מתכוננים לתערוכה "זה מקום טוב לאוורור" (צילום: ולריה גסלב) )
מתכוננים לתערוכה "זה מקום טוב לאוורור" (צילום: ולריה גסלב) )

תערוכה חברתית ליום האשה הבינלאומי: "זה מקום טוב לאוורור"

מאחורי המיזם עומדת עמותת אחינועם שמפעילה את תוכנית המלגות Photo Voice, שבה סטודנטיות משמיעות קול באמצעות צילום. דנית ליש, מנהלת תוכניות ומשאבים בעמותה ומנהלת הפרויקט: "12 נשים צעירות נבחרו להשתתף בתוכנית במיון קפדני שמבוסס על פרמטרים סוציואקונומיים ועל ייצוג חברתי מגוון"

פורסם בתאריך: 28.2.23 12:27

ביום האשה הבינלאומי תיפתח באוניברסיטת חיפה תערוכת אמנות חברתית בשם "זה מקום טוב לאוורור". בתערוכה משמיעות המשתתפות קול באמצעות צילום, והיא למעשה מהווה קריאה ליצירת שינוי חברתי.

מאחורי המיזם עומדת עמותת אחינועם, אשר מפעילה את תוכנית המלגות Photo Voice, שבה סטודנטיות משמיעות קול בדרך שאי אפשר שלא לראות. את התוכנית יזמה ומלווה שירן בן עזרא, חברה בדירקטוריון העמותה, ביחד עם דנית ליש, מנהלת תוכניות ומשאבים בעמותה ומנהלת הפרויקט.

עמותת אחינועם הוקמה בשנת 2019 במטרה לקדם שוויון הזדמנויות בחינוך בחברה הישראלית, בדגש על צעירים מאזורי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית. העמותה מספקת מעטפת תומכת לצעירים ומענה לצרכים ולאתגרים שעומדים בפניהם, והיא שמה דגש על העצמה לבנות בגילאי בית הספר התיכון, על סיוע במערכת ההשכלה הגבוהה ועל השתלבות בשוק התעסוקה ובמעגל האזרחי.

הבחירה באוניברסיטה נעשתה בגלל אוכלוסיית הקמפוס שלה, המייצגת את המרקם של החברה הישראלית על כל גווניו באווירה של סובלנות, פלורליזם והכלה. הפרויקט עונה על ארבעה מהיעדים – הוגנות מגדרית, עבודה הוגנת וצמיחה כלכלית, צמצום אי שוויון ושותפויות.

 

כרזת התערוכה "זה מקום טוב לאוורור"

כרזת התערוכה "זה מקום טוב לאוורור"

 

 

"שמנו לנו למטרה לכוון זרקור על שוויון הזדמנויות במרחב האקדמי דרך תוכנית ייחודית המקדמת הוגנות מגדרית ורב תרבותיות בקמפוס", אומרת בן עזרא, "הניעה אותנו האמונה בכך שכל אחת ממשתתפות התוכנית תוכל לקחת איתה לחיים את החוויה העוצמתית, גם לשנים שיבואו אחרי שנות הלימודים ולעולם התעסוקה. הצוות המקצועי שהוקם למטרת הפרויקט יזם סדנה מחקרית המשתמשת כלי אקדמי חדש מתחום העבודה הסוציאלית – Photo Voice. הסדנה מייצרת ידע באמצעות צילום מנקודת מבט ובשותפות מלאה של הקהילה".

בחודשי הקיץ ליוו נשות העמותה את הצוות המקצועי – עו"ס רנא סמעאן ג'ובראן, האוצרת ולריה גסלב, המעצבת ליאל ח'רעובה ואלון בר-אל שהיה אמון על התכנון והבנייה – בתהליך שפירותיו הם 12 צילומים יצירתיים, מלווים בטקסט אישי של כל משתתפת. כל סטודנטית קיבלה מלגה בסך 5,000 שקל כדמי השתתפות, והסדנה שנמשכת חמישה ימים מתבססת על שיטת מחקר השתתפותית מבוססת קהילה, ועל פעולה אשר צברה פופולריות עצומה מאז הוצגה לראשונה ב-1990 בקהילת נשים במחוז יונאן בסין. השיטה משמשת היום כלי לפיתוח קהילות המעוניינות להשמיע את קולן באמצעות מדיום הצילום ומשתמשת בטכנולוגיית הסמארטפון בדרך רפלקסיבית לתפישת העולם סביב במטרה לפעול לשינוי.

המרחב שנבחר להצגת התערוכה הוא הדשא המרכזי של האוניברסיטה, וצילומים של משתתפות הסדנה הודפסו על בדים ויוצגו כמיצב סביבתי עכשווי. המשתתפות בתערוכה הן אנסטסיה דוהבצקי, רוני כהן, נועה לוי, אומאמה ריאן, כרול פרח, רום ודש, נג'ואן אבו אלהיגא, סג'א עבד אלהאדי, חן מסאלה, ישי אמייה, ליאור הדר ניסן, רחלי שדה.

ליש: "החודש שמעתי משתתפת בתוכנית מנהלים במרכז הארץ מציגה את עצמה כך – 'אני אקדמאית, אמא לשלושה, מנהלת בארגון גדול, ורוב הזמן אני עושה כביסות'. המחשבה הראשונה שעלתה במוחי למשמע דבריה קשורה ישירות למשתתפות התוכנית שלנו. 12 נשים צעירות, חדורות מוטיבציה ויכולת, נבחרו להשתתף בתוכנית במיון קפדני שמבוסס על פרמטרים סוציואקונומיים ועל ייצוג חברתי מגוון. כ-400 סטודנטיות באוניברסיטה הגישו מועמדות לקול הקורא – עובדה שחיזקה בקרבנו את ההרגשה כי התוכנית מהווה מענה תואם צרכים וכי הביקוש לסיוע בקרב אוכלוסייה צעירה סטודנטיאלית הוא גבוה".

לדבריה, "בשנים האחרונות גוברת המודעות בקמפוסים אקדמיים ברחבי העולם לתערוכות ככלי לקידום שוויון חברתי. הופעתה של אמנות חברתית מחוץ לגלריה, במרחב המשמש מדי יום אלפי סטודנטים ואנשי סגל, היא דרך לעיצוב סביבה ומודעות. רבות מהתערוכות במרחבים האקדמיים מבוססות תהליך שיתופי ומעודדות מעורבות של קהילת הסטודנטים. פעולות אלו מגבירות את תחושת השייכות והבעלות של המשתתפים כלפי המוסד שבו הם לומדים".

פתיחת התערוכה: יום רביעי, 8 במרץ, שעה 10:00. רחבת קומה 6, בניין רבין, אוניברסיטת חיפה. נעילה 30 ביוני 2024.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר