חזיר בר (צילום: RnDmS/depositphotos.com)
חזיר בר (צילום: RnDmS/depositphotos.com)

בלעדי: עיריית חיפה תנטר את כל חזירי הבר בעיר

"כלבו – חיפה והקריות" מפרסם לראשונה, כי עיריית חיפה תפרסם מכרז להעסקת קבלן חיצוני לניטור כל חזירי הבר בעיר במטרה לאמוד את מספר כל החזירים בעיר. באמצעות הניטור, מאמינים בעירייה, יתאפשר לאתר ולהרדים חזירי בר שנחשבים מסוכנים, כלומר: אלה שניגשים לבני אדם וחוטפים מהם מזון, אותם מכנים בעירייה "חזירים סוררים"

פורסם בתאריך: 20.2.22 01:29

עיריית חיפה תפרסם בקרוב מכרז להעסקת קבלן חיצוני שינטר את כל אוכלוסיית חזירי הבר בחיפה. כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי "כלבו – חיפה והצפון".
על פי הערכות בעירייה, מספר חזירי הבר בעיר הוא בין 400 ל-500 פרטים, נתון שמתקבל בספקנות אצל רבים. באמצעות הניטור, מאמינים בעירייה, יתאפשר לאתר ולהרדים חזירי בר שנחשבים מסוכנים, כלומר: אלה שניגשים לבני אדם וחוטפים מהם מזון, אותם מכנים בעירייה "חזירים סוררים".

תוכנית העירייה לטיפול בחזירים נחשפת כאן, לראשונה, באמצעות הפרטים המופיעים במכרז, אותו יפרסם מינהל ההנדסה תחת הכותרת "מכרז פומבי לניטור אוכלוסיית חזירי הבר".

"עיריית חיפה מזמינה הצעות ללכידה, טיפול וטרינרי, משדור וניטור אוכלוסיית חזירי הבר", נכתב במכרז, "הלכידה תתבצע באמצעות מלכודת כלוב המקובעת לקרקע עם דלת חד כיוונית. המלכודות ינוטרו באמצעות מצלמה משדרת 24/7".

עוד עולה מהפרטים, כי בין המשימות של הקבלן הזוכה במכרז: "ביצוע ניטור אוכלוסיית חזירי הבר במקומות שונים באמצעות מצלמות שביל אוגרות ומשדרות (מעבר לזירת הלכידה) והפקת דוחות ניטור על ידי אקולוג; הלכידה תתבצע בליווי וטרינר מוסמך בעל ניסיון של שלוש שנים ברציפות בעבודת שטח (בתנאי שדה) עם חיות בר בכלל וחזירי בר בפרט; טיפול ומשדור חזיר הבר ושחרור בנקודת הלכידה או במיקום אחר שיקבע בהתאם לצורך; מתן שירות של הקפצה או כוננות של וטרינר מוסמך בעל ניסיון של שלוש שנים ברציפות (2021-2019) בעבודת שטח (בתנאי שדה) עם חיות בר בכלל וחזירי בר בפרט".

הפרק, אולי הכי חשוב במכרז, הוא נספח י"ט, שמפרט את כמות העבודה השנתית המשוערת שיידרש הקבלן לבצע. על פי נספח זה, 120 חזירי בר (כמות משוערת) יילכדו "באמצעות מלכודות והעברה של פרט יחיד בליווי וטרינר". במסגרת סעיף זה נכללות שתי שיטות פעולה. הראשונה – לכידה והרחקה. כלומר: לכידת חזיר והעברתו אל מחוץ לגדר; והשנייה – לכידת חזיר והמתתו, במקרה שמדובר בשכונה המרוחקת מהגדר והחזיר הוא "חזיר סורר". וכיצד יזוהה אותו "חזיר סורר"? באמצעות תגים ממוספרים שיוצמדו לאוזניהם של כל החזירים. האדם, אליו התקרב החזיר, יוכל לראות את המספר שצמוד לאוזנו של החזיר, לדווח עליו, ולאחר איתור הוא יורדם ויומת.

עוד עולה מפרטי המכרז, כי הקבלן הזוכה יידרש לטפל גם ב-50 קריאות חירום ללא צורך בחומרי הרדמה. למשל, קריאה בדבר חזיר שנתקע בחצר, או כמו במקרה המפורסם שבו חזיר נפל לבריכה ולא הצליח להיחלץ. במצב כזה, יסייע הקבלן בחילוצו של החזיר ושחרורו, ללא צורך בנוכחותו של וטרינר.
עוד יידרש הקבלן הזוכה לטפל ב-50 מקרים של "קריאת חירום והרדמה של פרט על ידי וטרינר". למשל, קריאה בדבר חזיר שנפגע בתאונת דרכים והוא גוסס, וכחלק מצער בעלי חיים יש להרדימו כפעולה הומנית. על מקרה כזה דיווח "כלבו – חיפה והקריות" בנובמבר האחרון, כאשר חזיר בר גוסס נמצא במגרש החנייה של בית הספר הריאלי.

מפרטי המכרז עולה עוד, כי יבוצע "ניטור ואדיות באמצעות מצלמות שביל במשך 10 לילות וניתוח הנתונים שלהם". מטרת העירייה בכך היא לנטר את החזירים בוואדיות, ובהמשך להעביר את המצלמות לשכונות, ובאמצעות תוכנת זיהוי מיוחדת שנשמרת במערכת ומזהה כל חזיר שנקלט בה, יוכלו לאמוד את מספר החזירים שחיים באופן יומי בוואדיות אך עולים במהלך היום לשכונות. זאת בהנחה שלא כל החזירים שבוואדיות עולים לשכונות. כמו כן 30 חזירים יילכדו ויוצמד להם משדר "בליווי וטרינר כולל קולר וניטור למשך שישה חודשים".

 

 

על השאלה באילו שכונות עתידות להתבצע העבודות, השיבה ראש העירייה קליש-רותם, בנספח שצורף למכרז: "השכונות ישתנו בהתאם לצורך ובהתאם למצב נוכחות חזירי בר. נכון לזמן זה רשימת השכונות: דניה, רמת גולדה, רמת בגין, רמת אלון, נווה שאנן, רמות רמז, רמות ספיר, רוממה, אחוזה, כרמליה, כבאביר, כבירים, רמת התשבי, קרית שפרינצק, שכונות החוף (שער העלייה, מחנה דוד, עין הים), קרית אליעזר, רמת הדר, מעונות גאולה ורמת התשבי".

עתה מקווים בעירייה, כי המכרז ותקצובו יעברו בוועדת הכספים שנשלטת בידי מועצת השינוי, זאת לאור העובדה שתקציב 2022 עדיין לא עבר את אישור המועצה.
לדברי גורמים בעירייה, ייתכן שלא כל היקף העבודה המצוין במכרז יבוצע, אולם הם רוצים לשמור לעצמם את היקף הפעולה המקסימלית, אם יידרשו לכך.

על השאלה המתבקשת – כיצד יוכלו לאמוד את כמות החזירים האמיתית לאור גל ההמלטות הנוכחי והמספר הרב של הגורים בכל המלטה, אומרים גורמים בעירייה, כי גם זה ניתן לביצוע, מאחר שמצלמות השביל חמושות בתוכנת זיהוי מיוחדת שמסוגלת לזהות את האם וגוריה, על מספרם, כך שהספירה לא תבוצע פעמיים. "מלבד הבשורה בניסיון לאמוד את מספר החזירים בעיר, הכוונה היא שחזירים מסוכנים שחוטפים אוכל או שקיות מבני אדם יזוהו ויומתו; גם כאלה שאנחנו מזהים כי הואכלו מידם של התושבים, משמע – הם איבדו את הפחד מבני אדם ומשום כך הם מסוכנים. במסגרת זו גם תיבדק הימצאות של מחלות אצל חזירים, ואם יימצא שהם נגועים בכלבת, למשל, נוכל לאתר את הפרט הספציפי ולטפל במפגע", אומרים אותם גורמים.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. פארוק

    מארגנים כנסי הסברה לחזירים כדי שיבינו שכשאזרח שומר חוק מבקש מהם להזדהות הם חייבים להציג את תווית המספר שלהם ?

  2. כרמליסט מלידה

    טירלול אחד גדול של ראשת העיר על חשבון משלמי הארנונה, בושה!!!

  3. רק שתי שאלות

    אם כבר טורחים ללכוד אותם אולי כדאי גם לסרס או לעקר אותם באותה הזדמנות? וכך למנוע את התרבותם בעתיד?

    הפרויקטור החיצוני הוא בנוסף לפרסום קודם על פרויקטור מרשות הטבע והגנים הממומן על ידי העיריה?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר