פרופ' רפי ביאר (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
פרופ' רפי ביאר (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

תכלה שנה וקללותיה

על המדע בשירות האדם, המסירות של הצוותים הרפואיים וקידומה של חיפה כעיר של בריאות וחדשנות

פורסם בתאריך: 30.12.22 01:50

השנה האזרחית, שחלפה ביעף ודילגה על החג של החגים הצבעוני בחיפה, פוגשת את השנה שלפתחנו עם מספר תובנות ומסרים בולטים.

ראשית, אמנות הרפואה והמחקר הוכיחה שוב את כוחו האדיר של המדע בשירות האדם. באמצעות טכנולוגיה מולקולרית וניהול נתונים מבריק, המגפה ששיתקה את העולם לשנתיים הפכה לאחת המחלות הוויראליות שנחיה לצידן; הצוותים הרפואיים הראו את יכולותיהם ומסירותם לחולים ללא כל אפליה בין מגדרים ומגזרים, וכל החברה התגייסה למלחמה הזו שכם אל שכם, יהודים וערבים.

אני מצדיע לכל צוותי רמב"ם, בהנהגת מחליפי פרופ' מיקי הלברטל, על העמידה המרשימה מול האויב הזעיר: וירוס הקורונה. אני לא יכול לשכות את אתגרי מלחמת לבנון השנייה ואת העמידה האיתנה והנחושה של צוותי רמב"ם באתגרים של הטיפול הרפואי תחת טילים.

אך אבוי! התובנות, לפיהן הרפואה היא החוסן החברתי והכלכלי של ארצנו, שכה שמחנו להפנים, נשכחו בדרג הפוליטי במהירות שיא. הרפואה בישראל נשארה רזה להחריד, סובלת מאנורקסיה קשה, עליה קבל המנכ"ל הקודם. חוסר המודעות הפוליטית ברפואה בולט בהחלטה הלא מובנת לנהל את מיניסטריון הבריאות במשרה חלקית. במקום להגדיל את תקציב הבריאות למינימום סביר, הגדילו הפוליטיקאים את מעורבותם ברפואה דרך עיוות בלתי נסלח של עקרונות האתיקה הרפואית, שהיא הבסיס לשבועת הרופא.

במשך כל חיי המקצועיים הייתי שותף לפיתוחים ששינו את עולם הקרדיולוגיה לבלי היכר, טיפלתי בלבבות של כולם על ידי סטנטים, וביחד עם עמיתיי מכל המגדרים והמגזרים נלחמנו בחסימות בעורקים. גם כדיקן הפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון ומנהל בית החולים רמב"ם המשכנו לחנך דורות של סטודנטים ורופאים מכל צבעי הקשת לרפואה מצוינת ולעבודה כתף אל כתף, כדי לרפא ולהציל חיים, כדי להתייחס לכל נזקק כאדם. כך נעשה גם בעתיד ואת עקרונות השוויון והאתיקה הרפואית החקוקות בליבנו שום חוק לא ישנה לעולם.

אחד הכשלים הגדולים שלנו בשנה החולפת, כחברה שנרפאת ממגפת הקורונה היא האלימות שגאתה, היכתה במגזרים השונים, לא פסחה על ילדים ופעוטות וחדרה עם פרצופה המכוער לרפואה שמטפלת בכולם כשווים. אי אפשר להשלים עם המציאות הזו. האלימות והרציחות שאנו פוגשים מדי יום בארצנו מתקרבים למגמה של מגפה שמאיימת על החברה כולה, שחובה עלינו לטפל בה. אינני יכול להשלים עם חוסר האונים הבולט של המשטרה ומערכות המשפט שלנו בהתמודדות עם הפשיעה הגואה. יש לשים לזה סוף.

 

 

ולבסוף, הפיתוח והחדשנות: כל יום בדרכי לחדר הצנתורים בבית החולים ללב החדש והמפואר ע"ש אייל עופר אני נהנה לצפות בהמשך פיתוח הקמפוס של רמב"ם. בית החולים ללב, שנפתח השנה מעל מתחם בית החולים הממוגן ע"ש סמי עופר, ניצב ליד בית החולים רות רפפורט לילדים ומרכז הסרטן ע"ש פישמן, כאשר במרכז עומד מגדל התגליות ע"ש הלמסלי. החדשנות והתגליות הרפואיות היו תמיד מאבני הדרך שהובלנו בהנהלת בית החולים, בשילוב של הרפואה וההנדסה לטובת החולים.

מגדל התגליות יהווה מגדלור של חדשנות רפואית בעיר שבה לצד מרכזים רפואיים מובילים יש את הטכניון ואוניברסיטת חיפה ותעשייה טכנולוגית מפוארת. הגרעין של אומת הסטארט-אפ ברפואה צמח כאן, בחיפה, לפני שהתפשט לכלל הארץ. לחיפה יש את כל המרכיבים הנדרשים להובלה של החדשנות הרפואית. חובה עלינו להחזיר את חיפה וסביבתה למרכז החדשנות הרפואית של ישראל והעולם.

עם פרוש החג של החגים אני מאחל לכולנו שנה של הישגים והצלחות ושנשכיל ללמוד מהטעויות והחוליים של השנה החולפת, נמגר את הקללות ונילחם בחורמה ברוע ובבורות ונמשיך לקדם את עירנו היפה כעיר הבריאות, החדשנות והרב-קיום.


הכותב הוא פרופסור אמריטוס, הטכניון, נשיא אגודות הידידים הבינלאומיות של רמב"ם ושותף בכיר בקרן ההשקעות ALIVE, לשעבר מנהל רמב"ם ודיקן הפקולטה לרפואה בטכניון

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר