הגינה המוצפת בבנטונייט (צילום: יוסי זילביגר)
הגינה המוצפת בבנטונייט (צילום: יוסי זילביגר)

במהלך עבודות של חברת החשמל: גינה פרטית הוצפה בבנטונייט

במהלך עבודות חפירה שמבוצעות על ידי קבלן מטעם חברת החשמל ברחוב מונטיפיורי נשפכה כמות עצומה של בנטונייט - חומר שנראה ומתנהג כמו בטון - בגינתו של יוסי זילביגר, כיסתה אותה וגרמה לנזקים כבדים. חברת החשמל: "על מנת למזער את הנזק הוצע ללקוח לשאוב את החומר, אך הצוות בשטח נתקל בסירוב"

פורסם בתאריך: 30.4.23 13:30

יום חמישי היה אמור להיות יום רגיל עבור יוסי זילביגר. יום קודם לכן הוא חגג את יום העצמאות עם משפחתו ועם חברים בגינת ביתו ברחוב מונטיפיורי בהדר, אך באותו בוקר הפכה הגינה באחת לאתר בנייה, כשכולה הוצפה בבנטונייט – חומר שנראה ומתנהג כמו בטון.

בעבודות ביסוס וחפירת יסודות בקרקע שאינה יציבה יש צורך בדיפון בורות הקידוח על מנת להימנע מקריסתם כתוצאה מסחף או מהתמוטטות הקרקע. דיפון זה מבוצע על ידי תמיסת בנטונייט. קידוח בנטונייט הוא משימה מקצועית שצריכה להתבצע על ידי מומחים לקידוח כלונסאות, וזאת כדי להימנע מפגיעה בבורות הקידוח ובהמשך לכך גם ביציבות המבנה. 

"זה קרה בגלל עבודות חפירה שמבוצעות על ידי קבלן מטעם חברת החשמל", סיפר זילביגר ל"כלבו – חיפה והקריות", "הוא התחיל לעבוד על קידוח תת קרקעי של הובלת כבלים חשמליים של מתח גבוה למרכז הרפואי בני ציון. הרעיון הוא לספק לבית החולים קו שני של מתח גבוה, ואני מאמין שחברת החשמל קיבלה היתר לביצוע העבודה מעיריית חיפה, שהיא אחראית על בית החולים. אין לי מושג מי תכנן את זה, אני לא יודע איך תכננו את זה ומי אישר את זה, אבל עובדה שזה אושר. מדובר בקידוח במדרכה בצד של בתי המגורים לעומק של שישה מטרים כדי לייצר מנהרה להעברת הכבלים מתחת לכביש מבלי לפתוח אותו. בפועל היתה פריצה של בנטונייט תוך כדי עבודת הקידוח, ושטף של החומר הזה הגיע ישירות לתוך הגינה שלי".

תסביר.

"המדרכה בצד הזה של רחוב מונטיפיורי היא למעשה הקצה העליון של הקירות התומכים שעשויים מאבנים. הכניסה אל הבתים נמצאת מתחת לפני המדרכה, כך שצריך לרדת במדרגות, שצד אחד שלהם הוא הקיר התומך, עד לשביל של הבניין. זהו קיר אבנים שהיה נהוג לבנות בשנות ה-40 וה-50 ולא קיר בטון, מזכיר מאוד את הקיר בדרך יד לבנים. האבנים בקיר הזה הן אבני כובד שמונחות האחת על השנייה ללא בטון ביניהם, ואם קודחים סמוך אל הקיר חייבים לייצב אותו. לפני ששופכים חומר צריך לדאוג שהוא לא יפרוץ החוצה מהחללים שבין האבנים. אני גר בקומת הקרקע, וכל השטח שלי הוצף. הבנטונייט כיסה את הגינה שלי בגובה של יותר מ-20 ס"מ". 

 

חומר הבנטונייט נשפך אל הגינה (צילום: יורם זילביגר)

הבנטונייט שהציף את הגינה (צילום: יוסי זילביגר)

 

 

מי שאחראי לנזק יטפל בו, לא?

"מיד התחיל מחול שדים של התנערות מאחריות. חברת החשמל היו הראשונים להתנער מאחריות. הם מנסים להפיל את זה על הקבלן שביצע את העבודה. מן הסתם הוא ביצע את העבודה לפי תוכניות, אבל עובדים פה לפי היתרים של העירייה. אותנו, דיירי הרחוב, אף אחד לא יידע על הכוונה לעבוד פה. התעוררנו בוקר אחד למציאות של קדיחות באמצע הרחוב. אפילו ראינו את הקרבה שלהם לקיר התומך והתרענו, והם אמרו 'אל תדאגו, הכל יהיה בסדר'. אז הנה, הכל לא בסדר, ובמקרה הזה מי שמשלם את המחיר זה אני שצריך עכשיו להתעסק עם שמאים".

העירייה יודעת מזה?

"ברור, דיווחתי למוקד העירוני והיו פה חבר'ה מהעירייה – באו, הסתכלו ועשו הערכת נזקים, אבל אני לא יודע איך ממשיכים מפה הלאה. זה אומר היעדרות מהעבודה, התעסקות, טיפולים שוטפים. אני לא יודע מה הנזק הסביבתי שהחומר הזה גורם, אני רק יודע שזו לגמרי עוולה. הקבלן הציע שהוא ינקה את הגינה מהר כדי שאף אחד לא יידע, אבל סירבתי. אין לי בעיה פרסונלית עם אף אחד מאנשי העירייה, אבל היה פה תהליך של אישורים שהזמינה חברת החשמל, ולה לא אכפת מהדיירים פה, היא מבצעת את העבודה. אני לא יודע לפי מה זה תוכנן, אם נעשו פה תסקירים ואם מישהו בכלל הביא בחשבון את הקיר הזה, בשורה התחתונה – אני צריך לשלם את המחיר של המחדלים שלהם. אין לי טענה לאף אחד, מהקבלן ועד לאחרון הפועלים, יש לי בעיה מערכתית שהיא הרבה יותר משמעותית. אם היית מדברת איתי כמה דקות לאחר שזה קרה, הייתי הרבה יותר נסער, פשוט העפתי את הפועלים מהשטח. הם התחילו להסתובב לי בין הרגליים כשהם קלטו איזה נזק הם עשו".

איך הם התכוונו לנקות את זה?

"הם רצו להביא משאבה שתשאב את החומר כל עוד הוא נוזלי. אבל מה עם כל הנזק שנגרם פה – הריהוט שהושחת, הצמחים שהיו בגינה וכל הנזקים מסביב לבניין. אני חושב על כך שביום העצמאות חגגנו בהרכב מלא בגינה, והיום אי אפשר לצאת אליה. אני רוצה שתהיה מודעות ציבורית לכך שהעירייה עושה שוב כרצונה בלי לשתף את התושבים, ונגרמים פה נזקים. אז נכון, העירייה עצרה את העבודה כי גם שם הבינו שיש פה מידה מסוימת של סיכון. השאלה היא מה הלאה".

מעיריית חיפה נמסר: "״האחריות הבלעדית על ביצוע העבודה ועל הטיפול מול האזרח היא של חברת החשמל. ההיתר שניתן על ידי העירייה הוא היתר עבודה במרחב הציבורי. עם זאת, העירייה תפעל ככל שתוכל על מנת לסייע".

מחברת החשמל נמסר: "ב-27 באפריל בוצע קידוח בשטח ציבורי על ידי קבלן מטעם חברתנו עבור תשתית חשמל. בעת ביצוע הקידוח אירעה 'דליפה' של חומר בנטונייט דרך קיר תומך לחצר של הלקוח – אירוע נדיר שלא ניתן לצפייה או למניעה מראש. עם קרות האירוע ועל מנת למזער את הנזק הוצע ללקוח באותו הרגע לנקות או לשאוב את החומר שדלף לחצרו, ואחר כך לבוא בדין ודברים בנושא פיצוי או תיקון הנזק, ככל שזה נגרם. לצערנו הצוות בשטח נתקל בסירוב ובהתנגדות לכל פעולה מיידית שנדרשה, ולפיכך הפסיק את העבודות ודיווח מיידית לעירייה. החברה מצרה על המקרה ומבקשת שוב מהלקוח לאשר לה לבצע עבודות לניקוי ולפינוי החומר מהחצר, ולאחריו יידון נושא הפיצוי, אם יידרש".

 

החפירה ברחוב מונטיפיורי (צילום: יורם זילביגר)

החפירה ברחוב מונטיפיורי (צילום: יוסי זילביגר)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר