יוסי צור בתום דיון בכנסת
יוסי צור בתום דיון בכנסת

"המערכת דפוקה. היא אימפוטנטית, היא מסורסת"

יוסי צור, אביו של אסף ז"ל שנרצח בפיגוע בקו 37, מאס בהתנהלות של המערכת המשפטית, ועל אף הפגנות השמאל הוא לא חושש להיות הפנים של התמיכה ברפורמה המשפטית. "לאנשים שמדברים נגד השינויים אין מושג ירוק", הוא אומר, "הם לא מבינים על מה מדובר בכלל והם מדברים בסיסמאות"

פורסם בתאריך: 15.2.23 08:00

כמעט 20 שנה חלפו מאז אותו יום נורא. ב-5 במרץ 2003 מחמוד עמדאן סלים קוואסמה, סטודנט בן 20 מחברון ומחבל של חמאס, פוצץ את עצמו במרכז האוטובוס שעצר סמוך לתחנה של קו 37 בשדרות מוריה באמצעות חגורת נפץ במשקל של כעשרה ק"ג. בפיגוע נרצחו 17 ישראלים, ובהם הנער אסף צור ז"ל, בן 17 במותו.

מוניר רג'בי, ערבי ישראלי תושב חיפה, סייע בתכנון הפיגוע. הוא נדון למאסר עולם. בעוד שבועות ספורים הוא אמור להשתחרר מהכלא. יוסי צור, אביו של אסף ז"ל, היה שותף למאבק המשפחות השכולות לא לשחרר את רג'בי ולשלול את אזרחותו. הסחבת של בג"ץ בעניין שלילת אזרחותם של מחבלים אזרחי המדינה הובילה את צור לתמוך ברפורמה של שר המשפטים יריב לוין.

"התלאות של השנים האחרונות הביאו אותי לצאת בתמיכה ברפורמה המשפטית", הוא אומר, "גוררים אותנו שנים בבתי המשפט, ראיתי את כל המערכת מבפנים, וזה לא נראה טוב. יש לנו בעיה גדולה מאוד. הפוליטיקאים מעולפים ומורתעים על ידי המערכת המשפטית, וזה נורא ואיום. היום אתה לא יכול לעשות שום דבר כי הכל תלוי במה שיגיד בג"ץ ובמה שיגיד היועץ המשפטי, וזה לא יעבור ככה ולא יעבור ככה. במסגרת המאבק שלנו נגד המחבל רג'בי אנחנו נתקלנו בכל המכשולים בדרך. בהתחלה במאבק לשלילת תעודת הזהות הכחולה שהוא אחז בה, אחר כך עם הבקשות שלנו להרחקה שלו מחיפה. בכל צעד ושעל אנחנו נתקלים במערכת, ומסבירים לנו למה אי אפשר ולמה לא ולא יסכימו ואין תקדים. זה נורא, פשוט נורא".

 

אסף צור ז"ל

אסף צור ז"ל

 

 

אתה חושב שהמדינה מגנה יותר על מחבלים מאשר על משפחות שכולות? זו התחושה שלך מהמערכת המשפטית?

"כן, בוודאי. אני בדיוק נמצא בדרך חזרה מדיון בכנסת על חוק חדש לשלילת אזרחות של מחבלים ולגירושם. ואתה צריך לשמוע את הייעוץ המשפטי של הכנסת, ואת הייעוץ המשפטי של מחלקת החוץ ואת הייעוץ המשפטי של משרד הפנים – כל אחד בא עם הייעוץ המשפטי שלו וכולם מסבירים שזה נגד זכויות אדם ונגד החוק הבינלאומי ולא יעבור בג"ץ ויש מניעה משפטית. יושבים שם אנשים ומדברים שטויות במשך שעות, ואף אחד לא אומר 'רגע, בואו נראה מה הגיוני לעשות'. כולם מפרשנים חוקים ומצטטים פסקי דין, וזה פשוט נורא. המערכת דפוקה לגמרי. הם לא מתייחסים אלינו בכלל, אנחנו לא קיימים. אתה רוצה לשלול אזרחות ולגרש מחבל, אז מופיעים כל מיני ארגוני שמאל שמסבירים שזה גזעני ושזה זכויות אדם ושלא ככה עושים בעולם ושגם ישראל לא יכולה. אף אחד לא מדבר עלינו, אף אחד לא מתייחס אלינו, וכשאנחנו באים ודורשים אומרים לנו 'אתם מסכנים, אבל אין מה לעשות, ככה זה'. מזעזע לשבת ולשמוע את הדברים. ואני אומר – לאנשים שמדברים נגד השינויים המשפטיים אין מושג ירוק, הם לא מבינים על מה מדובר בכלל. הם לא מבינים את הפרטים, אין להם מספיק אינפורמציה והם מדברים בסיסמאות. ואני, שהייתי מול שרים ומול יועצים משפטיים ומול בתי משפט, אומר לך המערכת דפוקה. היא אימפוטנטית, היא מסורסת".

אתה לא חושש להפוך להיות הפנים שבעד הרפורמה בעיצומן של הפגנות השמאל נגדה?

"מה פתאום?! למה שאפחד? ממי? אנחנו נמצאים במאבקים האלה כבר שנים, ואני אומר את מה שנכון והגיוני ולא את מה שפופולרי".

מאתמול (שני) מופיע צור בסרטון שהפיק ארגון ישראל שלי – תנועה שמקדמת אקטיביזם פרו ציוני ברשת – ובו הוא מסביר מדוע חייבים לתקן את מערכת המשפט. "את הארגון הזה הקימו נפתלי בנט ואיילת שקד לפני הרבה מאוד שנים", הוא אומר, "היום הם כבר לא בארגון, ומי שמובילה אותו זו שרה העצני כהן, נכדתו של אליקים העצני ז"ל. אנחנו חברים טובים, וכשהיא ביקשה ממני לספר את הסיפור שלי, הסכמתי. הארגון הזה הוא לגמרי בעד הרפורמה, ולכן החלטתי להשתתף בסרטון. אני חוזר ואומר – אני לא מדבר בסיסמאות, אני מכיר את המערכת. אני יושב מול אנשים שמספרים לי למה אי אפשר, ומזעזע לראות איך המערכת מסורסת".

 

אסף צור ז"ל

אסף צור ז"ל

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. שולה

    עם כל הכבוד לאב השכול, ה"רפורמה" של הקואליציה לא באה לתקן עוולות במערכת המשפט, היא נועדה לרסק אותה, לפרק את האיזונים והבלמים ולהפוך את הממשלה לכוח היחיד, מעל הכנסת ומעל מערכת המשפטית. במילה אחת "דיקטטורה".
    יש הבדל בין ליעל את המערכת לבין לרסק אותה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זאת לא מערכת משפט אלא מפלגת האם של מרצ האוטואנטישמית ותומכת הטרור

  3. חיפאי

    מר צור מדגים מדוע דרוש לכל הפחות ריסון של הרשות המבצעת ע"י זו השופטת: נורמות כלליות שחוסמות פעילות נקמה על רקע הרגשות הקשים בעקבות הפיגוע. כמו החבר שמחבק את האדם שהוכה או הושפל ומונע ממנו לגשת ולתבוע את עלבונו בצורת מכות נוספות, חוצץ בינו לבין המשך הקטטה – כך המערכת המשפטית כלפי צור. "למה אתם עוזרים למי שפגע בי?" הוא זועק; אך משקיט הקטטה עושה מעשה חשוב ונאצל.

  4. סטס

    צודק באלף אחוז.
    החיפאים רואים רק את התחת והרכוש של עצמם.
    לא מבינים שזה זמני וכל מה שהם עושים, בטווח הארוך יפגע בהם כפליים.

  5. איש

    בהמה מטונפת, בתור מי שאיבד שני חברות טובות בין הרוגי הפיגוע, מחליא אותי השימוש הציני בגופה של הבן שלו לצרכי תעמולה פשיסטית.

  6. אייל

    סוף סוף קול אמיתי ושפטי מול הדיכוי המשפטי שמטרתו במכוון לכבול את ידי הכנסת והממשלה, להתיש את הציבור שרוצה בטחון אישי ולפגוע במשילות
    הרפורמה היא מחויבת המציאות. לא יתכן שבגצ ינהל את המדינה כממשלת על מעל הממשלה אין דבר כזה בשום מקום בעולם.

  7. לאמור את האמת

    בג"ץ סגור בתוך קופסה ולא רואה מציאות. רואה רק סבירות ופירושי חוק. מנותקים.

  8. שלא תדע עוד צער

    שמאל או ימין האיש מדבר הגיון מדן ליבו
    יש להקשיב לאיש ששכח את היקר מכל, לשלול אזרחותו של המרצח ובטח ובטח להרחיק את אותו מחבל מחיפה

  9. אייל

    התמיכה שלו שווה אלף גנרלים, עורכי דין ומי שזה לא יהיה שכולם נראים משובטים אחד של השני משום מה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר