מנהל הפרויקט, זאק Southpaw האנטר (צילום: Paul Rodriguez)
מנהל הפרויקט, זאק Southpaw האנטר (צילום: Paul Rodriguez)

קעקוע בשביל הנפש

15 אמני קעקועים יקעקעו בשבוע הבא (שלישי-רביעי, 25-24 באוגוסט), ללא עלות, בבית הקהילתי ברחוב טבריה 15, אנשים שנפגעו מהקורונה, פיזית או נפשית, שחוו אובדן של אדם קרוב או משבר כלכלי או חברתי. יוזמי הפרויקט מסבירים, כי בכוחו של קעקוע להעניק לאנשים הזדמנות להנציח את מה שאבד להם ולהכיר בכוחות ובחוסן שגילו

פורסם בתאריך: 16.8.21 12:20

כאשר מומחים לבריאות הנפש רק מתחילים להבין את השפעות המגפה על חיינו וכשזן הדלתא ממשיך לאיים עלינו עם סגרים והגבלות חדשות, ניתנת הזדמנות לאלה שנפגעו לכסות את צלקותיהם הפיזיות והנפשיות בעזרת קעקוע שיהיה סמל בתהליך ההתמודדות עם המשבר.

מיטב המקעקעים בעיר ומחוצה לה התנדבו לקעקע אנשים שנפגעו מהקורונה ללא עלות, במטרה להעניק להם הזדמנות להנציח את מה שאבד להם, להכיר בכוחות ובחוסן שגילו, להחזיר בעלות על החוויות שלהם ולתת להם עוד דרך לתקשר עם העולם הסובב אותם.

שמו של הפרויקט, אותו מובילה העמותה Artists 4 Israel, בשיתוף פעולה עם הבית הקהילתי טבריה 15, הוא "Healing Ink" והוא חלק מקמפיין רחב להעלאת המודעות לטיפול בבריאות הנפש ברחבי העיר.

אסף רייפר

אסף רייפר

הפרויקט יתקיים בשבוע הבא (שלישי-רביעי, 25-24 באוגוסט, בין השעות 16:00-11:00), כאשר בכל החללים בבית הקהילתי יקעקעו 15 אמנים אנשים שבחרו קעקוע כחלק מתהליך ההתמודדות שלהם עם המגיפה והשפעותיה. הפרויקט, המתקיים בכל שנה זה כמה שנים, פעל עד כה לטובת נפגעי פעולות איבה ולחימה, והשנה לראשונה הוא ייושם על נפגעי המגיפה. אנשים, שנפגעו ממשבר הקורונה, שחוו אובדן, החמרה במצב הנפשי, משבר כלכלי ו/או חברתי ועוד משברים אחרים, יקבלו קעקוע בחינם כדי לכסות על צלקות, פיזיות ונפשיות, שממשיכות לכאוב. כמו כן, האמנים יעניקו קעקוע לאנשי רפואה וטיפול שעומדים בחזית המאבק ונלחמים למען כולנו. תהליך היצירה והביצוע של קעקוע יכול להעניק לאנשים הזדמנות להנציח את מה שאבד להם, להכיר בכוחות ובחוסן שגילו, להחזיר לאנשים בעלות על החוויות שלהם ולתת עוד דרך לאנשים לתקשר את מה שחוו עם העולם הסובב אותם.

"אנחנו רק מגרדים את פני השטח של ההשפעות הטיפוליות של קעקוע", אומר מנהל הפרויקט, זאק Southpaw האנטר, "הצטרפתי לפרויקט, לראשונה, כאשר הגעתי לישראל לקעקע נפגעי פעולות איבה ולחימה. איבדתי יד בתאונת דרכים, לכן, באופן אישי, אני מבין את הבחירה בקעקוע כדרך התמודדות עם טראומה ומרגיש את ההחלמה והצמיחה כתוצאה ממנו. אני אסיר תודה שאני יכול להעניק לאנשים אחרים שנפגעו את התחושה הזו".

טטיאנה רוסנוב

טטיאנה רוסנוב

קרייג דרשוביץ, מנכ"ל Healing Ink, ביחד עם הצוות התפעולי של הפרויקט, הכולל את טל מנסור ושירה זוהר, וכן הצוות הטיפולי הכולל את הדס גבעון ומתן נעמני, נדהמו לגלות בזמן ההכנות לפרויקט את ההשפעות של המגיפה – הגלובליות והנקודתיות.

“זן הדלתא יכול לעורר מחדש את הטראומות הפסיכולוגיות, החברתיות והכלכליות שחווינו בשנה האחרונה. ההשפעות האלו רחוקות מלהיות מאובחנות או מטופלות", אומר דרשוביץ, "הקעקוע נותן לנו דרך חדשה ורבת פנים להחלמה. כמו שעדיין לא ניתן להבין את השפעות המגפה לחלוטין, כך גם כוחם של הקעקועים עוד לא נתפס".

נעמני: "ברחבי ישראל התמודדנו עם בידוד חברתי, משבר כלכלי ותחושה של איום תמידי. במיוחד בחיפה, ראינו פחד אמיתי מאינטראקציה חברתית, שחיקה טוטאלית של התרבות והחיים החברתיים ונוכחות יוצאת דופן של כוחות משטרה וצבא". לדבריו, שכונת הדר, שבה פועל הבית הקהילתי, התמודדה עם עלייה בפשיעה ועליית מפלס המתח בין תשוביה. עם היציאה מהסגר השני, בבית הקהילתי הרגישו צורך משמעותי להתייחס למשבר הנפשי, ושאלו את עצמם מה הם יכולים להעניק בהקשר זה. הפגישה עם מועמדים לפרויקט אוששה להם את המשברים שחששו שקיימים בקהילה: בידוד חברתי קיצוני, בלבול, חוסר אמון במוסדות השלטון, אבטלה, חרדה כללית ונקודתית לגבי בריאות הקרובים, אובדן של בני משפחה, החמרה במצב נפשי קיים, ואתגרים נקודתיים שפגשו צוותים רפואיים, עובדי בריאות הנפש, מהגרים וקשישים.

טבריה 15 הוא חלק מתאגיד קהילת הדר, המובל על ידי עיריית חיפה, והוא אחראי על חיי הפנאי והתרבות של תושבי השכונה. "אנחנו בית לכולם ולכולן", אומר טל מנסור, מנהל הבית הקהילתי, "המטרה שלנו היא להוות מרחב מאפשר לכלל תושבי ותושבות השכונה. מתוך הסביבה המאפשרת הזאת, הקשרים האמיתיים נרקמים ונוצרות יוזמות חדשות עבור השכונה".

 

 

לימור עלמני, מנכ"לית הקרן לחיפה, אשר תמכה בפרויקט זה מראשיתו: "קרן חיפה שמחה לקחת חלק בעוד פרויקט חשוב, ששם במרכז את רווחת תושבי העיר ומקדם את העשייה בעיר בכלל ואת האמנים הנהדרים שעושים עבודה בהתנדבות מלאה בסביבת הבית הקהילתי בפרט. בריאות הנפש הינה נקודה שצריך לבחון ולא להתעלם ממנה במהלך החיים, וכיום לאחר משבר הקורונה, אפילו שבעתיים".

בן יפה, מקבוצת RSR המפעילה בהתנדבות מספר חשבונות ברשתות החברתיות, שמטרתם להעלות את המודעות לאיכות בקעקועים ופירסינג בישראל: "זו לא הפעם הראשונה שאנו מסייעים ל-Healing Ink בישראל, אך הפעם הוטלה עלינו המשימה החשובה ביותר – גיוס 15 אמנים חיפאים לאירוע. 24 שעות בלבד לאחר הפנייה לקבוצה הראשונה של 20 מקעקעים, כבר הייתה בידינו רשימה של 18 שמעוניינים להתנדב. האמנים של חיפה נרתמו למשימה מבלי להניד עפעף ומבלי לשאול שאלות. כל אמן מיהר לנדב את עצמו ואת הציוד שלו. אני חייב לציין כי אמנים חיפאים רבים שלא הספקנו לפנות אליהם, ביקשו מאיתנו להתנדב בכל דרך אפשרית אחרת ולספק ציוד בעת הצורך. הרוח החיפאית היא רוח של נתינה ואהבה".

״אני מתרגשת בכל פעם מחדש לראות איך הבית הקהילתי מחבר בין אנשים", אומרת שירה זוהר, רכזת הפרויקט, "אנחנו מציעים את המרחב לפגוש אנשים ותרבויות שונות, ואפשר לראות שאנשים צמאים לזה, במיוחד אחרי הקורונה. Healing Ink הוא אחת מהדרכים שלנו להגיד 'אנחנו פה בשבילך'".

שמות המקעקעים המשתתפים בפרויקט: אמיל קופרמן מסטודיו אינקבוקס 35, אסף רייפר מטאטונה, ג'וני בארז, ג'ייסון קויפמן, טטיאנה רוסנוב מסטודיו אופס, נסי קנדיוטי  ואביהו בן גידה מסטודיו גידה, רגב קורן מסטודיו זבוב, דניאל גיטלמכר, אלכסנדר סימניוטה מסטודיו אדרנלין, קטיה אזואלה, ולאד פילפינקו, יקיר ירימי, מתן ללו ושחר אהרון.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר