ד"ר יוסף פנסוף (צילום: דוברות כללית)
ד"ר יוסף פנסוף (צילום: דוברות כללית)

מה עושים כשמגרד לנו להיראות טוב?

האביב הגיע, ואיתו פרסומים רבים על מוצרי טיפוח שונים ושלל טיפים ועצות המבטיחים לנו שניראה זוהרים ויפים מתמיד. רגע לפני שתרוצו לקנות, חשוב שתדעו: צבע לשיער, לק לציפורניים, קרמים ותכשירי איפור עלולים לגרום לבעיות עור קשות, שלעיתים אינן מאובחנות במשך שנים. ד"ר יוסף פנסוף, מומחה באלרגולוגיה ואימונולוגיה במרכז לרפואה יועצת לין של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מסביר

פורסם בתאריך: 23.4.23 15:15

דלקת עור ממגע (דע"מ, Contact Dermatitis) היא מחלת עור שכיחה, אך יחד עם זאת היא לא תמיד מאובחנת בזמן או בכלל. כתוצאה מכך תיתכן פגיעה מתמשכת באיכות החיים של מי סובל ממחלה זו לצד שימוש רב בתרופות והזדקקות לביקורים תכופים אצל רופאים שונים. לעיתים מדובר לא רק בפגיעה באיכות החיים אלא אף בפגיעה תעסוקתית. איתור הגורם המדויק לדלקת הוא חיוני, ובכוחו לפתור בעיות שלעיתים נמשכות שנים.

דע"מ נגרמת עקב מגע ישיר של העור עם אלרגן כלשהו המעורר תהליך דלקתי באזור המגע. התהליך יכול להתאפיין בשילוב של תופעות עוריות שונות כמו אודם, שלפוחיות זעירות, יובש, קילוף וסדקים. בדרך כלל, המטופל יתלונן על גרד בולט ולפעמים גם על כאבים, בעיקר כשיש סדקים באזורים רגישים, כמו בכריות האצבעות.

חשוב לדעת

התגובה האלרגית, תלויה בשני מרכיבים: האחד – התגובה החריגה של מערכת החיסון; השני – האלרגן עצמו, כאשר ידוע שיש חומרים שהם יותר אלרגנים מאחרים או בשימוש יותר נפוץ. לדוגמה, חומר בשם PPD (החיוני לצביעת שיער) נחשב לאלרגן פוטנטי שבחשיפות קטנות עלול לגרום לתגובות חזקות באחוז משמעותי של אנשים.

בנוסף, ישנו שוני קליני בין התגובה לחומרים שבמגע ממושך עם העור (קרמים למשל) לעומת חומרים במגע מזדמן וקצר (שמפו למשל): יש תקנים שמנחים את היצרנים לגבי מה מותר לשים על העור למשך זמן ומה לרגע ובאיזה ריכוז.

חומרים רבים עלולים לגרום לדע"מ. כמה מהם שכיחים יותר, אחרים שכיחים פחות, ויש אלרגנים חדשים המתגלים כל הזמן. רשימת אלרגני המגע ארוכה וכוללת, בין היתר: כימיקלים שבחומרי טיפוח אישיים, קרמים וטיפות מתכות, דבקים, חומרים אקריליים, חומרי צבע, חומרים משמרים למיניהם וכו'. יש חומרים שרובנו חשופים אליהם, ויש חומרים שהחשיפה אליהם היא תעסוקתית, כאשר לכל מקום עבודה החומרים הייחודיים לו.

 

 

נורת אזהרה

דע"מ יכולה להופיע בכל הגילאים ולא רק במבוגרים, אלא אף בילדים קטנים. כל מקום בגוף עלול להגיב: מהקרקפת עד כפות הרגליים, השפתיים, העפעפיים ואיברים אינטימיים. היא יכולה להופיע כמחלה עורית בפני עצמה או כסיבוך של מחלת עור אחרת הפוגעת בשלמות העור ובכך מאפשרת לאותם אלרגנים לחדור ולגרום לתהליך אלרגי שמתווסף למחלה הראשונית. בכל מקרה של דרמטיטיס ממושך או שחוזר על עצמו יש לחשוד בקיום דע"מ.

לטיפולי הגיעה ילדה שביצעה קעקוע תמים מסוג "חינה שחורה". מדובר בקעקוע זמני שעשוי מחינה (חומר לא אלרגני) בשילוב עם PPD שמקנה לו את הגוון השחור. בקעקועים אלה קיים ריכוז של PPD הגבוה בשיעור ניכר מהמקובל בתכשירים לצביעת שיער. השילוב של אלרגן חזק בריכוז כה גבוה גורם במקרים רבים לתגובות קשות לקעקועים אלה, ולרוב בגילאים צעירים.

אבחון

איתור האלרגן מתבצע על ידי מבחני טלאי – מדבקות המודבקות על גב המטופל ועליהן כמויות קטנות של מיני אלרגנים. המדבקות מוסרות לאחר 48 שעות, ואז בודקים האם אחד מאותם חומרים גרם לתגובה באזור המגע שלו עם העור. כעבור 48-24 שעות בודקים בשנית, ורק אז ניתן לדעת אם הבדיקה היא חיובית (יש תגובה לאלרגן מסוים) או שלילית (אין תגובה לאף אלרגן). בחירת החומרים לבדיקה היא מרכיב חשוב ביותר, ולכן בדיקה שלילית לא תמיד שוללת דע"מ, כי ייתכן שלא נבדקו החומרים הרלוונטיים. לעיתים נדרשים כמה מחזורי בדיקה עד לפתרון החידה.

דע"מ היא מחלה שכיחה שיש לחשוד בה בכל מקרה של דלקת עור ממושכת, בעיקר במקומות קבועים בגוף. בעיות של שנים עשויות להיעלם לאחר איתור הגורם. לכן, מומלץ לפנות למרפאות העוסקות בתחום.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר