חיפה (צילום: ירון צור לביא)
חיפה (צילום: ירון צור לביא)

הגירה חיובית לחיפה?

פורסם בתאריך: 1.7.17 17:00

כולנו מכירים את המשפט “עברתי למרכז”. הוא אפילו מככב בפרסומות מקומיות מרוב שהוא מוכר וידוע. על התופעה של הגירה שלילית מהעיר כבר כתבתי באחד מהטורים הקודמים שבו ביקשתי מהקודקודים בממשלה ובעירייה לפעול להבאת משרות איכותיות לעיר.
עם זאת, ולמרות המחסור החמור במשרות איכות בעיר, אנחנו עדים לתופעה ממשית, גם אם היא עדיין קטנה יחסית וחומקת מתחת לרדאר, של חיפאים שעברו לגוש דן הפקוק והמפויח והבינו שזה לא בשבילם.
החיפאים הללו לא מעוניינים במשרות חיפאיות בשכר נמוך, בצדק. הם משכילים, צעירים, שאפתניים וכלל לא חושבים על ההיצע שמדינת תל אביב השאירה לנו. הם נשארים לעבוד במקום עבודתם המקורי – בין אם זה משרד פרסום, משרד ממשלתי או חברה כלכלית. מה שמחזיר אותם לחיפה זה קודם כל הנגישות התחבורתית הנהדרת של כמה מהשכונות בעיר. למה לנסוע באוטובוס לפתח תקוה במשך שעה וחצי אם אפשר תוך 50 דקות להגיע ממרכז תל אביב לחוף הכרמל או תוך שעה לבת גלים? למה להם לשלם הון תועפות על דירה מתפוררת בשכונה מוזנחת ברמת גן כשאפשר לקבל באלפי שקלים פחות דירה משופצת למשעי בהדר או בבת גלים?

החיפאים הללו גילו שמה שטוב למיליוני אנשים ברחבי העולם טוב גם להם. אם תושב ברוקלין יכול לנסוע במשך 50 דקות למקום עבודתו במנהטן, גם החיפאי יכול למצוא את עצמו נוסע ברכבת ממוזגת ונעימה למקום עבודתו בתל אביב.
כמו כן הפכה חיפה לסוג של גן עדן לפרילנסרים – מעצבים גרפיים, מתורגמנים, מקדמי אתרים, מעצבי זרי כלה ומה לא. כל בעל מקצוע בתחומים של הקדמה הטכנולוגית כבר אינו צריך את המגע הפיזי עם לקוחותיו ויכול להגיע לחיפה ולהשתקע בה. מחירי הדירות הנמוכים לעומת המרכז משאירים בכיסם של הפרילנסרים יותר הון פנוי שאפשר לנצל אותו בכל דרך אפשרית – בין אם לחיסכון או ובין אם לבילוי.

כך או כך הופכת חיפה, בחסות התחבורה הציבורית והקדמה הטכנולוגית, לסוג של פנינה חבויה ליודעי דבר – אנשים חכמים שמנסים (ומצליחים) להתגבר על יוקר המחיה ועל הצפיפות הבלתי נסבלת של גוש דן.
עם חשמול מסילות הרכבת שאמור להתרחש בקרוב יתקצר המרחק בין חיפה לתל אביב ולירושלים. אין בכלל ספק שכאשר חיפה תהיה יותר נגישה מפתח תקוה יהיו עוד הרבה אנשים שיעשו את החישוב הזה בעצמם וירצו לבוא לגור כאן.
אז עד שנצליח להתגבר על הבעיות המבניות שמעיקות על חיפה, ובהן המחסור המובנה במשרות איכות, צריך להתחיל לחשוב חיובי. פרנסי העיר, חברי המועצה ופקידי העירייה צריכים לראות איך ניתן לשפר את התחבורה הציבורית בחיפה כך שיהיה חיבור מוצלח יותר בין שכונות העיר לתחנות הרכבת שלה. זהו אתגר שאם ינוהל נכון יביא לצמיחה ולפריחה, וגם יחזיר אלינו את החיפאים המשכילים והאיכותיים שעזבו אותנו.

הכותב הוא פעיל פוליטי במפלגת העבודה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    דירה משופצת בהדר..מי רוצה לגור בהדר?רק ההזויים והעניים שם.גם בת גלים חוץ מהשם לא נשאר כלום.הרבה מבוגרים ומעט מאד צעירים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר