אפליקציית ספרכון לשיתוף נסיעות בחברה הערבית (צילום: דוברות הטכניון)
אפליקציית ספרכון לשיתוף נסיעות בחברה הערבית (צילום: דוברות הטכניון)

אפליקציה לשיתוף נסיעות לחברה הערבית פותחה בטכניון

האפליקציה ספרקון, שפותחה בשיתוף עם הארגון הפמיניסטי כיאן, נועדה לכולם אבל היא מותאמת בפרט לנשים ערביות ללא רכב בתנאים של קושי בניידות ותחבורה ציבורית בתדירות נמוכה. השימוש באפליקציה אמור לסייע להגדיל את נוכחותן של הנשים במרחב הציבורי ובשוק העבודה

פורסם בתאריך: 5.3.19 07:56

חוקרים מהמכון לחקר התחבורה בטכניון בשיתוף עם הארגון הפמיניסטי כיאן פיתחו אפליקציה ייעודית לשיתוף נסיעות המותאמת לחברה הערבית בכלל ולנשים ערביות בפרט. האפליקציה היא חינמית ומטרתה היא ליצור אלטרנטיבה תחבורתית שתגביר את הניידות. האפליקציה יוצרת את הקשר בין הנהגים לנוסעים לאותו יעד, ונוסף על כך היא מאפשרת שליחת חבילות.

את האפליקציה פיתחו פרופ' יורם שיפטן, ד"ר רוברט אסחאק והמהנדסת איבתיהאל שיתי מהמכון לחקר התחבורה בטכניון ביחד עם מנכ"לית ארגון כיאן רפא ענבתאוי ועם מנהלת המחלקה הקהילתית בארגון מונא מחאג'נה. המחקר נתמך על ידי המדען הראשי של משרד התחבורה ד"ר שי סופר.

לצורך אפיון האפליקציה קיים צוות המחקר עשרה מפגשים של קבוצות מיקוד, שבהם השתתפו 117 נשים בעשרה יישובים ערביים בצפון הארץ. אחת מהתובנות מהמפגשים היתה שהנשים תומכות בערכים של עזרה הדדית וערבות הדדית אשר באים לידי ביטוי בנכונות לשיתוף נסיעות. הנשים עשויות להפיק תועלת רבה מיתרונות השיתוף, שהם נסיעה נוחה, עלות נמוכה וחיסכון בזמן. עם זאת ציינו החוקרים גם אתגרים וחששות, ובראשם החשש לביטחון האישי. רוב הנשים אמרו כי הן יעדיפו לנסוע רק עם נהגות או עם נהגים המוכרים להן. חיסרון נוסף שעלה בקבוצות המיקוד הוא פגיעה בגמישות ובפרטיות.

 

 

לדבריהם של אסחאק ושיתי, נקודת המוצא של הפיתוח היתה רמת המינוע הנמוכה ותחבורה ציבורית בתדירות נמוכה ביישובים הערביים. אסחאק: "קהל היעד העיקרי של האפליקציה הוא נשים ללא רכב עם קשיי ניידות, הן בתוך היישוב והן מחוצה לו. העובדה ש-98 אחוז מהן מחזיקות בטלפון חכם ושל-73 אחוז מהן יש רישיון נהיגה יצרה פוטנציאל משמעותי לאפליקציה כזו".

שיפטן: "היה לנו ברור שחייבים להוציא אפליקציה פשוטה וידידותית למשתמש שתומכת בשפה הערבית. בחרנו בשם ספרקון, שפירושו הוא הנסיעות שלכן. הלוגו בנוי מהשם בערבית ובאנגלית. האפליקציה זמינה לשימוש גם לגברים, אבל מטרתה העיקרית היא הגברת הניידות בקרב נשים. זו אפליקציה ללא מטרת רווח, וההתחשבנות הכספית מתבצעת בין הנהגת לנוסעת".

ענבתאוי: "בעיית הנגישות לתחבורה הציבורית נחשבת לאחד מהחסמים המשמעותיים בפני השתלבות נשים בשוק העבודה ובפני השתתפותן במרחב הציבורי. לכן פיתוח אפליקציה כזו על סמך צורכיהן של הנשים הערביות ותוך רגישות מגדרית ותרבותית עשוי לתת מענה, ולו חלקי, למגבלות הניידות בכל הקשור לנוכחותן במרחב הציבורי בכלל ובשוק העבודה בפרט".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר