אאודי A3 מודל 2016 (צילום: iampixels/depositphotos.com)
אאודי A3 מודל 2016 (צילום: iampixels/depositphotos.com)

רוצים לסייע להגנת הסביבה וגם לקבל 2,000 שקל?

האיחוד האירופי והטכניון פרסמו קול קורא שבו הם מזמינים בעלי רכב ישן מחיפה ומהקריות להשתתף במחקר למיגור פליטות חלקיקים מרכבים שמופעלים בבנזין שבמסגרתו יותקן פילטר ברכבם. למשתתפים יינתן מענק השתתפות בסך של 2,000 שקל, וכל שיידרש מהם הוא לתעד את תצרוכת הדלק

פורסם בתאריך: 5.9.23 07:56

האיחוד האירופי והטכניון מזמינים בעלי רכב ישן מחיפה ומהקריות להשתתף במחקר למיגור פליטות חלקיקים מרכבים שמופעלים בבנזין. למשתתפים יינתן מענק השתתפות בסך של 2,000 שקל.

בקול קורא שפרסמו האיחוד האירופי והטכניון נכתב כי "במסגרת המאבק בזיהום הסביבתי שנגרם מננו-חלקיקים הנפלטים ממנועי בעירה, מפותח פילטר לסינון החלקיקים. לצורך חקר הפילטר והשפעתו על צריכת הדלק של הרכב יתבצע ניסוי דרך עם הפילטר במשך כשמונה חודשים. הפילטר יותקן ברכבו הפרטי של המשתתף על ידי מתקין מורשה באישור משרד התחבורה, והמשתתף נדרש לתעד את תצרוכת הדלק כמה חודשים לפני התקנת הפילטר וכמה חודשים אחריו. בימי ההתקנה של הפילטר והחזרת הרכב למצבו המקורי יסופק רכב חלופי על חשבון תקציב המחקר". לפי הקול קורא יכולים להשתתף בניסוי רק כלי רכב אירופיים משנות ייצור 2016 ו-2017 של פולקסוואגן, אאודי, אופל, פיג'ו ופיאט.

על חלק הישראלי במחקר אחראי פרופ' ליאוניד טרטקובסקי, ראש המעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" אמר טרטקובסקי: "זהו מחקר רחב של האיחוד האירופי שמיועד לשפר את איכות הסביבה ואת בריאות הציבור. הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון משתתפת במחקר כקבלן משנה של עמותת ורט (vert) העוסקת בקידום הטכנולוגיה הזמינה הטובה ביותר לבקרת גזי פליטה. כחלק מהמחקר יתבצע ניסוי שבו יותקן מסנן חלקיקים ב-50 כלי רכב פרטיים המונעים בבנזין ברחבי אירופה ובישראל. מדובר בהתקן דומה לזה שיש היום בכלי רכב כבדים המונעים בדיזל, שבלעדיו הם אינם מורשים להיכנס לחיפה. עשרה מ-50 כלי הרכב שישתתפו בניסוי ייבחנו בישראל".

 

 

מנוע דיזל ידוע כמזהם. מהי הבעיה עם מנועי הבנזין?

"ממחקרים שנערכו לאחרונה ניתן ללמוד שרכבים המונעים בבנזין פולטים הרבה מאוד חלקיקים קטנים, שהם המזהם הכי מסוכן שיש, וזאת למרות שהם לא מעשנים באופן שנראה לעין כמו רכבים המונעים בדיזל. אנחנו נושמים את אותם חלקיקים ננו-חלקיקים, ורוב הציבור לא יודע שיש להם תכונה מסוכנת – הם יודעים לחדור את הממברנות של התאים שלנו, ואז לעבור דרך כלי הדם לאיברי גוף שאין להם שום קשר למערכת הנשימה, כמו למשל המוח והכבד. המטרה של הניסוי הזה היא לבדוק מהן המשמעויות של התקנת מסנני חלקיקים בכלי רכב שאינם חדשים. ברכבים חדשים אין בעיה כי בשנים האחרונות הפילטרים האלה כבר מותקנים על ידי היצרן בכל המכוניות החדשות, והם מפחיתים את פליטות החלקיקים בכ-99 אחוז. במילים אחרות – רכבים המונעים בבנזין הם באמת נקיים, אפילו יותר מרכב חשמלי".

מעבר לנסיעה עם הפילטר, מה עוד צריך המשתתף לעשות?

"המשתתפים יידרשו לרשום את כמויות הדלק שהם מילאו ואת תאריכי התדלוקים, גם לפני התקנת הפילטר וגם לאחריה. המטרה היא להבין בצורה מדויקת מהי ההשפעה של הפילטר על תצרוכת הדלק של הרכב. נוסף על כך, ביחד עם הפילטר יותקן חיישן לחץ נגדי שישדר ללא הפסקה נתונים למעבדות באירופה ובטכניון כדי שנוכל לדעת בכל רגע נתון שהמנוע לא בסכנה ושהלחץ לא עולה כתוצאה מסתימה בפילטר. אם נראה שמשהו השתבש, נקרא מיד לבעל הרכב ונבקש ממנו לעצור. מהניסיון שלי, אם הכל בסדר ואין תקלות במנוע לא אמור לקרות כלום, אבל בכל מקרה תהיה בקרה צמודה".

מעוניינים לקחת חלק בניסוי? צרו קשר במייל [email protected] או מלאו את הטופס כאן.

 

רשימת הרכבים הרשאים להשתתף בניסוי

רשימת הרכבים הרשאים להשתתף בניסוי

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ארז

    לא עדיף וגם סביבתי בהרבה להעביר את הנהגים לתחבורה ציבורית ולשלם להם עוד 2000 לחודש כדי שישביתו את האוטו??

  2. שינוי אפשרי ומתחיל בממסד ואירגונים גדולים

    לתת הנחה למתקינים ולרוכשי הרכב יד שניה בטסט יהיה נחמד, אךהתקנת קולטני ננו לפני הכניסה של מערכות מיזוג אוויר למבני ממשלה וכן לגורדי שחקים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר