סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: דן קובלר)
סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: דן קובלר)

שוב סערה בריאלי: מנכ"ל בצלם ירצה לתלמידים

ביום עיון לתלמידי כיתות י"ב בבית הספר הריאלי לרגל יום זכויות האדם ישתתפו בין השאר מנכ"ל עמותת בצלם חגי אלעד ועו"ד דניאל חקלאי מראשי מחאת בלפור. ארגון בצלמו פנה לשר החינוך יואב גלנט בדרישה לפתוח ב"הליך הפרה נגד מנהל בית הספר שסותם פיות ומלמד את תלמידיו מהי הדרך ההפוכה מדמוקרטיה"

פורסם בתאריך: 17.1.21 09:03

שכבת כיתות י"ב של בית הספר הריאלי תציין מחר (שני) את יום זכויות האדם במפגש בזום, והאירוע כבר מעורר סערה. יום העיון ייפתח בהרצאה של מנכ"ל עמותת בצלם חגי אלעד, בנושא "שליטה צבאית ביהודה ושומרון ושמירה על זכויות האדם – הילכו ביחד?", ואחריו תרצה העיתונאית נוה דרומי, אשר משמשת מנהלת המיזם "זכויות אדם כחול-לבן" של המכון לאסטרטגיה ציונית. בהמשך תינתן לתלמידים האפשרות לבחור באחת משתי הרצאות נוספות – האחת של עו"ד דניאל חקלאי מראשי מחאת בלפור על הזכות להפגין, והשנייה של עו"ד עודד פלר, מנהל המחלקה המשפטית באגודה לזכויות האזרח, בנושא מבקשי מקלט.

בהזמנה למפגש צוין שזהו אירוע פתוח לתלמידי שכבת כיתות י"ב ומוריהם בלבד, וכי לא תותר השתתפותם של תלמידים משכבות אחרות או של גורמים שאינם מבית הספר.

לאחר שדבר המפגש נודע לשי גליק, מנכ"ל בצלמו – ארגון זכויות אדם ברוח יהודית, הוא פנה לשר החינוך יואב גלנט וביקש את התערבותו בקשר "להזמנת מנכ"ל בצלם ועורך דין נוסף מהשמאל לפאנל בבית בירם בניגוד לחוזר מנכ"ל, וייתכן שבניגוד לחוק". במכתב לגלנט ציין גליק כי הוא קיבל פניות רבות מתלמידי בית הספר ומהוריהם, וטען כי לתדהמתם, ביום זכויות האדם הבין לאומי, בחר מנהל בית בירם מנדי רבינוביץ' להביא את אלעד ואת עו"ד חקלאי.

"להזכירך, מנכ"ל בצלם פעל להחרמת ישראל, והארגון קורא לסרבנות רשמית", כתב גליק, "החוק אוסר על הבאת ארגונים שקוראים לסרבנות גיוס, ואם כן, הרי שמדובר בעבירה על החוק. נוסף על כך, חוזר מנכ"ל משרד החינוך מחייב השמעה של כל הצדדים".

מכיוון שלא נענה פנה גליק שוב לגלנט, הפעם באמצעות עו"ד מיכאל ליטווק, במכתב שכותרתו היא "הפרת חוזר מנכ"ל משרד החינוך – חינוך חד צדדי וכופה בנוגע לעמדות פוליטיות". במכתבו התבקש שר החינוך לפתוח ב"הליך הפרה נגד מנהל בית הספר שמסרב לקיים את חוזר מנכ"ל משרד החינוך, סותם פיות ומלמד את תלמידיו מהי הדרך ההפוכה מדמוקרטיה, מריבוי דעות, מסובלנות ומפלורליזם".

המכתב נשלח גם למנכ"ל משרד החינוך, לוועדת החינוך בכנסת, למינהל החינוך בעיריית חיפה ולהוריהם של תלמידי בית הספר.

 

 

יצוין כי בתחילת חודש דצמבר 2020 בוטל ביקור של אלעד בבית הספר בעקבות מחאה שהקימו צעירי הליכוד בחיפה ואשר אליה הצטרפו תלמידי בית הספר. בעקבות המחאה החליטה הנהלת המוסד לדחות את ההרצאה למועד אחר, ועד אז לערוך דיון מקדים בשאלות עומק ביחס לתפישת היסוד העומדת בבסיסה של דמוקרטיה בכלל ושל חופש הביטוי בפרט, ובו גם החופש לא לקחת חלק בשיח. ההנהלה דיווחה אז כי תקדיש את חלון הזמן שנוצר לשיח עם מנהל בית בירם בנושאי המהות הקשורים לזכויות היסוד בחברה דמוקרטית, למרחבי השיח ולכלי הביטוי במסגרתם.

בהודעה שהוציאה אז הנהלת בית הספר נכתב: "זהות הדוברים שהוזמנו אינה מהווה נקיטת עמדה כלשהי מצד בית הספר בעד או נגד דבריהם או ביחס לאג'נדות שהם מייצגים. מטרת המפגש היא חשיפה לדמויות ולארגונים הפועלים בתחום זכויות האדם. טיפוח בוגרים שהם בני אדם, מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית הוא מרכיב יסוד בחזונו של הריאלי, ומתן במה לשיח פלורליסטי הוא חלק ממתן הכלים לתלמידים על מנת להכיר מגוון זוויות מבט סביב נושאים שונים, ולגבש את עמדתם שלהם בדרכם למעורבות ולהשפעה בחברה. הזמנת הדוברים ליום זכויות האדם היא חלק בלתי נפרד מחובתנו כמחנכים בחברה דמוקרטית, ואנו שמחים על גילויי המעורבות של תלמידים בשיח הער סביב זהות הדוברים".

מהריאלי נמסר בתגובה: "בית הספר דוגל בפלורליזם, בחופש הביטוי ובחופש הדעה. במסגרת זו כבר שנים ארוכות אנו חושפים את תלמידנו למגוון רחב של דעות מכל קצות הקשת בחברה הישראלית, ויחד עם זאת מכבדים את זכותם של התלמידים להביע את דעתם. ללא קשר לדעתם הפוליטית, אנו גאים במעורבותם הגבוהה של תלמידינו בסוגיות שנמצאות בליבת סדר היום של החברה הישראלית, תוך קיום שיח מכובד ומכבד, ובכוונתנו להמשיך במסורת זו, שאת תוצאותיה ניתן לראות במיקומם של בוגרינו בקדמת העשייה בישראל, גם בשנים הבאות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

18 תגובות
  1. שפירא מתהפך בקברו

    בית ספר פוסט ציוני ואוטואנטישמי שמתקנא בבתי הספר התל אביביים המחליאים ומגדל את בוגדי המחר.

  2. בוגר הריאלי

    עצוב שבית ספר שהיה מופת לציונות הפך לסניף של הקרן החדשה להשמדת ישראל ונותן במה לתומכי BDS.

  3. תגובה לבוגר

    כל זמן שהדעות הן הדעות "הנכונות" של אספסוף השמאל הרדיקלי והמופרע שמטיף להשמדת ישראל.

  4. ממה הפשיסטים הגזענים כל כך פוחדים?

    תלמידי יב בריאלי מספיק בוגרים ומוכשרים על מנת לשמוע דעות שונות ולהתרשם בהתאם. ההתלהמות של ארגוני הימין, בכל פעם ש"חס וחלילה" חושפים את הנוער לדעות שונות משלהם- רק מעידה עליהם ועל חוסר בטחונם.

  5. כל הכבוד לריאלי

    ממשיכים במסורת של פלורליזם, גם אם כמה קיצוניים הזויים לא אוהבים את זה.

  6. אפרים

    מתי הריאלי הזמין דוברים מהימין? מה עם נציגי דרום תל אביב שנכבשה על ידי מסתננים בחסות אגודות הלטפנים וחולדאי האוטואנטישמי?

  7. תלמיד י"ב בריאלי

    למה הריאלי צריך להביא ימנים? חבר'ה זה בית ספר שמאלני וזה לא סוד. די עם הפוליטיקלי קורקט הזה.. מה גם שהוא הביא

  8. תשלמו ותשתקו!

    ההורים שמשלמים את מיטב כספם לאו דווקא עבור רמת לימודים גבוהה, אלא עבור התואר "בוגר הריאלי", מקבלים תמורה לאגרה!

  9. בוגר 1967

    זעקות הקוזקים הפשיסטים בניסיון למנוע מהתלמידים מידע שונה בעיקר על המתרחש בשטחים , מחזקת את הגיעה שהסכנה העיקרית לדמוקרטיה הישראלית מגיעה מציבור המתנחלים המשתלטים על מוקדי הכוח. תלמידי הריאלי חייבים להיחשף באופן תרבותי לכל היבטי המציאות הישראלית.

  10. דמוקרטיה גמישה

    לבוגר 1967, כדי להבין את מהותה של הדמוקראטיה הישראלית רצוי להיחשף למגדיריה ולמגיניה, במעוזי תל אביב, הנלחמים בחרוף נפש על זכויות המתנחלים בדרום תל אביב, כל עוד אינם מסתננים לשכונותיהם.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הורים נורמאליים שחרדים לילדיהם ולא מעוניינים שיבלבלו אותם עם דעות אנטי יהודיות, ויסיתו את התלמידים שעומדים לפני גיוס, חייבים לקום ולעצור בגופם את הפושע הזה שקורא לעצמו מנכ"ל ולא לאפשר לו ולחבריו הנואמים להיכנס בשער בית הספר. אני האמא עם גופי עוצרת אותם עושה הכל על מנת למנוע פשע והסתות כאלה

  12. מרים

    נערים צריכים לשמוע את האמת לפני שמסכנים חייהם.
    נכון שנוח לכל משטר נערים תמימים וצייתנים.
    אבל למנוע מהם מידע עם מה עליהם להתמודד, זהו פשע חוקי לפי חוקי המדינה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר