עורכי המחקר ד"ר מוטי הלפרין, ד"ר נגה רוגין מאור, ד"ר חסן חיראלדין, ד"ר לנה שטורמן ופרופ' חאלד כרכבי (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
עורכי המחקר ד"ר מוטי הלפרין, ד"ר נגה רוגין מאור, ד"ר חסן חיראלדין, ד"ר לנה שטורמן ופרופ' חאלד כרכבי (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

מחקר: מגנזיום אינו מסייע בהתכווצות שרירים

צוות יחידת המחקרים של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי מצא כי מגנזיום אינו יעיל בטיפול בהתכווצויות שרירים לילית ברגליים

פורסם בתאריך: 18.5.17 14:46

בניגוד לטיפול הרווח באמצעות מגנזיום בתופעת התכווצות שרירי הרגליים בלילה, שגורמת לכאב חריף ולסבל רב ופוגעת באיכות השינה ובאיכות החיים, מצא צוות מחקר של הכללית במחוז חיפה וגליל מערבי כי הטיפול אינו יעיל. לדבריה של ד"ר נגה רוגין מאור, מומחית ברפואת משפחה והחוקרת הראשית במחקר המגנזיום, מדובר בתופעה שסובלים ממנה כשליש מבני 60 ומעלה, ולמעשה עד כה אין לרופאים טיפול מוכח שיכול לסייע להם. מקור הבעיה אינו ברור וקיימות תיאוריות רבות שלא הוכחו.

כאמור, אחד מהטיפולים הרווחים כיום הוא באמצעות תוסף מגנזיום, אך מחקרים שנערכו בעבר הראו תוצאות מנוגדות באשר ליעילותו. למגנזיום נודעה חשיבות רבה בתהליכים ביוכימיים בתאי הגוף. הוא נמצא ברובו בעצמות ובתאים, ורק אחוז אחד ממנו מצוי בדם, ולכן בדיקת דם אינה יעילה לבדיקת רמתו בגוף. מגנזיום מצוי בעיקר בירקות (עלים ירוקים), באגוזים, בדגנים, בסויה, בשוקולד ובמאכלי ים. בארצות המערב, שבהן יש שימוש רב במזון מעובד, ריכוז המגנזיום במזון נמצא במגמת ירידה.

צוות יחידת המחקרים של הכללית בחיפה בניהולו של ד"ר עוזי מילמן בדק מחקרית את השפעת התוסף של המגנזיום אוקסיד ואת יעילותו בהקלה על התכווצויות שרירי הרגליים בלילה. למחקר גוייסו 166 מטופלים שסבלו מהפרעה, שכל אחד מהם דיווח על כמה התכווצויות שהתרחשו בפרק זמן של שבועיים, ונבחרו 94 מטופלים שסבלו בממוצע משבע-תשע התכווצויות בשבוע. הם חולקו באופן אקראי לקבוצה שקיבלה מגנזיום ולכאלה שקיבלו פלסבו בקפסולות שנראו כמו כמוסות המגנזיום, כאשר הן המטופלים והן החוקרים לא ידעו מה הטיפול שניתן. המטופלים תיעדו בקפידה במשך ארבעה שבועות את ההתכווצויות. התברר שחלה אמנם ירידה מסוימת בשיעור ההתכווצויות, אך היא חלה גם בקרב נוטלי המגנזיום וגם בקרב מי שקיבל פלסבו, ללא משמעות סטטיסטית. כך גם לגבי חומרת ההתכווצויות, משכן ועוד. המסקנה היתה שתכשיר מגנזיום במתן פומי (דרך הפה) לא הראה יתרון טיפולי לסובלים מהתכווצויות שרירים. ייתכן, מציינים החוקרים, שבמחקר לטווח ארוך יותר שבו ייטלו המטופלים מגנזיום למשך זמן רב יהיו תוצאות שונות.

השותפים למחקר היו ד"ר מוטי אלפין, ד"ר ילנה שטרמן, ד"ר חסן חיראלדין, ד"ר מורן פרידמן ופרופ' חאלד כרכבי. הוא נערך ללא כל מענק ומימון חיצוני, כך שלא היה כל גורם משפיע בעקיפין, למעט ממצאי המחקר עצמו. מסקנת החוקרים היא שיש להמשיך ולחפש פתרונות טיפוליים לתופעה מטרידה ושכיחה זו של התכווצויות שרירים בלילה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר