שמורת הטבע עין אפק (צילום: בועז אידלוביצי)
שמורת הטבע עין אפק (צילום: בועז אידלוביצי)

סמל הבריאה המצרי

פורסם בתאריך: 17.10.19 20:25

הנימפות במיתולוגיה היוונית היו יצורי ביניים שתקשרו בין בני האדם לאלים. הן נחשבו להתגלמות היופי של הבריאה, ותפקידן היה לשמור על המקומות הקדושים במרחבים הפתוחים של הטבע. היוונים נהגו לזבוח להן במקומות שבהם הורגשה השפעתן – בעיקר ליד מקורות מים, בשדות וביערות.

הפרח נימפאה תכולה המהמם ביופיו, שזכה להיקרא על שם הנימפאות, נכחד כמעט לחלוטין מנוף ארצנו. מפעל ייבוש הביצות של ראשית הציונות חיסל אותו, כמו גם מינים אחרים של בעלי חיים או צמחים שהיו ואינם עוד. מים עומדים נחשבו אז לסכנת חיים של ממש – מקום מרבץ והתרבות ליתושים מעבירי מחלות. בראשית שנות ה־60 של המאה ה־20 הודברה סופית קדחת הביצות בישראל, ורק אז החל להתברר גודל האובדן והפגיעה בטבע וגופים שונים קמו במטרה להציל את שנותר.

הטיול שלנו הפעם הוא לשרידי הביצה שנותרה ליד מעין אפק. נצעד על גשר בנוי מעל מי הביצה, נפגוש טחנת קמח עתיקה מימי הצלבנים, נחזה בתצוגה של כלים חקלאיים מסורתיים, נצפה בסרטון שמספר על תולדות המקום, ונבקר בגן מקלט שהקימה רשות הטבע והגנים לצמחים בסכנת הכחדה, ובהם נימפאה תכולה.

 

שמורת הטבע עין אפק (צילום: בועז אידלוביצי)

שמורת הטבע עין אפק (צילום: בועז אידלוביצי)

 

 

המסלול הוא קצר, קליל ומתאים לכל המשפחה בכל ימות השנה. הצטיידו במים, בכובע ובנעליים נוחות להליכה, רשמו באפליקציית ווייז “שמורת טבע עין אפק” וצאו לדרך. השמורה פתוחה בקיץ בימים ראשון-חמישי ובשבת בשעות 17:00-8:00, ובימי שישי ובערבי חג בשעות 16:00-8:00. החל ב־27 באוקטובר, עם המעבר לשעון חורף, פתוחה השמורה בימים ראשון-חמישי ובשבת בשעות 16:00-8:00 ובימי שישי וערבי חג בשעות 15:00-8:00. המחיר למבוגר הוא 22 שקל, לילד תשעה שקלים ולאזרח ותיק 11 שקל, ובכניסה לשמורה תוכלו להצטייד במפה עם הסבר על המסלולים האפשריים. לתשומת לבכם – אין כניסה לבעלי חיים.

שמורת הטבע עין אפק שוכנת בעמק עכו – אי ירוק שמשתרע על פני 660 דונם בלב אזור אורבני מיושב. בעבר הציפו מי נחל נעמן שעלה על גדותיו שטח של כ־20,000 דונם. תל אפק שבתחומי השמורה הוא שריד לעיר הכנענית הנזכרת בספר יהושע פרק י”ט כמובלעת כנענית בנחלת שבט אשר. במפות מימי הבינים זכה האזור לכינוי “כורדאנה” או “ראכורדני”, ונראה שמקור השם הוא במילה הערבית כורדאן שמשמעותה היא תכשיט יקר.

טחנת הקמח בשמורה היא שריד מהתקופה הצלבנית. הצלבנים שנסוגו מירושלים הפכו את עכו לבירת הממלכה הצלבנית השנייה ואת האזור כולו למרכז חקלאי חשוב. בשדות מסביב גידלו שעורה וקני סוכר, וטחנת הקמח עבדה במרץ כדי לספק קמח לאבירים הרעבים. בבית הטחנה מוצגים סרטון ותצוגת קבע של כלים חקלאיים מסורתיים. אל תוותרו על הטיפוס לגג הטחנה שממנה יש תצפית פנורמית מרהיבה של 360 מעלות: מצפון – הרי הגליל העליון ורכס סולם צור; ממזרח – גבעות אלונים-שפרעם והמדרונות המערביים של רכס הגליל התחתון; מדרום – רכס הכרמל; וממערב – אזור הקריות והים התיכון.

 

טחנת הקמח (צילום: בועז אידלוביצי)

טחנת הקמח (צילום: בועז אידלוביצי)

 

לאורך ההליכה על גבי השביל הצף מעל מי הביצה נצפה בעופות מים כמו אגמית מצויה, אנפת הלילה, ברכיה, לבנית קטנה, סיקסק ושרשיר לצד ציפורי שיר כמו צופית, ובצמחים כמו אשל, גרגיר נחלים, סוף מצוי, פרעושית משלשלת, פטל, קנה מצוי ושנית גדולה.

על המים, אם יתמזל מזלנו ונגיע בעונה הנכונה בין מרץ לאוקטובר, נמצא את הנימפאה התכולה פורחת במלא הדרה. שמורת עין אפק היא גבול התפוצה הצפוני של הפרח הזה, שבמצרים נחשב לקדוש. בתרבות המצרית הקדומה הוא היה סמל הבריאה. לפי האמונה המצרית העתיקה, העולם כולו היה מכוסה במים, מעין ביצה של תוהו ובוהו, עד שלפתע עלה לו מקרקעית הביצה הפרח הזה על פני המים, וכשהוא נפתח הופץ אור לעולם. מתוך מרכז הפרח יצאה ועלה רע – אל השמש המצרי הקדום. הפרח בעל הניחוח הנעים שימש להפקת שמנים ובשמים, ויש האומרים שגם להפקת תרופות המעוררות תחושות רוגע ושלווה. טיול מהנה, רגוע ושלו.

 

שמורת הטבע עין אפק (צילום: בועז אידלוביצי)

שמורת הטבע עין אפק (צילום: בועז אידלוביצי)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר