נמל המפרץ
נמל המפרץ

אושרה רשות ערעור על תוכנית נמל המפרץ

יו"ר הוועדה המחוזית - חיפה איתמר בן דוד אישר רשות ערעור על תוכנית נמל המפרץ לשבעה מתנגדים, ובהם ארגוני הגנת הסביבה, רשות נחל הקישון וסיעת הירוקים במועצת העיר, "לנוכח הרגישות הציבורית שעוררה התוכנית וההד הציבורי של הדיון בה"

פורסם בתאריך: 27.1.19 12:19

המאבק נגד התוכנית המפורטת לנמל המפרץ שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) רחוק מלהסתיים. יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה איתמר בן דוד אישר היום לשמונה מתנגדים לתוכנית – חבר מועצת העיר חיפה לשעבר זאב סילס, יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים חנה קופרמן, נציגת קבוצת אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות אלה נווה, חברת הוועד המנהל של הקואליציה לבריאות הציבור רוית שטוסל, רשות נחל הקישון ושלושת חברי מועצת העיר מסיעת הירוקים אביהו האן, ירון חנן ומוטי בליצבלאו – להגיש לוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ערר על החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית.

בתשובה בנוסח אחיד שהעביר אל השמונה כתב בן דוד: "לנוכח הרגישות הציבורית שעוררה התוכנית וההד הציבורי של הדיון בה, ניתנת רשות ערעור על החלטת ועדת המשנה של הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית. אין בהחלטתי משום קבלת טענה מטענות המבקשים ביחס לתוכנית ולהחלטת ועדת המשנה, וממילא טענות הצדדים שמורות להן".

בן דוד אישר את הבקשות לערער על ההחלטה למרות שלטענתו "החלטת ועדת המשנה היא נכונה, ראויה ומקיפה, מאזנת בין השיקולים התכנוניים הנדרשים ויש בה מענה לכלל טענות המתנגדים". יו"ר הוועדה המחוזית הוסיף בתשובתו לשלושת המתנגדים לתוכנית כי החלטתו לאשר את בקשת רשות הערעור "ניתנה גם בשים לב לערר המוגש על ידי עיריית חיפה".

נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת, הקובעת את השימושים המדויקים בנמל.

סילס מסר בתגובה: "התוכנית המפורטת לנמל המפרץ מרחיבה את הפער בין האינטרס הנמלי לאינטרס העירוני בחיפה, שעדיין ממתין לפריצת דרך שתאפשר את מימוש פרויקט העוגן של פתיחת חזית הים העירונית במערב הנמל, בזמן שהמרחב הנמלי חווה בשנים האחרונות פיתוח אדיר של רציפי נמל שגם עלולים לתגבר את פעילות התעשייה המזהמת בעיר. אני שמח שניתנה לי הזדמנות להעביר את ההכרעה בתוכנית למוסד תכנון אחר".

קופרמן ונווה הגדירו את אישור בקשתם לערור כהישג לציבור. קופרמן: "חובה על הממשלה לבחון בשקיפות את הסיכונים המצרפיים האדירים של תשתיות הענק המזהמות והנפיצות במפרץ חיפה – אזור מוכה זיהום ותחלואה".

נווה: "שמחנו להתבשר שניתנה לנו האפשרות לערור על ההחלטה לאשר את התוכנית של הנמל החדש שמאפשרת לאחסן חומרים מסוכנים ללא מגבלה פה בחיפה. עמדתנו תישמע כעת בערכאה תכנונית גבוהה יותר, ואנו מקווים שהצדק ייעשה".

 

 

חוק התכנון והבנייה מאפשר למי שהתנגדותו לתוכנית נדחתה לערער על ההחלטה בפני המועצה הארצית, אך קיום ההליך מותנה באישורו של יו"ר הוועדה המחוזית. סילס הגיש את בקשת רשות הערעור לאחר שהוועדה המחוזית דחתה את בקשתו להתנות את אישור תוכנית נמל המפרץ בפינוי מערב נמל חיפה מפעילות נמלית ובביצוע פרויקט חזית הים העירונית בשטחו. בהחלטתה טענה הוועדה כי אין לקשור בין שני המיזמים. בבקשתו לערער על ההחלטה כתב סילס: "לצערי דחתה הוועדה את הצעתי, שיישומה אמור היה לאזן בין האינטרס הנמלי לאינטרס העירוני במרחב, ולכן הנני מנסה כעת להעביר את ההכרעה למוסד תכנון אחר מתוך ידיעה ברורה שלפיה המחוקק נתן למוסדות התכנון כלים לקביעת מהלכים שיובילו לשיפור ניכר באיכות חיי התושבים".

בבקשת רשות הערעור שהגישו קופרמן ונווה, באמצעות מנהל הקליניקה לרגולציה סביבתית בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן עו"ד יותם שלמה, נכתב כי רוב ההתנגדויות כבדות המשקל שהוגשו לתוכנית נדחו למעשה על ידי הוועדה המחוזית, תוך הותרת סיכונים סביבתיים ובטיחותיים חמורים הנובעים מהתוכנית ומתוכניות משלימות לה. בין השאר ציינו קופרמן ונווה בבקשתן כי "בעוד הוועדה הבהירה כי במיכלים בהיקף של 30,000 מ"ק שיקומו במסגרת התוכנית לא יאוחסנו צובר בנוזל, דלק ותזקיקיו, לא ברור מה כן אמור להיות מאוחסן במיכלים אלה". בתשובה לטענת הוועדה המחוזית שלפיה בתחום התוכנית לא יוקמו חוות מיכלים הפולטות מזהמי אוויר, טענו קופרמן ונווה כי קביעה זו נובעת מהפרדה מלאכותית בין התוכנית המפורטת לנמל המפרץ לבין התוכנית החדשה להרחבת הפעילות במסוף הכימיקלים הסמוך לנמל החדש.

בבקשת רשות הערעור כתבה שטוסל בין השאר כי התוכנית נתונה במחלוקת ציבורית קשה, ונוסף על כך "בשל ההשלכות הסביבתיות ולקיחת שטח נרחב מהים ומהיבשה לטובת נמל המפרץ, יש להטיל על חנ"י מטלת פיתוח סביבתית להקמת ותחזוקת פארק מורד נחל הקישון".

בבקשת רשות הערעור שהגישו האן, חנן ובליצבלאו נטען כי לנוכח מכלול תוכניות הנמל המוגשות בנפרד ובזמנים שונים "לא ניתן לראות את המצרף של התוכניות" וכי בתוכנית המפורטת לנמל המפרץ אין מגבלה לכמות החומרים המסוכנים בתחומה.

בבקשת רשות הערעור כתבה רשות נחל הקישון: "בהתנגדותנו לתוכנית טענו כי יש להשית על חנ"י פיצוי סביבתי, לנוכח היקפה של התוכנית והשלכותיה הסביבתיות, אך בקשתנו נדחתה וחנ"י לא חויבה בפיצוי סביבתי כלשהו במסגרת התוכנית. אנו סבורים כי מן הראוי למצות את ההליך התכנוני בכך שתינתן לנו רשות לערור על ההחלטה בפני המועצה הארצית".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר