היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)
היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)

סוף המשבר: היצירה "מק ישו" תוסר

ראש העיר עינת קליש רותם פרסמה הודעה ולפיה היא החליטה להתחשב ברגשות הציבור הנוצרי וראשי הכנסיות ולהסיר את העבודה "מק ישו" מהתערוכה "סחורה מקודשת" שמוצגת במוזיאון חיפה. שאר היצירות השנויות במחלוקת ימשיכו להיות מוצגות בחדר סגור ומכוסה בפרגוד שחור

פורסם בתאריך: 16.1.19 21:22

הקץ למשבר "מק ישו": לפני דקות אחדות פרסמה ראש העיר עינת קליש רותם הודעה ולפיה היא החליטה להתחשב ברגשותיהם של הציבור הנוצרי ושל ראשי הכנסיות ולהסיר את העבודה "מק ישו" מהתערוכה "סחורה מקודשת" שמוצגת במוזיאון חיפה. שאר היצירות השנויות במחלוקת ימשיכו להיות מוצגות בחדר סגור ומכוסה בפרגוד שחור.

"בסיכום עם ראשי הכנסיות, והיות וחוזה ההשאלה של הפסל 'מק ישו' מסתיים בימים אלה, היצירה תוסר ושאר הפריטים יהיו תלויים בחדר סגור", כתבה קליש רותם, בדף הפייסבוק שלה כמובן, "ללא כל קשר, אנו מאמינים בחופש הביטוי כחלק מאבני היסוד של הדמוקרטיה. צר לנו על עוגמת הנפש שחוותה הקהילה הנוצרית בחיפה ועל הפגיעה הפיזית והאלימות שהתרחשו בעקבותיה. אנו מודים לראשי הכנסיות ולכוהני הדת הנוצרית בחיפה על ההידברות והרצון לגשר ועל המאמץ להגיע לפתרון ולמנוע אלימות".

כפי שנחשף לראשונה ב"כלבו – חיפה והצפון", הציבור הנוצרי בחיפה זעם על הצגתה של היצירה "מק ישו" של האמן יאני לינונן, שבה מוצג צלב שעליו תלויה דמותו של רונלד מקדונלד – הליצן של רשת ההמבורגרים הבין לאומית מקדונלד'ס – בתנוחה של ישו הצלוב. "סחורה מקודשת" היא חלק מאשכול של 12 תערוכות שנקרא "Shop It" ואשר מוצג במוזיאון חיפה, ושבו מבטאים אמנים את יחסם לתרבות הצריכה המודרנית. יצירה נוספת שמוצגת באשכול מציגה את ישו כבובת קן (בן זוגה של ברבי) ביצירה של פול ומריאנלה "קן, ישוע המשיח", ויש בו גם הדפס צבע על נייר ראג של האמן ניק סטרן שבו נראה אדם פושט זרועות לצדדים, צלוב כביכול ומדמם, כשהוא מחזיק בשקיות של שופינג. כמו כן מוצגות באשכול יצירות שמערבות אלמנטים דתיים, לאו דווקא נוצרים.

 

 

למחרת התקיימה הפגנה אלימה מול המוזיאון, והפטריארכיה וראשי הכנסיות פרסמו גילוי דעת שבו הם קראו לראש העיר עינת קליש רותם להסיר את היצירות ולהתנצל בפני הציבור הנוצרי. לאחר טענות של ראשי הכנסייה על התעלמות מצדה של קליש רותם הם פנו לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה למתן צו מניעה שיאסור על הצגת העבודות, נקבע דיון למחר (חמישי), אך בהמשך הוא נדחה ליום חמישי הבא, 24 בפברואר.

במקביל נענתה ראש העיר לבקשתם של ראשי הכנסיות, וזאת לאחר שבסביבתה הבינו שגרירתם של מנהיגי דת לבית משפט תהווה פגיעה תדמיתי קשה לעיר. ביום שני בערב נערכה פגישה בכנסייה היוונית אורתודוקסית בין קליש רותם לראשי הכנסיות, וביומיים האחרונים המתינו ראשי הכנסיות למסמך מראש העיר, שבו היא מודיעה על מתווה הפשרה. הערב כאמור הגיעה הודעתה של ראש העיר, והמשבר הסתיים.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. הצבעתי לקליש ואני מלא הערכה כלפיה (כמו גם תקווה שהתושבים יתנו לה לעבוד)

    היצירה מוצגת מיוני ועד ינואר. הסכם ההשאלה המקורי הועלה במדיה.
    מזה אפשר להבין שני דברים: 1. שמישהו מסתובב בחיפה ומבעיר אש כדי ל"שרוף את המועדון" כי לא קיבל משהו מהקואליציה.
    2. שהתקשורת המקומית (שבוכה על התעלמות) ממשיכה להציג סיפורים חלקיים (במקרה הטוב).

  2. כרגיל פייק ניוז

    רמה נמוכה של עיתונות מקומית – החוזה הסתיים , מה לא ברור. כל הכבוד לקליש.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני נוצריה חיפאית ומעריכה מאוד את קליש העובדת סביב השעון למען כל החיפאים ערבים ויהודים כאחד, ואשר מצליחה להתעלם מכל אלה המהווים אבן מכשול בדרכה, והלוואי ואותם אנשים היו מצליחים לעשות עשירית ממה שהיא עושה. החלטתה היום להוריד את התערוכה ממוזיאון האומנות מסמלת את גדולתה ויכולתה לקבל החלטות, ומקווה שלא תצטרך להתמודד עם בעיות מסוג זה בעתיד אשר אנשים מחוסרי עבודה ועניין מחפשים סיבה למסיבה להתקהלות והצתה בעיר של דו קיום, די למעשים האלה והגיע הזמן להשקיע את האנרגיות בדברים אשר מקדמים אותנו ואת העיר חיפה.

  4. כנראה זו השיטה, כניעת העיריה לפרובוקציה ואיומים

    לא שמעתי שהסירו את יצירות הפרובוקציה נגד חיילי צה"ל במוזיאון העיר.
    כנראה לקליש יש רגש והבנה רק כשיש איומים והפגנות אלימות.. תסיקו מסקנות איך לקדם דברים בעיר.

  5. שוב נכנעו לערבים ולאלימות

    מדינת ישראל נכנעת תמיד לכוח ולאלימות של הערבים.אילו היצירה היתה לועגת ליהודים וכמה חרדים היו עומדים בשקט עם שלטים זה לא היה מזיז כלום.
    כוח אלימות והתפרעות של ערבים מפחידים פה את כל המערכת ומכתיבים התנהלות.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קאליש רותם חכמה ומוכשרת ביותר. כוחות האופל בחיפה קרוב לודאי ממומנים ומכפישים . העקבות מוליכים לכיוון אחד ברור וידוע. מעבר לכך שקאליש לא מחוברת למוסדות השלטון הנרקב. כל הכבוד לקאליש. אנחנו אתך לאורך כל הדרך.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הקלישית נכנעה לערביי חיפה שהם האלקטורט שלה
    רשמו את זה בפניכם תושבי חיפה

  8. רן

    מחדל אחזקה ואבטחה מוזיאוני חיפה
    לא בטיחותיים לא מתוחזקים ולא נשמרים כנדרש
    חבל כי יש מי שמקבל שכר מכספי הציבור
    ולא עושה עבודתו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר