חנוך שיינר, בן 74, שבגופו הושתלה כליה (צילום: דוברות רמב"ם)
חנוך שיינר, בן 74, שבגופו הושתלה כליה (צילום: דוברות רמב"ם)

איבריו של ניצול שואה בן 92 הושתלו בגופם של שלושה חולים

שתי הכליות והכבד של מיכאל וולגון הצילו את חייהם של שלושה חולים. וולגון הוא תורם האיברים המבוגר ביותר בישראל. מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, ד"ר תמר אשכנזי: "הגיל הוא מרכיב חשוב אך לא תמיד המרכזי. כבד וכליות ניתן לקחת מתורמים בגילאים מבוגרים יותר"

פורסם בתאריך: 4.4.21 13:50

איבריו של מיכאל וולגון, ניצול שואה בן 92, הושתלו בסוף השבוע האחרון בגופם של שלושה אנשים. וולגון הגיע לקריה הרפואית רמב"ם, כשהוא סובל מדימום מוחי. לאחר שלושה ימים, כאשר מצבו נקבע כמוות מוחי, הסכימה משפחתו לתרום את איבריו, ובכך הצילה את חייהם של שלושה אנשים.

נכדתו של וולגון, טלי, מספרת על סבה: "סבא נולד ב-15 באפריל 1929, והיה כמעט בין 92 במותו. היה לנו חשוב לתרום את האיברים שלו, כדי שימשיך לחיות ולהיות צדיק גם אחרי מותו. הוא היחיד ששרד את הגטו מכל משפחתו. היו לו שני אחים גדולים ואחות קטנה. אבא שלו הצליח לעשות חור בגדר התיל של הגטו ולהבריח אותו מתחתיה. הוא ברח ליערות, שם התחבא אצל משפחה אוקראינית וכך הצליח לשרוד את השואה. לאחר המלחמה עבר לאוקראינה, עבד שם כווטרינר והכיר את סבתא שלי. הם התחתנו ועלו לארץ לפני 30 שנה. אותה לצערי לא זכיתי להכיר, היא נפטרה לפני 27 שנה, בדיוק ביום כשסבא נפל וקיבל את המכה בראש שגרמה לכל מה שקרה.

הציל חיים של שלושה אנשים. מיכאל וולגון ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

הציל חיים של שלושה אנשים. מיכאל וולגון ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

"סבא היה אדם עצמאי כל חייו כמעט. אחרי שסבתא נפטרה הוא עבר לגור עם אמא, אבא ואיתי. כשהייתי בת שנתיים ההורים שלי התגרשו, וסבא המשיך לגור עם אבא ועם הנשים שהיו לו אחרי אמא שלי, אבל החיים לא הקלו עליו, וגם הנשים החדשות של אבא לא הקלו עליו. אמא שלי תמיד הייתה דואגת לו ומכינה לו אוכל.

"ב-10 שנותיו האחרונות הוא היה גר לבדו לגמרי בעכו. אמא שלי ואני היינו מבקרות אותו, עושות לו קניות ומכינות לו אוכל. אהבנו אותו מאוד. בעיניי, הוא היה צדיק ומלאך ועכשיו הוא ממשיך להיות כזה, כשהאיברים שלו חיים אצל אנשים אחרים".

איבריו של וולגון הושתלו בשלושה חולים. כליה אחת הושתלה באדם בן 74 ברמב"ם; כליה נוספת הושתלה בחנוך שיינר, בן 74, גם כן ברמב"ם; הכבד הושתל בגופה של חד'רה שלבי, בת 75, בבית החולים הדסה.

 

 

וולגון הוא תורם האיברים המבוגר ביותר בישראל. מנהל יחידת ההשתלות בהדסה עין כרם, ד״ר עבד חלאילה, שביצע את ההשתלה בגופה של שלבי ביחד עם ד"ר אשרף אימם וד"ר עודד ארזי, אמר לאחר ההשתלה: ״מי שממתין לכבד במשך כל כך הרבה זמן, יודע עד כמה התרומה היא  הענקת חיים מחדש. אני שמח עם ח׳דרה ועם המשפחה שלה, ויודע שהיא קיבלה כבד מצוין מהתורם המבוגר ביותר בארץ. הכבד נקלט היטב, וח׳דרה מתאוששת לאט-לאט ובאופן משביע רצון. מבחינתנו – ביצוע השתלת כבד מאדם מבוגר היא בהחלט אתגר לא מבוטל, והיא מצריכה צוות מנתחים מנוסה בניתוחים מורכבים ועדינים, אף יותר מהרגיל במקרי השתלה״.

חד'רה שלבי, בת 75, שבגופו הושתל הכבד (צילום: דוברות הדסה)

חד'רה שלבי, בת 75, שבגופו הושתל הכבד (צילום: דוברות הדסה)

מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, ד"ר תמר אשכנזי: "הגיל הוא מרכיב חשוב אך לא תמיד המרכזי. ידוע, שכבד וכליות ניתן לקחת מתורמים בגילאים מבוגרים יותר. בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לתזונה בריאה ופעילות גופנית, הגיל הביולוגי של האנשים צעיר מגילם הכרונולוגי ולכן העלנו את גיל התורמים בכל האיברים, כל איבר לפי מאפייניו".

סגן מנהל בית החולים רמב"ם, ד"ר אבי ויסמן: "זהו מקרה של הצלת חיים, שפורץ את הגבולות שהיו מקובלים עד כה לתרומות איברים מבחינת גיל התורם. זו משימה מהסוג שמחייבת נכונות של צוות, שכולל מתאמות ומתאמי השתלות וכמובן מנתחים מיומנים, שעליהם להיות זמינים ברמב״ם ולפעול בקריאה מיידית 24 שעות ביממה לוודא שתרומת איברים מצילת החיים יצאה לדרך".

 


 

 


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מאמין בניסים

    איברים בני 92 עדיפים על מצב ללא השתלה. לבדוק במוסך מורשה!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר