ד"ר בטסי הלף, מנהלת המרכז לגילוי ומניעת סרטן ברמב"ם, צילום ניצן זוהר
ד"ר בטסי הלף, מנהלת המרכז לגילוי ומניעת סרטן ברמב"ם, צילום ניצן זוהר

מרכז חדש לגילוי מוקדם ומניעת סרטן בבית החולים רמב"ם

מה הייתם אומרים אילו היו אומרים לכם שביום בדיקות מרוכז אחד ניתן לאבחן, לגלות ולמנוע את מחלת הסרטן שעלולה חלילה לקנן בכם? מערך ייחודי חדש בקריה הרפואית רמב"ם מציע מענה בדיוק לעניין זה. למי הוא מיועד, איך הוא עובד ולמה חשוב שתדעו על כך?

פורסם בתאריך: 15.7.18 16:43

בגיל 58 נכנע דוד ללחץ המשפחתי והסכים לבצע לראשונה בחייו בדיקות סקר לאבחון ולמניעת סרטן. כאיש מחשבים עסוק שאין לו זמן מיותר לבזבז על תורים ארוכים, הוא מצא את עצמו במרכז הרב תחומי לגילוי ולאבחון מוקדם של מחלת הסרטן בקריה הרפואית רמב"ם, מבצע ביום אחד סדרת בדיקות שונות לגילוי המחלה. בתום סבב הבדיקות הוא קיבל זימון לבדיקת קולונסקופיה, המצריכה הכנה מראש. למזלו, במהלך הבדיקה נמצא במעי הגס פוליפ שפיר ענק, שעמד להפוך לממאיר. הפוליפ נכרת ודוד יכול היה לנשום לרווחה. פספוס של כמה חודשים והוא היה עלול למצוא את עצמו בסרט אחר לגמרי.

כידוע, מחלת הסרטן היא סיבת המוות מספר אחת בישראל ובעולם המערבי. ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך הטיפול בה יעיל יותר וסיכויי ההחלמה גבוהים יותר. ניתן לגלות חלק ניכר מסוגי הסרטן באמצעות בדיקות סקר, אך עם יד על הלב: כמה אנשים אתם מכירים שחוששים מהמחלה (רמז: הרבה)  וכמה באמת יגיעו לבדיקות הסקר (רמז: מעט). הסיבות לכך רבות, החל מתסמונת בת היענה וכלה בצורך לפנות זמן ואנרגיה לצורך העניין.

חוסר מודעות

לפני כחצי שנה הוחלט בקריה הרפואית רמב"ם לעשות מעשה ולהקים מערך ייחודי, שייתן מענה מיידי ומקיף לעניין. וכך תחת קורת גג אחת ניתן למצוא את המכשור הרפואי המתקדם בעולם וצוות רב תחומי של רופאים מומחים בזיהוי מוקדם ובבדיקות סקר לסרטן, ביניהם: פנימאי, גינקולוג, אורולוג, כירורג שד, מומחה פה ולסת, פלסטיקאי, גסטרואנטרולוג, רופא אף אוזן גרון,  גנטיקאי, רופאה מומחית בתחום הדמיית השד ותזונאית קלינית מוסמכת.

על כל המערך הזה מנצחת פרופ' משנה אליזבט הלף, גסטרואנטרולוגית בכירה שעשתה את התמחותה במניעת המחלה במרכז לחקר וטיפול בסרטן על שם מ.ד. אנדרסון שבאוניברסיטת טקסס, הידוע כאחד המרכזים המובילים בעולם בנושא. בין היתר, עוסקת פרופ' הלף בתסמונות גנטיות של סרטן וחוקרת דרכים למניעת המחלה באוכלוסיות בסיכון.

למעשה, המרכז הרב תחומי מיועד לשני סוגי אוכלוסיות: לאוכלוסייה בסיכון ממוצע, שאמורה לערוך בדיקות תקופתיות מסוימות כמו בדיקות שד, בדיקות עור, בדיקות למניעת סרטן מעי גס וכו' ולאוכלוסייה בסיכון גבוה, שחלקה  אפילו לא מודע להיותה בקטגוריה זאת.

פרופסור הלף: "לא פעם אני מטפלת בחולים שסובלים מסרטן המעי הגס, שלא היו מודעים לעובדה שהם מצויים בסיכון גבוה למחלה מאחר ויש להם קרוב משפחה שחלה בה. מאידך, יש אנשים שיודעים שהם בסיכון גבוה אך אינם מייחסים לעניין הזה משמעות מתאימה ביכולת שלהם לגילוי מוקדם ומניעה של המחלה. יתרה מכך, יש אנשים שעלולים להיות בסיכון ליותר מסוג אחד של סרטן. יש למשל, תסמונת גנטית כמו זאת שמקורה במוטציות בגנים ממשפחת ה- BRCA, שעלולה לגרום לסרטן השד או לסרטן השחלות או תסמונת גנטית המכונה תסמונת לינץ', הגורמת לעלייה בסיכון ללקות בסוגים שונים של גידולים סרטניים, בעיקר סרטן המעי הגס וסרטן הרחם, אך גם מעלה שכיחות של סרטן דרכי השתן, אגן הכיליה, הלבלב והשחלות. אנו בעיקר ממליצים על בדיקות לסוגי סרטן שניתנים למניעה או שבגילוי מוקדם ניתן להציל חיים".

צ'ק אין ב- 7:00 בבוקר

כדי לדעת לאיזה סוג אוכלוסייה אתם שייכים פותח ברמב"ם שאלון אינטרנטי מיוחד. ניתן להגיע אליו בקלות באמצעות גוגל באמצעות הקשת המילים 'סקר סרטן רמב"ם' וכמו כן בקישור הבא:

לבדיקת סיכון לחלות בסרטן הקליקו כאן

לאחר מילוי השאלון והשארת הפרטים, תתקשר אליכם האחות המתאמת ותציע להיבדק במרכז. בהתאם לתשובותיכם תוצע לכם אחת משלוש החבילות: כללית, תורשתית ומעשנים. כל חבילה והבדיקות שלה. לא מעשן, למשל, לא יעבור סקר ריאות או גרון.

התמחור נעשה בהתאם לאופי החבילה. ביטוחי מנהלים פרטיים מסוימים משתתפים בעלות הכספית. פרופ' הלף: "למכונית יש חלקי חילוף אבל לגוף שלנו אין. למכונית שלכם אתם דואגים?! אז למה שלא תדאגו גם לגוף"?

יום בדיקות הסקר נפתח ביום חמישי ב-7:00 בבוקר בצ'ק אין. האחות המתאמת תסביר למטופל את התוכנית הטיפולית המותאמת לו במהלך היום, בהסתמך על תשובותיו בשאלון ולתחקיר שנערך איתו. הרופאה שתקבל אותו בתחילת הסבב, תוודא שהתוכנית אכן מתאימה לו. היא גם זאת שתראה אותו בסוף היום, תסכם ותסביר את התוצאות.

נשים תעבורנה בדיקת ממוגרפיה (בגיל המתאים ואם לא בוצעה בשנה האחרונה), משטח פאפ, אולטרסאונד וגינאלי. גברים יעברו בדיקה אצל אורולוג. כולם ייפגשו עם רופא עור או פלסטיקאי שיבדוק אותם מכף רגל עד ראש כדי למצוא נגעים עוריים שחשודים למלנומות.  גסטרואנטרולוג  יחקור את הסיפור המשפחתי שלהם ויבדוק אם הם מבצעים את בדיקת הסקר הנכונה בהתאם לו. כירורג פה ולסת יבדוק אם יש נגעים טרום סרטניים בפה. מעשנים מעל גיל 50 ומעל 30 "שנות קופסא", יעברו סיטי בקרינה נמוכה במטרה לאתר נגעים קטנים בריאות. תזונאית תעניק ייעוץ תזונתי, הסבר מפורט לאורח חיים בריא ותזונה שיכולה להקטין את הסיכון לחלות. רופאה גנטיקאית תבצע ייעוץ במקרים מסוימים ותציע בירור גנטי מתאים לסיפור האישי והמשפחתי של הסרטן.

כל הבדיקות מתבצעות, כאמור, באותו יום חוץ מקולונוסקופיה וגסטרוסקופיה, המצריכות הכנה מיוחדת ואליהן נקבע תור מיוחד בסוף היום.

 

מתנת יום הולדת

פרופ' הלף מספרת בסיפוק על מקרים שסייעו למטופלים לשנות את חייהם. "היתה לנו מטופלת שעברה כריתת רחם בגיל 50 בגלל סרטן. העובדה שהיא חלתה בסרטן הרחם בגיל צעיר הדליקה אצלנו נורה אדומה, עשינו לה קולונסקופיה ונמצא פוליפ במעי הגס. היא עברה ייעוץ גנטי בעקבותיו היא יודעת שהיא סובלת מתסמונת לינץ'. מה שאומר שעליה לעבור קולונסקופיה מידי שנה כדי למנוע את המחלה".

ר' בן 55 הגיע למרכז עם תלונות על צרבת. "בהמלצת רופא המשפחה הוא נטל טיפול מקומי בנוגדי צרבת. בבדיקה הגסטרוסקופיה שנעשתה אצלנו אובחנה דלקת מרשימה בוושט, שהוא כלל לא ידע על קיומה".

בששת החודשים הראשונים לקיומו עברו במרכז כבר כמה מאות מטופלים. בין השאר נרשמו אנקדוטות משעשעות כמו אב שקנה מתנת יום הולדת לבנו בן ה-45 בדמות בדיקות סקר, או הורים בני 70 שהגיעו עם ביתם וחתנם כדי לעבור ביחד את יום הבדיקות.

 מה הפרופיל של המטופלים שלכם?

"אנשים משכילים, עובדים. מצד שני, גם אם פונים אלינו אנשים שאין להם רצון או יכולת לעבור אצלנו את הבדיקות וברור לנו לפי השאלון שהם מצויים בסיכון, ניידע אותם שיספרו לרופא המשפחה על השאלון שמילאו ועל היותם בסיכון מעל הממוצע לסרטן ספציפי. רופא המשפחה ידע לאיזה בדיקה לשלוח אותם".

מה יחשב כהצלחה בעינייך?

"אם אצליח להציל חיים של אדם אחד עשיתי את שלי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. סני

    כתבה ארוכה ומעניינת רק לא ציינתם מחירים לכל חבילת בדיקות.
    מעניין למה

  2. איש

    מעל גיל 50 ניתן לקבל הפנייה מקופת החולים עבור בדיקת קולונוסקופיה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר