פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים)
פארק מורד נחל הקישון (הדמיה: משרד יעד אדריכלים ומתכנני ערים)

החלטה דרמתית: נדחה הערר של חנ"י נגד תוכנית פארק הקישון

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית דחתה את הערר שהגישה חברת נמלי ישראל על החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית להקמת פארק מורד נחל הקישון. על בקשתה של עיריית חיפה להשהות את אישור התוכנית נכתב: "העירייה היא חסרת מעמד לבקש זאת"

פורסם בתאריך: 29.4.19 18:17

דרמה במפרץ חיפה: ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את הערר שהגישה חברת נמלי ישראל (חנ"י) על החלטת הוועדה המחוזית – חיפה מחודש מאי אשתקד לאשר את התוכנית להקמת פארק מורד נחל הקישון. בערר ביקשה חנ"י להורות על אישור שלוש תוכניות באופן סימולטני, כך שתוכנית הפארק תאושר רק בד בבד עם אישורן של שתי תוכניות לעורף נמל שהיא יוזמת בסביבת הפארק המתוכנן – תוכנית עורף הנמל במרחב הנחל (כ-450 דונם לאחסון) ותוכנית עורף הנמל במתחם בית הספר הטכני (כ-350 דונם לאחסון).

בהחלטתה לדחות את הערר כתבה הוועדה: "הערר שבפנינו כלל לא נסב על ייעודו התכנוני של השטח, אשר למעשה אינו שנוי במחלוקת. לאחר ששקלנו את כלל האינטרסים הגענו למסקנה כי החלטת הוועדה המחוזית שלא להתנות את אישור התוכנית באישורן של התוכניות הנוספות היא החלטה סבירה שאין בה פגם. התוכנית תואמת את רבדי התכנון השונים והיא בעלת חשיבות ציבורית רבה".

כיום קיים סמוך לנחל הקישון פארק קטן – פארק מעגן הדיג – שהוקם כבר בשנת 2001 ואשר משתרע על שטח קטן של 33 דונם בגדה הצפונית של מורד הנחל לאורך חצי ק"מ בלבד. תוכנית פארק מורד נחל הקישון, שיזמו רשות נחל הקישון ועיריית חיפה, מייעדת לפארק 850 דונם לאורך שבעה ק"מ משפך הנחל ועד לשדרות ההסתדרות.

במסמכי הערר שהגישה חנ"י צוין כי 586 דונם משטחי הפארק המוצע מוחכרים לה בחכירה לדורות על ידי מדינת ישראל באמצעות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד התחבורה, וכי השטחים המוחכרים יועדו על ידי חנ"י לעורף נמל. הסימולטניות שביקשה חנ"י ליישם היא חלק מהסכם שערורייתי שנחתם באוקטובר 2017 ושהצדדים לו הם העירייה, הוועדה המקומית שלה, חנ"י, משרד האוצר, רמ"י ורשות שדות התעופה. בהסכם, שנחתם כשנה לפני היבחרה של עינת קליש רותם לראשות העיר, צוין אמנם ש"חנ"י תוותר" על 586 דונם המוחכרים לה ואשר מיועדים לפארק מורד נחל הקישון, ובתמורה לכך רמ"י תקצה לה כ-380 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני, אך ההסכם לא נוקב בתאריך לביצוע המהלך ואינו מבטיח מקורות מימון להקמת הפארק ואת העברת שטחיו לבעלות העירייה.

 

 

על אף היותה אחת מיוזמות תוכנית פארק מורד הנחל, בהליכי הערר התמידה העירייה בהנהגתה של קליש רותם בהתנגדותה לאישור התוכנית. בשלוש הודעות שמסרה לוועדת הערר בשלושת החודשים האחרונים ביקשה העירייה להשהות את אישור התוכנית עד למתן מענה לשתי סוגיות – חששה מתביעת פיצוי שתגיש נגדה חנ"י בגין אישור התוכנית אשר משנה את ייעודם של מאות דונמים שבחזקת חנ"י במורד הנחל משטחי תעשייה לשטחי פארק, והצורך ב"בחינה תכנונית כוללת של מפרץ חיפה". העירייה אמנם הביעה תמיכה בהקמת הפארק, אך היא הוצגה בד בבד עם התנגדותה בשלב זה לתוכנית המציעה להקימו.

כעת מלמדת החלטת ועדת הערר כי קיים בכלל ספק רב בקיומה של עילת תביעה לחנ"י: "אין זה מסמכותנו כמוסד תכנון לקבוע את היקף הפגיעה הנובעת מהתוכנית. עניין זה נתון לוועדת הערר לפיצויים, ככל שתוגש לה תביעה, אם תוגש, לאחר אישורה של התוכנית. עם זאת, לא נוכל שלא להעיר כי לא לובנה בפנינו עד תום מערכת היחסים בין רמ"י לחנ"י במסגרת הסכם החכירה ומה היא קובעת במקרה של שינוי ייעוד השטח. ממילא אין לדעת אם יידרש הליך להפקעת השטח או שמא שטח זה עתיד להימסר בהסדר כזה או אחר עם רמ"י, ולמי תצמח, אם תצמח, עילת תביעה כתוצאה מאישורה של התוכנית היה וההסכם יבוטל".

בהתייחסה להסכם הוסיפה ועדת הערר בהחלטתה: "ההתניה המבוקשת על ידי העוררת אין מקורה בשיקולים תכנוניים אלא באינטרסים החוזיים-קנייניים-כלכליים של הצדדים להסכם. בכל הכבוד, אין להפוך את התוכנית לבת ערובה לאינטרסים חיצוניים לה. שאלת אופן ביצועו של ההסכם, על כלל הוראותיו ודקדוקיו, היא עניין חיצוני לתוכנית".

על בקשתה של עיריית חיפה להשהות את אישור התוכנית נכתב בהחלטת ועדת הערר: "העירייה אינה עוררת אלא בבחינת משיבה בלבד, ועל כן היא חסרת מעמד לבקש להשהות את הדיון בתוכנית במסגרת ערר זה".

דחיית הערר של חנ"י היא אירוע היסטורי שאמור לסלול את הדרך להקמת פארק מורד נחל הקישון. בפני חנ"י אמנם פתוחה האפשרות לעתור לבית המשפט נגד החלטת ועדת הערר, אך כידוע בתי המשפט ממעטים להתערב בהחלטות מוסדות התכנון. החלטת ועדת הערר מייצרת רוח גבית לעירייה להתחיל לפעול באופן מעשי להקמתו של הפארק, שניתן לבצעה גם בשלבים. תוספת של 100 דונם בשלב ראשון לפארק הנוכחי כבר בחצי השנה הקרובה תתקבל בברכה על ידי הציבור, שאחרי שנים ארוכות של מאבק יכול היום לקרוא בנחת את מסקנותיה הנחרצות של ועדת הערר ששולבו בהחלטתה באשר לאפשרות היחידה לשימוש בשטחים המיועדים לפארק: "חנ"י אינה חולקת על ייעוד השטח לפארק. גם לה ברור כי הפתרונות עבור האינטרסים הציבוריים שבשמם היא פועלת והמענה לצרכים בקביעת ייעודים למתחם אחסנה ולוגיסטיקה צריכים להינתן בשטחים אחרים ולא בשטח זה המיועד בתוכנית לפארק. לנוכח מאפייני השטח והמגבלות החלות על חלקו הוא אינו מתאים לפיתוח מתחמי אחסנה ולוגיסטיקה. עניין זה מתבטא בעמדתה של העוררת בפנינו, שלא טענה דבר וחצי דבר על ייעוד השטח לפארק".

מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים מסרה בתגובה: "אנו שמחים שהצדק והשכל הישר ניצחו. האמנו לאורך כל הדרך בתוכנית שאותה יזמנו לטובת הציבור ונלחמנו לאורך כל הדרך לאישורה. כעת אנחנו פועלים לאיגום התקציב הדרוש להקמת הפארק ולהוצאת התוכנית מהכוח אל הפועל למען כלל תושבי מטרופולין חיפה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. באופן די הזוי, העיריה בהנהגה החדשה עוד ניסתה לעצור את קידום הפארק... המזל שבאמת טובת הציבור גברה במקרה זה !!!

    לצערינו בהרבה מקרים טובת הציבור פחות נחשבת ולא קובעת כמעט…

  2. שוב אכזבה מהתנהלות ראש העיר החדשה...

    לא ברור איך גישה "ירוקה" מתקפלת בפני קצת סיכון כספי

  3. רענן

    חשוב. ושראש העיר תתעסק בקידום העיר ולא תבזבז זמנה על שדה תעופה ותישכח שיש דברים אחרים לקדם…בתוך העיר. העיריה כבר הפסידה הקצאה של מיליארדי שקלים שנועדו לציר רכס הכרמל….(ועברו לכן לנהריה). די. מספיק עם הפנטזיות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר