בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

פרידה

פורסם בתאריך: 6.11.22 08:42

גוש נתניהו ניצח בבחירות, וכעת, לכשישוב בנימין נתניהו אל לשכת ראש הממשלה בעזרת רוח גבית של איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי, מדינת ישראל תשנה לחלוטין את פניה. רבות נכתב ונאמר על הסכנות האורבות לדמוקרטיה הישראלית אם תקום קואליציית ימין קיצוני שהסמן השמאלי בה הוא נתניהו. כמיהתן של מפלגות הימין הדתי להפוך על ראשו את המשטר הישראלי מדמוקרטיה ליברלית לדמוקרטיה פורמליסטית, שבה הרוב יכול לכפות את רצונו ואת ערכיו על המיעוט, פוגשת מנהיג השקוע עד צוואר במשפט פלילי המתנהל נגדו בעבירות של שחיתות וריקבון מוסרי ומשווע לחמוק מדין.

זהו שילוב קטלני שמעולם לא ידעה המדינה, והשלכותיו עלולות להיות הרות אסון לשלטון החוק. חוק עוקף בג"צ, שהציונות הדתית וש"ס התחייבו בפני בוחריהן לפעול למענו, משמעו למעשה סירוס הרשות השופטת בישראל והפיכתה לחותמת גומי. פיצול תפקיד היועמ"ש ליועץ משפטי ולתובע ראשי משמעו חיסול מערכת המשפט והפיכתה לכלי שרת של הממשלה.

הממשלה העתידית, לפי המדגמים לפחות, תהיה לאומנית, דתית, גזענית ואנטי ליברלית; ממשלה המקדשת את היהדות על פני הישראליות, את ההלכה על פני החוק, את השמרנות על פני הליברליות. ובעיקר – הממשלה העתידית תהיה הממשלה המגזרית ביותר בתולדות ממשלות ישראל, כששלוש המפלגות הדתיות מהוות יחדיו 50 אחוז מגודלה. אם אחד מהעקרונות המובילים בדמוקרטיה ליברלית הוא שמירה על המיעוט מפני עריצות הרוב, הרי שעתה יזדקק הרוב לשמירה מפני עריצות המיעוט. אלא שלבית המשפט לא תהיה סמכות להגן עליו.

אבל גם אם לא תקום ממשלה כזאת בסופו של דבר, תוצאות הבחירות מלמדות על השינוי הדרמטי שחל בחברה הישראלית. היא נהייתה קיצונית יותר, דתית יותר, לאומנית יותר, גזענית יותר – ערכים הפוכים לחלוטין לאלה שאותם העיר חיפה מייצגת. הפלורליזם, הסובלנות, המתינות והחיים המשותפים, שהפכו את חיפה למה שהיא, כל אלה חטפו מהלומה חזקה בבחירות אלה. בכך ייזכרו הבחירות לדיראון עולם. כמה עצוב.

 

 

ובנימה אישית, זהו טורי האחרון למדור זה. לפני שש שנים התחלתי לכתוב טורים ל"כלבו". קרוב ל-300 טורים כתבתי לעיתון ולאתר, ובהם ביקשתי לשפוך מעט אור על מצבה הכללי של העיר כפי שאני רואה אותו, ובפרט על מצבן של התיירות החיפאית, העירוניות והמנהיגות. כשוחר עירוניות מובהק וכמאמין גדול בתיירות כמשאב כלכלי והתפתחותי אדיר לכל עיר, ובמיוחד לעיר חוף, אני מאמין בכל לבי כי שני גורמים אלה הם חיוניים לעתידה של חיפה ולהתפתחותה וכרוכים זה בזה. עירוניות טובה ואיכותית מייצרת איכות חיים, סביבה נקייה, תרבות עירונית ויופי, ואלו הם הבסיסים שעליהם נבנית תיירות.

אני רוצה להודות ל"כלבו" על שנתן לי במה שנים כה רבות, לעורכים על שהעניקו לי יד חופשית, וכמובן לכם, קוראיי, על הקריאה, התגובות וההערות. הייתם לי לעונג.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חייבים רפורמות מרחיקות לכת להחזרת הפרדת הרשויות

    שטויות גבב נהי ובכי וסילופים של שמאל קיצוני.
    ישראל היא אנרכיה משפטית 7היחידה ללא הפרדת רשויות נורמלית
    באף דמוקרטיה בעולם היועץ המשפטי לממשלה הוא ראש הפרקליטות אין דבר כזה.

  2. מאמר רווי בגזענות כלפי רוב העם ושלא מקבל את תוצאות בחירות דמוקרטיות. מביך

    התבלבלת בין מיעוט ורוב.
    בשנה האחרונה קמה בישראל ממשלה ללא רוב שראש הממשלה בה (בנט) שיקר לבוחריו במצח נחושה ואז פנה לשחד מגזרים כדי לשרוד. ממשלה שלא שיקפה את רוב העם, שהתעמרה בחלקים גדולים מהציבור באופן גלוי והראתה שנאה גלויה כלפיהם.
    הממשלה הבאה עוד לא קמה וכבר החלטת מה היא תהיה ומה היא תעשה. כתבות כאלו של הכפשה נטו טוב שיגנזו אבל ברור לנו שיש כאן נסיון ברור ומתואם של כלי התקשורת בישראל לגניבת דעת הציבור והמרדה שלו נגד תוצאות בחירות דמוקרטיות
    אתם לא יודעים לקבל את הכרעת רוב הציבור, זה הכל. לא ידעתם ולא יודעים ולא תדעו.
    אתה והציבור שלך הכי פחות מבינים מהי דמוקרטיה כל עוד הדעות שלכם מושלטות זה בסדר, ודעות כל אחד אחר חשוכות וגזעניות.
    המאמר שלך הוא גזענות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר