עמרם מצנע (צילום: אורן נחשון)
עמרם מצנע (צילום: אורן נחשון)

מצנע: "זו תקופה מטורללת. חיפה לא תוכל להתנהל כך"

ראש עיריית חיפה לשעבר ומי שכיהן גם כיו"ר ועדה קרואה בירוחם, אלוף (מיל') עמרם מצנע: "עיר כמו חיפה, שהיא אחת משלוש הערים הגדולות בארץ, לא תוכל באמת להמשיך להתנהל באופן הזה. או שחברי המועצה יגיעו להסכמים עם ראש העיר, או שתידרש התערבות של שר הפנים, או שקליש רותם בעצמה תחליט שהיא לא יכולה יותר להתנהל כך ואז היא בעצמה תתפטר"

פורסם בתאריך: 24.7.21 19:56

את המצב שנוצר בחיפה, עם הקמתה של מועצת עיר לעומתית, לראשונה בתולדות העיר, מגדיר אלוף (מיל') עמרם מצנע כ"תקופה מטורללת". מצנע, שכיהן כראש עיריית חיפה בין השנים 2003-1993 ומבין דבר וחצי דבר בניהול מוניציפאלי אומר בריאיון ל"כלבו – חיפה והקריות": "העירייה תתנהל, העובדים יקבלו משכורות, כי יש תקציב, אבל בכל מה שנדרש אישור של מועצת העיר, זו תהיה בעיה. ראש העירייה עינת קליש רותם לא תוכל להעביר החלטות חדשות, בזמן שהם, חברי המועצה הלעומתית, יוכלו להעביר החלטות שהן בניגוד לדעתה. המבחן שלה יהיה – אם תבצע את ההחלטות או לא. קליש רותם היא זו שתהיה אמורה לבצע, משום שמי שעומד בראש הפירמידה, שנקראת הרשות המבצעת, זה ראש העיר. חבר מועצה לא רשאי לתת הוראות לעובד עירייה. המועצה לא נותנת הוראות לעובדים, אבל כן נותנת הוראות לראש העיר. אני יכול להניח שהיא תמסמס הוראות או לא תבצע אותן, ואז המועצה הלעומתית תפנה לבית המשפט. בקיצור, זוהי 'תקופה מטורללת'".

בשנת 2005, פרש מצנע מהכנסת על מנת לכהן כיו"ר הוועדה הקרואה בירוחם, לאחר המשבר הקשה בעירייה והדחת ראש העיר. על השאלה אם מצב כזה יכול להתרחש גם בחיפה, הוא משיב: "יש היום תקנה חדשה שמאפשרת להפסיק את תפקידו של ראש העיר. האפשרות היחידה לכך עד היום הייתה אי אישור התקציב. אבל נושא התקציב יעלה רק בנובמבר או בינואר. בכל מקרה, יש תקנה חדשה, שרק לאחרונה הובאה לידיעתי, שאם 75 אחוז מחברי המועצה רוצים להפסיק את כהונתה של ראש העיר, מצביעים על זה במועצה ומנמקים את הצעד, הנושא עובר לשרת הפנים להכרעה. השרה יכולה להכריע על ועדה קרואה והיא גם יכולה להכריז על בחירות חדשות. לשרת הפנים יש הסמכות לפטר גם את המועצה וגם את ראש העיר, אבל היא יכולה גם להחליט לפטר רק את ראש העיר או רק את המועצה. גם זו אפשרות. אלו תהליכים ארוכים ומורכבים, וגם לוועדת הפנים של הכנסת יש מה להגיד במקרה כזה.

 

 

"במקרה הנוכחי של מועצה לעומתית, העיר נכנסת לסטגנציה שבה קשה מאוד יהיה לנהל אותה. ועדת התכנון והבנייה היא ישות עצמאית. נכון שההרכב שלה הוא מועצת העיר. אבל אם חברי המועצה לא יאפשרו לה להעביר החלטות בעניין תכנון ובנייה, לא יינתנו היתרי הבנייה וכל מה שקשור בזה. גם תוכניות אב לשכונות עלולות להיתקע. היום, כמעט כל תוכנית בנייה מגיעה לוועדה.

"יחד עם זאת, אני לא צופה פגיעה בפעילות השוטפת של העירייה. ניקיון, למשל. אבל אם ראש העירייה תרצה להוסיף תקציב לאגף התפעול, היא תצטרך את אישור המועצה.

"בשורה תחתונה, זה מצב בלתי אפשרי. אפשר לגרור קצת זמן, אבל בסופו של דבר עיר גדולה כמו חיפה, שהיא אחת משלוש הערים הגדולות בארץ, לא תוכל באמת להמשיך להתנהל באופן הזה. לכן, או שחברי המועצה יגיעו להסכמים עם ראש העיר – כיצד עובדים יחד מעכשיו והלאה או שתידרש התערבות של שר הפנים, או שהיא בעצמה תחליט שהיא לא יכולה יותר להתנהל כך ואז היא בעצמה תתפטר. גם זו זכות שעומדת לה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. השקוף

    עמרם מצנע היה ראש העיר הטוב ביותר אי פעם בחיפה!!!!אולי זה הזמן למנות אותו כראש ועדה קרואה עד לעריכת הבחירות.

  2. שרה

    קליש-רותם מתחילת הדרך לא הייתה ראויה.
    איך שפנתה אל קודמה והכפישה אותו וצורת השיח שלה לא ראויים למנהיג.
    שתפנה את מקומה או יפנו אותה.
    ולציבור החיפאי הצבוע שבחר בה למרות הרשעתה בפלילים, זה הלקח לפשפש בעברו של המועמד ולא להתפתות להבטחות שווא.

  3. אפרים.

    מלא מילים מפוצצות. כלום לא מעבר. לא מצפה ממצנע לכלום. כיער לתפארת את חוף הים. נזק לדורות הבאים. גם כאלוף פיקוד לא היה להיט. גם לא כמנהל מפלגת העבודה. גם לא כשליח ועדה קרואה. תביאו לי דיעה מאיש עם ניסיון מוכח. רק לא אלוף בדימוס. איש טוב. איש טוב ותו לא. מנהל הוא לא.

  4. חופית כרמלי

    איש טוב מצנע, בחור טוב גם מפקד מצויין אבל לא זכור לי שהשאיר חותם כלשהו בעיר האומללה הזו. עבר בחדר ראש העיריה ובקושי ריח נוצר שם. חוכמוחוג כנראה שהוא כן.
    מתי בדיוק נגלה את השחיתות שעומדת מאחורי ההתארגנות המועצתית. מי מרח את מי ובכמה כסף? במי בדיוק תומך הפרובינציון כלבו ולמה? הדרך הילדה לשלוט בעיר היא להעיף את כל עובדי העיריה ביום אחד.

  5. איזי ברדשי

    מצנע אל תבלבל את המוח , עשית מספיק נזק לעיר הזאת

  6. דין דין

    אותי מעצבנת העובדה שלחיפה מגיע ראש עיר מהשורה הראשונה שיצעיד אותה קדימה ולא ראש עיר שהוא ברירת מחדל. המוטיב של רק לא זה או אחר אסור שיעלה בבחירת ראש העיר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר