתוצרת ZEISS גרמניה וכן מחברות מובילות נוספות כדוגמת: HOYA  ,RODENSTOCK , OPTISWISS , TOKAI ועוד.

מהלכים אסטרטגיים אלו נשאו פרי לכדי הפיכת הרשת למרכז הגדול למולטיפוקל בצפון, המציע ללקוח, באמצעות צוות מיומן וציוד חדשני, את פתרון הראייה האישי הטוב ביותר.

גרנד קניון חיפה 

טלפון: 04-8222519

רחל גבע-פדן בעלת הרשת (יניר סלע)

רחל גבע-פדן בעלת הרשת (יניר סלע)


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר