נמל חיפה (צילום: רמי שלוש)
נמל חיפה (צילום: רמי שלוש)

חנ"י תובעת את נמל חיפה. הסכום: 118 מיליון שקל

בעקבות סכסוך כספי קשה בין חברת נמלי ישראל לחברת נמל חיפה הגישה חנ"י לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעת ענק שבה היא דורשת להורות לחנ"ח לשלם לה כ-118 מיליון שקל בגין תשלומי היטלי פיתוח ששילמה חנ"י לעיריית חיפה עבור חלק מהשטחים התפעוליים בנמל

פורסם בתאריך: 11.12.18 17:12

סכסוך כספי קשה בין שתי ענקיות הנמלים – חברת נמלי ישראל (חנ"י), המופקדת על פיתוח מרחב נמלי הים, וחברת נמל חיפה (חנ"ח), מפעילת רציפי נמל חיפה.

בתביעה שהגישה חנ"י נגד חנ"ח לבית המשפט המחוזי בחיפה היא דורשת להורות לחנ"ח לשלם לה כ-118 מיליון שקל בגין תשלומי היטלי פיתוח ששילמה חנ"י לעיריית חיפה עבור חלק מהשטחים התפעוליים בנמל חיפה (רציפי מערב הנמל, רציף המכולות המזרחי, מסוף הכרמל ורציף קישון מזרח). לפי התביעה, חנ"י בחרה משיקולי תכליתיות לשאת בתשלומים שהשיתה עליה העירייה, תוך הותרת המחלוקת בדבר זהות החייב להכרעה מאוחרת יותר, אך מכיוון שהשטחים התפעוליים נמסרו לשימושה של חנ"ח מתבקש כעת בית המשפט להורות לה להשיב לחנ"י את הסכומים ששולמו לעירייה בגין היטלי הפיתוח.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עוה"ד רונית פלג, יוסף בנקל ואלי כהן, צוין כי חנ"י היא בעלת הזכויות כחוכרת לדורות של השטחים התפעוליים, אך השטחים הועברו במישרין לחזקתה של חנ"ח לצורך פעילות תפעולית. בתביעה נטען כי השטחים התפעוליים "מצויים תחת אחריותה הבלעדית של חנ"ח, ובכלל זה האחריות הנוגעת לתשלומי היטלי פיתוח בקשר אליהם". בהקשר זה נכתב בתביעה כי חנ"ח מחזיקה בשטחים התפעוליים הלכה למעשה ומפיקה מהם תועלת כלכלית. עוד נטען בתביעה כי לאחר הטלת החיובים פנתה חנ"י לחנ"ח ודרשה ממנה לשאת בהיטלי הפיתוח שנדרשו בגין השטחים התפעוליים, אך הפנייה נענתה בשלילה, וגם ניסיונות שנעשו לאחר מכן ליישוב המחלוקת טרם הגשת התביעה לא צלחו בשל היעדר שיתוף פעולה מצדה של חנ"ח.

בתביעה מתוארת עתירה מינהלית שהגישה חנ"י בשנת 2013 נגד העירייה בנוגע לדרישת תשלום היטלי הפיתוח: "על מנת לחסוך מזמנו של בית המשפט בשאלת זהות החייב ומתוך הבנה ברורה שהצטרפותה של חנ"ח להליך רק תסיט את הדיון, תקשה על ניהולו ותפגע בסיכוייה להפחית את נטל החיוב, חנ"י הסכימה לעמוד בחזית בלא שיהיה בכך כדי להוות הודאה בחבותה בהיטלי הפיתוח, וזאת תוך הותרת המחלוקת עם חנ"ח לדיון לאחר שבית המשפט יכריע בטענות חנ"י ביחס לדרישתה של העירייה. חנ"י ניהלה משא ומתן ממושך עם העירייה והצליחה להביא להפחתה ניכרת מהדרישה המקורית לתשלום היטלי הפיתוח".

בהתאם להסכמי פשרה שילמה חנ"י בסופו של דבר לעירייה היטלי פיתוח בסך של כ-135 מיליון שקל, מהם כ-113 מיליון שקל בגין השטחים התפעוליים – סכום שכעת מבוקשת בתביעה הטלתו על חנ"ח בצירוף ריבית והפרשי הצמדה. מהתביעה עולה כי העירייה השיתה על חנ"י היטלי פיתוח מסוגים שונים, ובהם היטל סלילת רחובות, אגרת תיעול והיטל ביוב ציבורי. אחד מהיטלי סלילת הרחובות הושת על חנ"י בדצמבר 2012, כאשר העילה לחיוב בהיטל היתה פרויקט התשתיות להכשרת נתיבי התחבורה הציבורית (הנת"צים) של המטרונית שביצעה העירייה בשנים 2009-2006 ברחוב העצמאות וקרבתו של הפרויקט למערב הנמל. החיוב נערך על פי חוק העזר לסלילת רחובות שבו נקבע כי בעלי נכסים שגובלים ברחוב שנסלל או שודרג חייבים בתשלום היטל סלילה. "הגדרת 'בעל נכס' בחוק העזר היא רחבה ביותר ויכולה לכלול בתוכה, במקרה שלנו, גם את המדינה (הרשומה בפנקסי המקרקעין), גם את חנ"י (החוכרת לדורות) וגם את חנ"ח (שהיא בעלת זכויות שכירות ארוכות טווח ו/או זכאית לקבלת הכנסה מהנכס", טוענת חנ"י בתביעה.

 

 

לצורך הדגשת זכויותיה של חנ"ח בשטחים התפעוליים הוצגו בתביעה הכנסותיה מרציף קישון מזרח. בתביעה מתואר הסכם שגובש בין הצדדים באוקטובר 2009, ולפיו תתיר חנ"ח לחנ"י לעשות שימוש בחלק מהרציף לצורך התארגנות להקמת נמל המפרץ החדש, למעט פעילות שמתחרה בפעילות הנמלית של חנ"ח: "בתמורה למתן זכות השימוש בשטח האמור שילמה חנ"י דמי שימוש לחנ"ח בסך של כ-72 מיליון שקל עד לסוף שנת 2014 (וכ-120 מיליון שקל עד לסוף שנת 2017). הנה כי כן, על אף שמתחם קישון מזרח הוא שטח המצוי בחכירת חנ"י על פי הדין, הרי שדה פקטו, על מנת לעשות בו שימוש נאלצה חנ"י לרכוש זכויות שימוש מחנ"ח בעשרות מיליוני שקלים, תוך שהשימוש בשטח האמור יהיה רק בהתאם למטרות שסוכמו עם חנ"ח מראש. ללמדך כי הואיל וחנ"ח היא בעלת זכות ההחזקה והזכות לניצול כלכלי של הנכס, פשיטא אפוא כי עליה לשאת בהיטלי הפיתוח בגין השטחים התפעוליים".

בהתייחסות כללית יותר נטען בעתירה: "בחירתה של העירייה לחייב את חנ"י בהיטל אין בה כדי להוות בהכרח ראיה ביחס לזהותו של החייב, שכן חוק העזר העניק לעירייה פררוגטיבה לבחור מבין כמה 'מועמדים' את החייב הנוח והמתאים לה. נימוק מרכזי של העירייה להטלת החיובים היה שחיקתם המתמשכת של הכבישים המובילים לנמל. מיותר לומר שעשרות המשאיות המגיעות מדי יום לשטחים התפעוליים הן משאיות ששייכות לפעילותה הנמלית השוטפת של חנ"ח ולא של חנ"י. ניתן לראות את מערכת היחסים בין חנ"י לחנ"ח כמערכת היחסים בין המדינה לבין חוכר לדורות, כאשר ברור כי החובה לתשלום היטלי הפיתוח מוטלת על החוכר לדורות ולא על רשות מקרקעי ישראל. הותרת המצב הנוכחי בעינו, היינו כי חנ"ח לא תידרש לשלם עבור השימוש הבלעדי שנעשה על ידה בשטחים תפעוליים, תגרום לפגיעה אנושה ויסודית בחנ"י ולעיוות דין שאין מובהק ממנו כלפיה".

חנ"ח מסרה בתגובה: "קיבלנו את התביעה ונגיב לה בבית המשפט".

חנ"י מסרה בתגובה כי לנוכח היעדר שיתוף פעולה מצד חנ"ח במהלכים להסדרת המחלוקת לפני הגשת התביעה, "לא נותרה לחנ"י ברירה אלא לעמוד על זכויותיה בבית המשפט".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. רון אביב

    כלומר – רק האגרה ששולמה בעת הגשת התביעה, היא כמעט מליון וחצי ₪ – באמת אי אפשר היה לפתור את זה בהידברות? בגישור?

  2. חי

    חנח גובלת במסילת רכבת ולא בעצמאות…
    שיעבירו התביעה לרכבת ישראל.
    בידקו את התנערות עריית חיפה משיפוץ כבישים בשמן, בנוסף לאי פינוי האשפה של הערייה במשל שנים מהנמל למרות שבפועל נעשתה גביית אגרות וארנונה..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר