ד"ר סאמר מחולה וצוות המנתחים (צילום: מיכל קליינברג, דוברות המרכז הרפואי כרמל)
ד"ר סאמר מחולה וצוות המנתחים (צילום: מיכל קליינברג, דוברות המרכז הרפואי כרמל)

לראשונה בישראל: ניתוח של השתלת עצם כף יד שהודפסה בתלת ממד בוצע בהצלחה בכרמל

עצם הסירה של אלכסנדר פקילוב, בן 19 מחיפה, נשברה ולא התאחתה כראוי, וכתוצאה מכך החל תהליך של נמק. הרופאים הציעו לו לעבור השתלה ראשונה מסוגה בארץ של עצם שלמה שהודפסה בהתאמה אישית בתלת ממד. כעת פקילוב מחלים מהניתוח ומעדכן שהוא מרגיש מצוין

פורסם בתאריך: 23.4.23 14:39

הטכנולוגיה של הדפסה רפואית בתלת ממד היא חדשה יחסית ורווחת בעולם רק בשנים האחרונות. זו הפעם הראשונה בישראל שבה מדפיסים עצם בתלת ממד ומשתילים אותה בהתאמה אישית לכף היד.

אלכסנדר פקילוב, בן 19 מחיפה, נפצע במהלך משחק כדורסל ושבר את עצם הסירה שבמפרק כף היד. מדובר בשבר קשה שבדרך כלל ההחלמה שלו היא מורכבת ובעייתית. גם בחלוף שנה מהפציעה השבר לא התאחה במלואו, אספקת הדם למקום נפגעה וכתוצאה מכך החל נמק בחלק מהעצם.

 

העצם החולה מול העצם החדשה שהוכנה במדפסת תלת ממד (צילום: מיכל קליינברג, דוברות כרמל)

העצם החולה מול העצם החדשה שהוכנה במדפסת תלת ממד (צילום: מיכל קליינברג, דוברות המרכז הרפואי כרמל)

 

כאשר פקילוב הגיע למרכז הרפואי כרמל הציע לו הצוות האורתופדי בניהולו של ד"ר בני ברנפלד פתרון חדשני וראשון מסוגו בישראל – השתלה מלאה של עצם מודפסת בהתאמה אישית במדפסת תלת ממד אשר תתאים בדיוק להחליף את העצם הפגועה במפרק כף ידו.

"כאשר עצם הסירה נשברת, תהליך ההחלמה הוא בעייתי מאוד", מסביר מנהל היחידה לכף יד בכרמל ד"ר סאמר מחולה, "ובאמת, השבר של אלכסנדר לא הצליח להתחבר, וחלק מהעצם התחיל לעבור תהליך של נמק. הצוות הרפואי הבין שאם המצב שלו לא יטופל בקרוב, הוא עלול להידרש בעתיד לפרוצדורות ולניתוחים קשים ומורכבים. הצענו לו את הפתרון של שתל תלת ממד. עד כה הטיפולים הסטנדרטיים לא הראו תוצאות טובות שכן הליך ההשתלה הוא מורכב מאוד. זו עצם שמחוברת ברצועה לעצם שכנה, ולכן העצם החלופית צריכה לעמוד בתפקוד מיוחד".

 

 

ד"ר ליאב יואלי, מנתח כף יד מהמחלקה האורתופדית: "השינוי שנעשה בכרמל הוא שלא השתלנו לפקילוב 'מוצר מדף' אלא הדפסה תלת ממדית של עצם הסירה הספציפית שלו. נעשתה תמונת מראה מעצם המפרק הבריאה ביד שמאל, ולפיה נעשתה הדפסת תלת ממד של העצם, ובה שתי עגינות שיקנו לה יכולת של דינמיקה בזמן התנועה של שורש כף היד, ובכך היא תחקה את התנועה האמיתית בין העצמות באופן טבעי בזמן הפעולה".

 

דימות של העצם המושתלת (צילום: מיכל קליינברג, דוברות כרמל)

דימות של העצם המושתלת (צילום: מיכל קליינברג, דוברות המרכז הרפואי כרמל)

 

אליה אוחנה, מעצבת רפואית ב-Synergy3Dmed, מסבירה על תהליך העיצוב: "התהליך מתחיל בהמרה מדו ממד (סריקת ה-CT) לתלת ממד. לאחר מכן, ביחד עם המנתח, תכננו את המבנה של השתל, שאותו ביססנו על תמונת המראה של העצם הבריאה ביד השנייה, ואת נקודות העיגון לעצמות הסמוכות. לאחר שהמנתח אישר את העיצוב, השתל עבר להדפסה בטיטניום רפואי ומשם לסטריליזציה. ביחד עם השתל המותאם אישית מודפס גם ג'יג – אביזר הכוונה שמודפס בתלת ממד ואשר עוזר למנתח לקדוח בדיוק בזווית הנכונה, כך שהבליטה לעיגון השתל שתכננו תוכל להיכנס במקום המתוכנן ותאפשר תנועה במפרק כף היד".

ד"ר ברנפלד: "אנו מביאים לכרמל את הטכנולוגיות הכי מתקדמות בעולם. חשוב לנו לספק למטופלים שלנו את טכנולוגיות הקצה המובילות ושיידעו שמי שמגיע למחלקה בכרמל מקבל טיפול כמו במרכזים הרפואיים המובילים בעולם".

פקילוב מתאושש כעת מהניתוח. לדבריו, הוא מרגיש מצוין וללא כאבים ונמצא כיום בטיפולי פיזיותרפיה על מנת להחזיר את כף ידו לתפקוד מלא במהרה.

 

המטופל אלכסנדר פקילוב (צילום: דוברות כרמל)

המטופל אלכסנדר פקילוב (צילום: דוברות כרמל)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר