היה מקסים

איציק כרסנטי הזמין לארוחה במסעדת מקסים את ד”ר אליאס חורייה, שחולם להיות רופא ספורט ובינתיים הוא מיוזמי המיזם “לא ארשה לשמש לזרוח לפני”, שבמסגרתו מתאספים בכל בוקר בשעה 5:00 מאות רצים בחוף דדו ופותחים את היום עם חיוך

פורסם בתאריך: 18.10.19 08:59

במסגרת חיפושי אחר אושיות שהטביעו חותם איש איש בתחומו ופרצו דרך ברעיונות ובמיזמים שונים גיליתי השבוע ממש במקרה באמצעות צינור החיים, הלא הוא האינסטגרם, רופא צעיר לאחר סטאז’ שטרם מלאו לו 28, אשר מראהו רחוק מלהזכיר את המקצוע היוקרתי שאותו הוא רכש. ייתכן שהיפוקרטס היה מתהפך בקברו לנוכח מסת השרירים המשורטטים למשעי, שהיו יכולים להיות מוצג מוחשי בשיעורי אנטומיה.

לפני ארבעה חודשים, בזמן שהוא חיפש בית חולים להתמחות, חבר ד”ר אליאס חורייה למנטור אשרף קורטאם, וביחד הם אחראים למיזם שסוחף את המגזר הערבי בארץ ומחוצה אשר נקרא “לא ארשה לשמש לזרוח לפני”. הכיתוב הזה מוטבע על צמידים זרחניים בשפה הערבית, והם מחולקים לרצים המגיעים בשעה 5:00 בבוקר לחוף דדו לריצה או להליכה של שמונה ק”מ. היוזמה הזאת תפסה בערים כמו נצרת, מג’דל שאמס, רמאללה, ג’נין, חברון ושכם, ומשתתפיה מתעדים את עצמם במהלך הפעילות הספורטיבית.

הזמנתי את ד”ר חורייה למסעדת מקסים, שהפכה כבר מזמן לסמל של דו קיום בחיפה ולמוסד שכל חיפאי ביקר בה לפחות פעם אחת, הרבה תודות לבעליה ג’וני מטר שהלך לעולמו לפני חודשים אחדים ולאחיו טוני מטר.

וכרגיל, לפני הכל, אלה הם חמשת הדברים שלא ידעתם על חורייה:
1. הוא מנגן על עוד מגיל 14.
2. בשנת 2018 הוא זכה בתואר סגן אלוף ישראל בתחרות לפיתוח גוף טבעי.
3. באליפות שנערכה באודסה הוא זכה במקום הראשון.
4. הוא אלרגי ללובסטרים.
5. הוא ישן רק שלוש שעות בלילה.

 

 

תמיד כיף לחזור למקסים, שבה הכנסת האורחים היא מעל לכל. טוני מטר קיבל את פנינו עם חיוך ועם חיבוק, ולא ממש הבין מה עושה איתי הדוקטור. “תפאדלו”, הוא בירך אותנו, ואנחנו מצאנו לנו מקום בפינה שקטה.

התפריט במקסים עבר שדרוג לאחרונה, ומלבד בשרים על האש, חומוס, צ’יפס וסלטים, הוא כולל כמה הפתעות מעניינות. פתחנו את הערב עם ערימה של סלטים, ובהם טבולה פריכה ולא חמצמצה, חומוס טרי ועשיר בטעמים, סלט חצילים עם נגיעות של עגבניות ועם חריפות מעודנת, בבא גנוש בחצי קלאץ’, גזר מרוקאי עם ענבים ושום, קובה פריכה נהדרת, סלט חסה עם גבינה (שחבל שהיא לא הג’יבנה הערבית) וכמובן פיתות עם שום.

הסלטים היו טובים וטריים אך לא ממש עדכניים. הייתי מצפה לפגוש במקסים סלט ג’רג’יר ערבי חמצמץ עם רימונים, יותר עלים ערביים ובשורה ערבית חיפאית חדשה, אבל הם הספיקו בהחלט לסתום כמה חורים בפה ולפתוח בשיחה.

 

סלטים

סלטים

 

חורייה סיפר שהוא נולד, גדל והתחנך בשפרעם. הוא היה ילד רזה וביישן שנהג לפרוק אנרגיות בטיפוס על עצים – דבר שמצביע לדבריו על כך שכבר בילדות הוא נשא עיניים לספורט. עם השנים, בעקבות צפייה בסדרת סרטי “רמבו” ובסרטים בכיכובו של ברוס לי, הוא החליט לשנות את מראהו החיצוני ולהתמקד באימוני כושר מפרכים ובתזונה נכונה. והתוצאות לא איחרו להגיע.

לאחר שסיים את בית הספר התיכון בציונים גבוהים הוא קבע שייעודו הוא להיות רופא. על לימודים בארץ הוא ויתר מהר מאוד, וגם ניסיונותיו להתקבל לאוניברסיטה באיטליה לא צלחו. אבל חורייה לא ויתר ונרשם ללימודי רפואה באוקראינה, שם למד את השפה הרוסית ולא שיער עד כמה היא תהיה חשובה בהמשך חייו.

“האיש עם המבטא הזר” כינו אותו חבריו החדשים שאותם הוא הכיר ברחוב בזמן שהם נהגו לעסוק ב־STREET WORKOUT – ענף ספורט שצבר עוד ועוד מתאמנים בשכונות קשות שלתושביהן אין כסף למכוני כושר ושהמתקנים היחידים בהן הם הברזלים ברחובות.

לאחר סיום לימודיו שב ה”סופר דוקטור” – שזהו גם כינויו של חורייה וגם שמו של חשבון האינסטגרם שלו אשר מונה כ־70,000 עוקבים – לארץ, סיים סטאז’ ראשון במרכז הרפואי כרמל והשתתף בשתי העונות של התוכנית “נינג’ה ישראל” (ומתכוון לחזור לשלישית). כעת הוא כאן כדי לומר שאפשר גם להיות רופא וגם להיראות טוב. “הייעוד שלי הוא לעזור לאנשים ולגרום להם להרגיש טוב בכלל וטוב יותר עם עצמם בפרט”, הוא אומר, “ואם זה קורה באמצעות ספורט – מה טוב”.

“נראה שבחרת בשילוב לא שגרתי של ספורט אקסטרימי ורפואה”, אמרתי לו, “זה נראה לך רציני?”. “עדיין לא התחלתי התמחות”, הוא השיב מיד, “אני רוצה להיות רופא ספורט – תפקיד שאליו אפשר להגיע דרך רפואת משפחה או אורתופדיה. אני חלק מדור חדש של רופאים שהם לא תוכנית הלוואה וחיסכון עם הקרחת. אנחנו חיים בתקופה מאתגרת שמציעה לנו מגוון רחב של עיסוקים, ואני מאמין שאני יכול לשלב את האהבה שלי לספורט עם עולם הרפואה בצורה מושלמת”.

בינתיים, עוד לפני שהזמנו את המנות העיקריות, מלצרית לבבית ובעלת תודעת שירות גבוהה, הגישה לנו מנה שלא הזמנו – קבבונים עטופים בלאפה על מצע של טחינה. “טוני ביקש שתטעמו”, היא אמרה לנו, ואנחנו לא סירבנו. וטוב שכך, כי מדובר במנה מצוינת. הקבבונים היו עזי טעם, והשתלבו נהדר עם הלאפה והטחינה.

 

קבבונים

קבבונים

 

“צפית את המהפכה שעשיתם אתה וקורטאם במגזר הערבי בתחום הפעילות הגופנית?”, שאלתי את חורייה, והוא השיב: “הספר של רובין שארמה ‘THE 5 AM CLUB’ שינה את חיי. בספר הוא מתאר איך פעילות בשעה 5:00 בבוקר, לפני הזריחה, היא פעילות טהורה. זו שעה שבה אפשר ללמוד טוב יותר ולהבין מהר יותר. כאשר גלי אלפא עובדים, האפקטיביות המנטליות היא גבוהה יותר. אל קורטאם ואלי הצטרפו עוד ועוד רצים שמתעדים את השעה הזו באינסטגרם, והיום כבר אלפי אנשים בכל הארץ קמים מוקדם ומצטרפים אלינו לריצה או להליכה. אנחנו שואפים שזה יהפוך לטרנד בכל העולם”.

למנה עיקרית הזמנתי מיקס פירות ים שהכיל שרימפס, קלמרי וצדפות ברוטב סמיך של שום לימון – רוטב שהיה נהוג להשתמש בו בתחילת בשנות ה־2000. השרימפס והקלמרי היו השחקנים הראשיים במופע הים, אך בשר הצדפות היה קשה וטופל זמן רב מדי, וריח הים החזק מדי הרחיק אותי מהן.

 

מיקס פירות ים

מיקס פירות ים

 

חורייה הזמין אוסובוקו כבש על מצע של אורז וצנוברים עם עגבניות ובצל צלויים ועם תפוחי אדמה. הבשר היה רך ונהדר, ולא ניכר בו הריח הדומיננטי המאפיין את בשר הכבש. בשתי מילים – מנה מפנקת.

 

אוסובוקו

אוסובוקו

 

השיחה המשיכה לקלוח, והשאלה הבאה שלי היתה כיצד רופא צעיר עם גוף מושלם הוא עדיין רווק. “אני גר עם ההורים”, השיב חורייה, “ואחת מהסיבות שבגללן הצלחתי היא שאני רווק. אני לא טיפוס שהולך למועדונים ולברים ושותה אלכוהול. אני מעדיף אווירה רגועה וסרט עם חברים. אני טיפוס רומנטי שלא אוהב רעש ואני מקבל הצעות באינסטגרם בלי סוף. אני אוהב את עצמי ואת המראה שלי אבל לא מחצין את זה. אני צנוע וביישן, למרות שבאינסטגרם אני נטול בושה ומדבר בחופשיות כי המצלמה משחררת. סיבה נוספת להצלחה היא האמונה באלוהים שהחדירה בי אמי עוד מילדותי כשנהגנו ללכת לכנסייה. אני מרגיש שאלוהים איתי”.

סיימנו את הארוחה בכנאפה שהוכנה על המקום. לשמחתי היו בה גבינה ערבית רכה ועשירה ורק מעט דבש. כמעט מיותר לציין שהכנאפה נעלמה מיד, וכך גם הדוקטור, שאמור להתעורר ב־4:00 בבוקר ולהתייצב בים הרבה לפני שהשמש זורחת.

 

כנאפה

כנאפה

 

המדדים

מדד השירות: מקצועי, חם, מחבק ואוהב.

מדד הניקיון: המסעדה היא נקייה מאוד, אסתטית ומזמינה.

מדד השכנים: עשרות אנשים באו והלכו בזמן שאנחנו ישבנו ודיברנו – חלקם לארוחה ליד שולחנות, חלקם כדי לחטוף משהו בפיתה. מקסים היא לא מסעדת שף ואינה מתיימרת להיות כזו, אך יש בה מנות שנעשות בהרבה אהבה עם רצון לשמח, והן טעימות. חשוב לציין שהמטבח הערבי עבר בשנים האחרונות שדרוגים רבים והגיע בחלק מהמסעדות לדרגה של מטבח עילי. לכן הייתי מצפה להחליף כמה סלטים היסטוריים בדור חדש של עלים לפי עונות השנה.

מדד המחירים:
מיקס פירות ים – 89 שקל
אוסובוקו כבש – 119 שקל
קבבונים – עח”ה
כנאפה – 35 שקל
סך הכל – 243 שקל

הציון: 4 מספרי זהב

מקסים
שדרות ההגנה 8
טל’: 04-8389919

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר