שרון קורונה גאון (צילום: אלה אהרונוב)
שרון קורונה גאון (צילום: אלה אהרונוב)

מסך או ספר? הכל מבוסס על האינטראקציה עם ההורים

"כפי שהורים לא ייתנו לילד לאכול המבורגר עם המון מיונז או גלידה עם שוקולד וסוכריות לארוחת בוקר רק כי זה באופנה, כך ניתן גם להגביל את זמן הצפייה במסך" - כך אמרה קלינאית התקשורת שרון קורונה גאון, אחראית תחום התפתחות הילד בשירותי בריאות כללית, בפתיחת שבוע הבריאות של ערי ישראל בחיפה

פורסם בתאריך: 18.11.19 11:01

שבוע הבריאות של ערי ישראל ביוזמת רשת שוקן ובשיתוף עם שירותי בריאות כללית נפתח אתמול (ראשון) בפאב הסינקופה בעיר התחתית בחיפה בהרצאה "סטורי לפני השינה. ספר או מסך – מה הסיפור?" של קלינאית התקשורת שרון קורונה גאון, אחראית תחום התפתחות הילד בשירותי בריאות כללית. בהרצאתה הסבירה קורונה גאון על השפעות זמן הצפייה במסכים על בריאות הילד, במיוחד לפני השינה.

בחלקה הראשון של ההרצאה הציגה קורונה גאון מחקרים שמצביעים על החשיבות שבאינטראקציה עם הילד בגילאים מוקדמים, ובחלקה השני היא הסבירה על ספרי ילדים שמאפשרים את האינטראקציה הזו. לדבריה, הגבלת זמן צפייה במסך היא טובה לילד, גם אם היא לא תמיד קלה, מכיוון שמשמעותה של ההגבלה היא ללכת נגד הזרם.

"כפי שהורים לא ייתנו לילד לאכול המבורגר עם המון מיונז או גלידה עם שוקולד וסוכריות לארוחת בוקר רק כי זה באופנה, כך ניתן גם להגביל את זמן הצפייה במסך", אמרה קורונה גאון, וציינה כי תוצאותיהם של המחקרים הצביעו על כך שילדים שחווים אינטראקציה עם הוריהם נחשפו במהלך שלוש שנים למספר רב יותר של מילים מאשר אלו שלא חוו אינטראקציה כזו – נתון שמצביע על חשיבותה של ההזנה השפתית.

 

 

לאחר מכן ציינה קורונה גאון את ההשפעות השליליות שבצפייה במסכים. לדבריה, חשיפה ממושכת למסך, גם אם הצפייה היא פסיבית, גורמת לפגיעה ברמת המלטונין ולהפרעות שינה. זמן מסך ארוך גורם גם להרגלי אכילה לא בריאים, וישיבה ממושכת מול המסך גורמת לפגיעה בחדות הראייה, במיקוד וביכולת הריכוז.

קורונה גאון שוחחה עם הנוכחים גם על מחקר חדש שמצא כי קשר עין בין פעוט למבוגר הוא דבר בסיסי באינטראקציה שגורם לפעילות מוחית רבה ומעסיק את הילדים בקלות. את אפשרויות האינטראקציה בין הורה לילד היא המחישה באמצעות סיפורים שאפשר לקרוא לילד או ביחד איתו לפני השינה. הסיפורים הם "מעשה בחמישה בלונים" שבו תפקידו של הטקסט המאויר הוא לספר סיפור לילד, "מרים והים" שבו יש הלימה בין הטקסט המצויר לכתוב, "איילת מטיילת" שבו יש שאלות בתוך הטקסט שגורמות לילד להשתתף והמבוגר חייב לעקוב אחרי הסיפור בלי שדברים אחרים יעסיקו אותו, "השבתאי המסכן" המבוסס על ניגודיות שמייצרת שיח עם הילד, ו"ארץ יצורי הפלא" שבו הטקסט מייצג את עולם המציאות ואלו ההורים מייצגים את עולם הדמיון.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר