עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

קליש-רותם נגד החלטת הממשלה: "במקום למות מוות איטי בייסורים, נמות מוות מהיר בהפתעה"

בפוסט שפרסמה הבוקר (שני) ראש העירייה היא יוצאת נגד החלטת הממשלה שהתקבלה אתמול בדבר הפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור. "ההחלטה לנקות כביכול את המפרץ מסתירה בדיוק את ההיפך – שהמפרץ ימשיך להיות מסוכן ומזהם עוד 30 שנה לפחות", כותבת קליש-רותם

פורסם בתאריך: 7.3.22 11:02

ראש העירייה עינת קליש-רותם יוצאת נגד החלטת הממשלה, שהתקבלה אתמול (ראשון), בדבר הפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור. בפוסט שפרסמה לפני הבוקר (שני) היא טוענת שההחלטה לנקות כביכול את המפרץ, בעצם "מסתירה בדיוק את ההיפך – שהמפרץ ימשיך להיות מסוכן ומזהם עוד 30 שנה לפחות", כפי שכתבה.

כותבת קליש-רותם: "כולם מסכימים שלבתי הזיקוק אין מקום בתוך העיר חיפה, ויחד עם זאת, לא מוציאים צרה אחת ומכניסים צרה אחרת. לאחר סגירת בתי הזיקוק, יכניסו למפרץ מצבורים של תזקיקי נפט, גז וחומרים מסוכנים מיובאים במקומם בחוות מכלים חדשות ועצומות. הם יאוחסנו קרוב לשכונות מגורים בקריות, בתוך המרקם העירוני של מטרופולין חיפה, ובהיקפים עצומים. ממפרץ של ייצור דלקים נהפוך למרחב של אחסנת דלקים וחומרים מסוכנים, כמו ביירות".

עוד כותבת ראש העירייה: "הרעש והיח"צ של התוכנית הממשלתית מסתירים את העובדה שבתוך חודש מפקידה הממשלה במוסדות התכנון את תוכנית נמל הדלקים ורציף הכימיקלים בנמל המפרץ, תכנית שתשאיר את חיפה כעיר מזוהמת ועוד יותר מסוכנת. נמל הדלקים יאפשר להגדיל פי שישה את כמות הדלקים. רציף הכימיקלים יאפשר להגדיל פי שלושה את החומרים המסוכנים. לחיפה יהיו חמישה (!) רציפי דלקים וכימיקלים (היום יש שלושה). מה זה אומר? שיותר ויותר אוניות ייבאו חומרים מסוכנים, יזהמו את המפרץ ושכמות הסכנות בעיר תגדל. חיינו יהיו בסכנה הרבה יותר גדולה מאירועי בטחון, מלחמה ואסונות טבע, ורק החודש היו ארבע רעידות אדמה באזור. מספיק לראות את הזוועות באוקראינה כדי להבין לאן חיפה צועדת. במקום למות מוות איטי בייסורים, נמות מוות מהיר בהפתעה".

קליש-רותם מתייחסת גם לתוכנית מינהור הרכבת. "התוכנית, שכולנו מאמינים בה, 'מבטיחה' את מינהור הרכבת תוך 15 שנה או 20, מי יודע, אבל גם מסבירה שאין ברירה אלא לחשמל בשלב הראשון את מסילות הרכבת. תוך שנתיים. במילים אחרות – או שיהיה פתרון למסילות בחיפה או שלא. העיקר שהחישמול לא יתעכב לדקה".

 

 

באשר לשדה התעופה, יוזמה שקליש-רותם מקדמת עוד בטרם נבחרה לראשות העיר: "התוכנית הורסת כל סיכוי לשדה תעופה. למה? כי היא ממשיכה להתעלם מקיומו וקובעת מסמרות במפרץ. שדה תעופה בינלאומי קטן זה חמצן כלכלי בכל עיר ומטרופולין בעולם, ואין בלתו! לחיפה אין אופק לחיזוק כלכלי, ותכנית זו הורסת כל סיכוי שאי פעם יהיה", כותבת ראש העירייה.

אולם הדבר, שלטענת קליש-רותם הוא הגרוע מכל, זו העובדה שאת המפרץ תנהל 'מינהלת' שתשב בירושלים. "אין לה נציג מקומי אחד, לא של העיר הגדולה שהמפרץ יושב בשטחה ולא של היישובים הסמוכים. הנציב העליון חוזר לחיפה ובגדול! זה יהיה סוג של מועצה תעשייתית, עם שם מכובס, שאומר דבר אחד: החיפאים הילידים הרי לא מבינים שום דבר, לכן השלטון בבירה ינהל אותם. על כך אסור לנו לשתוק".

את דבריה מסיימת קליש-רותם: "פרישת מכלי האחסון והחומרים המסוכנים חייבת להיות שוויונית במדינה. יש לנו ארבעה נמלים בחופי הארץ, שצריכים ויכולים לפזר את החומרים המסוכנים באופן שווה. מפרץ חיפה צריך לספק את הצריכה לצפון בלבד ולא לכל המדינה, וחובה לדאוג שהדלקים יאוחסנו במרחקים גדולים מאזורי מגורים, כמו שנעשה בשלושת הנמלים האחרים – חדרה אשדוד ואשקלון. חיפה שילמה במשך כמעט 90 שנה מחיר כבד עבור זיקוק דלקים לתצרוכת הכלל ארצית. הגיע הזמן שחיפה תפסיק לשלם את המחיר עבור כל המדינה. מתווה הממשלה מקבע את חיפה כעיר פטרוכימית ומסוכנת לעוד 30 שנה לפחות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דבי

    תגובה נכונה של ראשת העיר. רק חבל שכנראה באמת לא סופרים את תושבי חיפה בשלטון הארצי ולתגובה הזו לא תהיה כל השפעה. אולי צריך לנקוט בצעדי מחאה חריפים יותר בשיתוף כל הנפגעים העתידיים של התוכנית.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר