בית הספר גורדון
בית הספר גורדון

הורים מאיימים: לא נשלח את ילדינו ללימודים

הבלגן חוגג: ההודעה שפרסמה אתמול ראש מינהל החינוך בעיריית חיפה אילנה טרוק על חזרה מיידית ללימודים תפסה את ההורים בהפתעה מוחלטת. הנהגות ההורים בקרית חיים הודיעו שהילדים לא ישובו לבתי הספר, באופקים טוענים להפקרה ובגנים מתלוננים על היעדר מיגון. העירייה: "הבחירה בידי ההורים"

פורסם בתאריך: 24.10.23 16:38

ההודעה שפרסמה אתמול (שני) בערב ראש מינהל החינוך בעיריית חיפה אילנה טרוק על חזרה מיידית ללימודים תפסה את ההורים בהפתעה מוחלטת. רק כמה שעות קודם לכן הם נחשפו לפרטים של המתווה לחזרה הדרגתית ללימודים במוסדות החינוך, והבלגן חגג. נכון יותר – ממשיך לחגוג.

אל הכעס של מנהלי ביתי הספר שסירבו לקיים את ההנחיות של העירייה הצטרף היום גם הזעם של ההורים. הנהגות ההורים בחמישה בתי ספר בקרית חיים – מגינים, ארלוזורוב, גורדון, דגניה ותיכון קרית חיים – הודיעו להורים שלא לשלוח את ילדיהם מחר (רביעי) לבית הספר בשל היעדר מיגון. גם בבתי ספר אחרים בחיפה הודיעו הורים רבים כי ילדיהם לא יגיעו ללימודים.

"טמטום אחד גדול"

בהודעה משותפת לחמשת ראשי ההנהגות נכתב: "קרית חיים והקריות האחרות הן יעד אסטרטגי לתקיפת טילים מסיבית מכיוון שהן ממוקמות בין מפעלים ביטחוניים למפעלים עם חומרים מסוכנים. המיגון בבתי הספר בקרית חיים יכול לתת מענה לאחוזים בודדים של תלמידים, ובמקרה חירום הכאוס יחגוג. הראשונים שייכנסו למקלטים יזכו להגנה, וכל השאר יצטרכו להתפלל לחסדי שמיים. בשל העובדה שאין לכל התלמידים מענה ממוגן וראוי, אנו חוששים ומרגישים שאין לנו על מי לסמוך. החלטנו להיות המבוגר האחראי ולא לתת לעיריית חיפה, למשרד החינוך ולפיקוד העורף לסכן לכאורה את ילדינו. מתוך תחושת אחריות לביטחון ילדינו ואנשי הצוות החינוכי החלטנו להמליץ להורים לא לשלוח את הילדים למוסדות החינוך".

יו"ר הנהגת מגינים ברוך שמאילוב ויו"ר הנהגת ארלוזורוב יוסי לבוב מסרו כי קריאתם לא לשלוח את הילדים מחר למוסדות החינוך זכתה להיענות גדולה.

מורה בבית הספר אופקים לחינוך מיוחד הביעה חרדה גדולה ותמיהה על כך שבעירייה לא חשבו לטענתה על ילדי החינוך המיוחד: "הפקירו אותנו לגורלנו. למזלנו, למרות שההורים התבקשו לשלוח את הילדים כבר היום לבית הספר, הם היו חכמים ולא שלחו אותם. אם חס וחלילה יקרה כאן משהו, אין בבית הספר מקלט או ממ"ד. המצב אצלנו הוא חמור יותר מכיוון שהילדים מתניידים בכיסאות גלגלים ובית הספר פרוש על פני שלוש קומות. אם נשמעת אזעקה ויש תלמידים בקומה העליונה, אין לנו דקה לפנות את כולם".

 

בית הספר אופקים

בית הספר אופקים

 

גם את ההורים בבית הספר הפתוח בנוה שאנן תפסה הודעתה של טרוק על החזרה ללימודים בהפתעה. "אתמול התבשרנו במפתיע על עצירת המתווה של למידה מרחוק בשילוב עם מפגשים פרונטליים במקלט, ועל מעבר חד ללמידה כבשגרה בהרכב מלא על אף שלא היה כל שינוי בהיקף השטחים הממוגנים בבית הספר ובמרחקם מהכיתות, וגם לא הוסבר מדוע שינה לפתע פיקוד העורף את הנחיותיו מקצה לקצה בשעת מלחמה פעילה", נכתב בהודעה ששלח הוועד להורים, "החלטה זו מעלה חששות והתלבטויות. מנגד, הילדים זקוקים מאוד למפגשים, לשגרה וללמידה רגילה, וחיפה אכן מוגדרת אזור ירוק".

הוועד בפתוח שלח להורים בקשה למלא סקר שכלל שאלה אחת בלבד: "האם במתווה החדש, שכולל חזרה מלאה לשגרת הלימודים ביום רביעי, יגיע ילדכם לבית הספר?". אפשרויות הבחירה היו כן, לא ולא בטוח.

אם לילד מבית הספר בנאות פרס פנתה למערכת "כלבו – חיפה והקריות" בתחינה: "בבקשה, תעשו משהו. מה שקורה כאן זה חוסר אחריות. ההורים לא ישלחו את ילדיהם לבתי הספר ולגנים, ומי שחושב אחרת טועה".

ההנחיה לחזור ללימודים תפסה גם את הריאלי במהלך ביצוע המתווה הקודם. אמנם לפי מתווה זה אושר לכל כיתה ללמוד רק יום אחד בשבוע, אבל בריאלי התחילו כבר ביום ראשון ללמוד במשמרות, כך שכל כיתה נפגשה פעמיים בשבוע. עכשיו אומר אחד ההורים כי הכל יצטרך להשתנות וההורים בלחץ..

אב לתלמיד בסניף הדר של הריאלי: "אנחנו באים מחוץ לחיפה, והסיכון שאזעקה תתפוס את הילדים בדרך הוא גדול מאוד. יתרה מכך, הסניף שלנו לא ממוגן. צריך מיגון רציני ולא כניסה לחדר מדרגות, זה לא יעזור. ומה יקרה אם האזעקה תישמע בזמן הלימודים וכל מרחב חיפה ייחסם לתנועה? איך נגיע לאסוף את הילדים? איך ראש העיר עינת קליש רותם יכולה להודיע שחוזרים לשגרה? האם היא יודעת מה עובר למשוגע הזה מלבנון בראש? ואם מחר הוא יחליט להפתיע? איך את מעזה לקחת סיכונים על חשבון ילדינו?".

אם לתלמיד בבית בירם: "אין בסניף מיגון מלא, ולכן ההחלטה על החזרה ללימודים נראית לי הזויה. יש בבית בירם הרבה בניינים, ואיך מצפים מכולם להתפנות תוך דקה? אני לא מבין את העירייה שהוציאה הודעה בלי לחשוב ובלי להבין מה המשמעות שלה. זורקים משהו לאוויר והופכים את הבטן לכולם. זה טמטום אחד גדול".

 

 

"מה זה צריך להיות"

ברוב גני הילדים בחיפה, שחזרו לפעילות כבר היום, הנוכחות היתה דלה ביותר. העירייה דרשה מהגננות לחזור היום ללימודים, אך הבעיה בגנים חריפה אף יותר מאשר בבתי הספר. במבנים רבים אין מיגון, ובאלו שיש בהם מיגון הוא רחוק מליות תקין.

אודליה אבוטבול מוועד ההורים של גן סיגליות, שבו לומדים 60 ילדים בשתי כיתות אם: "לפני שבועיים פנתה הגננת שלנו לעירייה והתלוננה שהדלת של הממ"ד לא נסגרת. הגיעו לכאן מהעירייה ואמרו שהם לא יכולים לסדר את זה. סליחה, מה זה צריך להיות?".

אם לילדה בגן דפנה בכרמל הצרפתי שבו לומדים 26 ילדים: "יש לנו בעיית מיגון במקלט – יש חורים בדלת ובחלון. הגננת דיווחה לעירייה כבר לפני זמן רב, והם אכן בדקו, הודיעו שהמקלט לא תקני והבטיחו לטפל. כמובן שזה לא טופל. ההורים פוחדים ולא שלחו את הילדים לגן. גם אני לא שלחתי. אם בעירייה חושבים שהילדים יחזרו לגן, הם טועים".

 

דלת המרחב המוגן בגן דפנה

דלת המרחב המוגן בגן דפנה

 

"חייבת להיות הקלה משמעותית"

מ"מ יו"ר הנהגת ההורים היישובית ליאור גולדברג מסרה בתגובה לאיומי ההורים שלא לשלוח את הילדים ללימודים: "פיקוד העורף הנחה על חזרה לשגרה מלאה, ובמקביל הורה על דקה אחת לכניסה למקלטים. זה קצת סותר את החזרה לשגרה מלאה. אנחנו דורשים תשובות מפיקוד העורף. אני לא מתכוונת להשבית את מערכת החינוך בתקופה מטורפת שכזאת, כל אחד יחליט מה לעשות עם ילדיו. ברור שלא כל ההורים יחזירו את ילדיהם ללימודים. חייבת להיות הקלה משמעותית, כלומר לא להחשיב חיסורים ולא להתקדם בחומר, אנחנו לחלוטין לא בשגרה מלאה".

בתוך כך פרסמה העירייה נתונים שנאספו לטענתה ממינהל החינוך ומציגים תמונה שונה לגמרי. מנתונים אלה עולה כי כ-60 אחוז מגני הילדים חזרו היום לפעילות מלאה, ושאר גני הילדים, כולל גני החינוך המיוחד, למדו היום בזום". באשר לבתי הספר נמסר כי כ-33 אחוז מבתי הספר היסודיים חזרו היום ללימודים בבתי הספר, כמו גם 100 אחוז מבתי הספר התיכוניים שחזרו בהתאם למתווה החינוך העירוני שתוכנן מראש – חלק פיזי והשאר בזום – ו-100 אחוז מבתי הספר לחינוך מיוחד שפועלים אף הם לפי מתווה החינוך העירוני.

בתגובה לטענות ההורים נמסר מהעירייה כי היא "פועלת בכפוף ובצמוד להנחיות פיקוד העורף. מינהל החינוך בעירייה נערך מבעוד מועד למצב של שגרת חירום בקביעת מתווה, שעל פיו פועלים כל מוסדות החינוך במקומות ממוגנים ובמשמרות. ב-48 השעות האחרונות שחרר פיקוד העורף את כל המגבלות ואפשר לקיים שגרת לימודים מלאה. בהתאם לכך החזירה העירייה את הלימודים במוסדות החינוך על מנת לאפשר לתלמידים את המענה החינוכי ואת השגרה שלהם הם זקוקים. לצד זאת, המורכבות והקושי של ההורים עם המצב הם מובנים, ולכן בסופו של דבר הבחירה אם לשלוח את הילדים למוסדות החינוך נותרת בידי ההורים".

ממשרד החינוך נמסר: "בכל מערכת החינוך בחיפה אושרו הלימודים על ידי פיקוד העורף ללמידה פיזית סדירה. לפיכך, החל ממחר תחזור מערכת החינוך ללמידה סדירה. נבהיר כי לאור האילוצים שעלו מהמנהלים והצוותים החינוכיים בשטח אושר על ידי מנהל המחוז ד"ר סער הראל באופן חד פעמי לא להפעיל את מוסדות החינוך ביום שישי. ככל שפיקוד העורף יאשר, המערכת תחזור לשגרת לימודים מלאה ביום ראשון הבא".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר